Dag: 14 augustus 2019

Simultaan Max Warmerdam op 16 mei 2019 in Grand Café de Maagdenberg ter gelegenheid van zijn clubkampioenschap
Overige Partijanalyses
MAX WARMERDAM GEEFT SIMULTAAN

Max Warmerdam gaf een simultaan aan 24 spelers ter opluistering van zijn clubkampioenschap van het seizoen 2018-2019 in het Grand Café Maagdenberg.

Wij kunnen terugkijken op een zeer geslaagde clubavond op donderdag 16 mei. Clubkampioen Max Warmerdam gaf een simultaan aan 24 borden. Na ruim een uur spelen kon hij reeds de eerste felicitatie in ontvangst nemen. Hoewel de simultaangever gemiddeld slechts een tiental seconden bedenktijd heeft tegenover vijf minuten voor de tegenstander, gaf de combinatie van krachtsverschil en ervaring gaandeweg steeds meer de doorslag. Menigeen bood taai verzet maar moest aan het einde toch het hoofd buigen. Na een dikke drie uur spelen bleef er nog een tegenstander over, dat was Bernd Schäfers.

Onder toeziend oog van Jan op de Laak zijn Max Warmerdam en Bernd Schäfers zijn remise overeengekomen in de simultaan op 16 mei 2019
Onder toeziend oog van Jan op de Laak kunnen Max en Bernd Schäfers zich eindelijk ontspannen, nadat zij remise overeen zijn gekomen.
Foto’s Bas van der Grinten.

Max had inmiddels 23 overwinningen geboekt, kreeg voor het eerst die avond een zitplaats. Hij ging er nog eens goed voor zitten, maar Bernd gaf geen krimp in het eindspel en tien minuten later drukten Max en Bernd elkaar de hand voor een remise. Max behaalde hierdoor een indrukwekkend score van maar liefst 98%. De LiSB schreef er ook over, zie hier, onder andere met een link naar meer foto’s.

In het clubblad VSV Vizier van augustus 2019, stonden drie artikelen die betrekking hadden op deze simultaan:

• een sfeerimpressie met foto’s
  • de column van Boeb over zijn beleving van de simultaan
  • een artikel van Nico van der Hoogt, waarvan het eerste deel gaat over de remise van Max tegen Bernd Schäfers.

Klik hier voor de drie artikelen.

Wedstrijdleider Geert Hovens overhandigt de bokaal van winnaar van het Venlo Open 2019 aan Mart Nabuurs.
Toernooien
VENLO OPEN 2019

De Venlose Schaakvereniging organiseerde van donderdag 23 mei tot en met donderdag 11 juli 2019 het Open Kampioenschap van Venlo. Het is een open Zwitsers toernooi over 7 speelronden.

Winnaar van dit jaar is Mart Nabuurs (zie kopfoto). In de laatste ronde versloeg hij met zwart Jose Alonso. Daardoor eindigt Mart op een fraaie score van 6,5 punt. Dat is maar liefst 1,5 punt meer als de nrs 2 t/m 6, die 5 punten bij elkaar schaakten.

Op gepaste afstand dus eindigden Peter Schoeber en Henk van Gool op de plaatsen 2 en 3. Peter had als enige Mart op een remise weten te houden.

De ratingprijzen zijn voor Florian Schicktanz, Jean Paul Joosten en Gerben Oosterbaan.

In VSV Vizier van augustus 2019 werd de eindstand gepubliceerd, en er stond een sfeerimpressie met foto’s. Klik hier voor beide artikelen.

De eindstand staot ook hier

NIEUW CLUBBLAD UIT

Het zesde en laatste nummer (augustus 2019) van het seizoen ’18-’19 is op de website geplaatst.

Dit nummer is deels gevuld met de stukken voor de jaarlijkse Algemene ledenvergadering op donderdag 29 augustus 2019. Het zijn de Uitnodiging voor de ALV, het Jaarverslag van de secretaris en het Jaarverslag van de wedstrijdleider, plus de Notulen van de Algemene vergadering 30-8-2018.

Het Open Kampioenschap van Venlo 2019 is gewonnen door ‘herintreder’ Mart Nabuurs. Hij beschrijft zelf de hoogtepunten van zijn partijen tegen Henk van Gool en Peter Schoeber in Nico’s rubriek Interne Zaken + Oude Doos. Ook besteed Nico ruime aandacht aan de traditionele simultaansessie die de kampioen Max Warmerdam gaf op 16 mei. Alleen aan ‘super-senior’ Bernd Schäfers moest hij remise toestaanBoeb Jacobs schrijft in zijn column op bladzijde 18 hoe hij deze simultaan heeft beleefd.

Hij had nog ‘stiekem hoop op een plekje rond de subtop’ schrijft teamcaptain Henk van Gool over negende KNSB ronde van Venlo 1, maar na een groot aantal afmeldingen werd deze hoop ‘de grond ingeboord’. Zie zijn beschouwingen over Venlo 1 in dit Vizier.

Verder wordt nog de volledige uitslag gegeven van het Venlo Open 2019. Het nummer wordt besloten met de actuele interne ratings.

Voor dit nummer klik hier.