Interne Competitie – Informatie

section-10328ae
//venlose-sv.nl/wp-content/uploads/2019/11/shutterstock_737018281-1.jpg
Waar en wanneer?

De Interne Competitie wordt elke donderdagavond op onze speellocatie (Gemeenschapshuis Maagdenberg te Venlo) gespeeld. De aanvang is om 20:00 uur en de speeltijd bedraagt 1 uur 15 minuten voor 40 zetten en 15 minuten daarna. Er geldt een increment van 30 seconden per zet vanaf zet 1.

Per jaar worden er twee seizoenen gespeeld, het voorjaar en het najaar.

section-48d2ac0

Hoe werkt het?

In principe doen alle actieve leden van de club mee aan de interne competitie, verdeeld over 6 groepen gebaseerd op speelniveau (interne rating). Van hoog naar laag:

Leeuwen
Tijgers
Olifanten
Buffels
Struisvogels
Goudvinken

Binnen elke groep speelt elk lid tweemaal tegen elk anders in de groep, 1 keer met wit en 1 keer met zwart.

Na elk seizoen kan elk lid promoveren of degraderen, afhankelijk van het resultaat dat hij of zij heeft geboekt. De winnaar in een groep promoveert naar de aansluitende hogere groep in de volgende cyclus, en de in de groep laatste degradeert naar de aansluitende lagere groep.

Spelers die op een avond vrij zijn voor de interne competitie (bijvoorbeeld tijdens een inhaalavond) kunnen deelnemen aan de rapidcompetitie. Hierdoor kan men elke clubavond een partij spelen.

section-18a4a26
Overige activiteiten

Doorgaans eindigt de interne competitie in April en begint de volgende ronde in September. In deze maanden tussen de interne competities worden er nog andere activiteiten georganiseerd.

Na afloop van de interne competitie wordt eerst het Open Kampioenschap van Venlo georganiseerd gedurende 7 clubavonden in de periode van eind april tot begin juli.
Hierbij wordt ook één partij per avond gespeeld.

Daarna vindt van medio juli tot eind augustus op 6 clubavonden het Zomersnelschaaktoernooi plaats, waarbij op een avond meerdere partijen worden gespeeld (met verkorte bedenktijd).
En in september begint dan weer de interne competitie voor een nieuw seizoen!