Over de Vereniging

section-ae8a3a7
Geschiedenis

Als officiele oprichtingsdatum van de Venlose Schaakvereniging geldt 1 september 1925, en daarmee is zij één van de oudste in Limburg.
In haar lange bestaansperiode heeft de club uiteraard meerdere diepte- en hoogtepunten meegemaakt, waarbij het ledenaantal grote schommelingen vertoonde.

Vanaf rond 1980 is het de vereniging echter voorspoedig vergaan en heeft zij steeds een vooraanstaande rol gespeeld in de Limburg. Dit blijkt onder meer uit het ledenaantal (varierend van 70 tot 120), de drukbezochte clubavonden, de goede teamresultaten, een bloeiende jeugdafdeling en de vele georganiseerde toernooien.

In verband hiermee is de club tweemaal uitgeroepen tot "Club van het Jaar" van de Limburgse Schaakbond: over de seizoenen 1997-1998 en 2009-2010.

Features Section

Oprichting van de vereniging.

Venlose Schaakvereniging wordt Koningklijk Erkende Venlose Schaakvereniging

1969

Grootmeester Paul van der Sterren wordt lid van de Venlose schaakvereniging op 13-jarige leeftijd.

75-jarig jubileum met als hoogtepunt een interland Nederland-Duitsland

2009 / 2010

Club van het jaar van de Limburgse Schaakbond

2022

Meer dan 70 actieve leden. Doet mee aan de LiSB en KNSB toernooien, en een mooie clublocatie.

section-eed2e4b
Koninklijke Erkenning

In 1952 werden de statuten van de club goedgekeurd bij Koninklijk Besluit. De verenigingsnaam werd hierna gewijzigd in Koninklijk Erkende Venlose Schaakverening. In 2014 werd de naam weer teruggebracht naar Venlose Schaakvereniging, na een mededeling van de Provincie Limburg dat het predicaat Koninklijk Erkend niet (meer) is toegestaan.

section-a0d2bf0
75-jarig bestaan

In 2000 werd op grootse wijze het 75-jarig bestaan van de vereniging gevierd met als hoogtepunt een Interland Nederland-Duitsland in De Maaspoort in Venlo.
Het Nederlands team bestond onder anderen uit de topspelers Jan Timman (voormalig nr. 2 van de wereld) en onze Paul van der Sterren. Teamleider was de bekende grootmeester Genna Sosonko. Bij het Duitse team was de vermaarde vroegere wereldtopspeler Robert Huebner van de partij.
De ontmoeting (aan 6 borden over 4 ronden) eindigde in een duidelijke overwinning voor Duitsland.

section-e3b607a
Paul van der Sterren interview krant DDL
Paul van der Sterren

De sterkste speler die is voortgekomen uit de club is uiteraard Paul van der Sterren.

Als geboren Venlonaar (1956) werd hij in 1969 lid van onze club en in 1971 werd hij op 15-jarige leeftijd al Limburgs kampioen ! Dat succes wist hij de drie volgende jaren te herhalen.

Medio jaren 70 vertrok hij naar Amsterdam en ging zich spoedig geheel aan het schaken wijden. En met resultaat, wat bleek uit de vele mooie successen daarna.

Zo werd hij tweemaal Nederlands kampioen (in 1985 en 1993) en in 1993 wist hij zich te kwalificeren voor het kandidatentoernooi om het wereldkampioenschap.

In 1989 werd hem de grootmeestertitel toegekend, reden voor onze vereniging hem tot erelid te benoemen.

In 2004 beëindigde hij (voorlopig) zijn actieve schaakloopbaan. Gelukkig bleef hij betrokken bij de schaakwereld onder meer door het geven van commentaar tijdens toernooien en het schrijven van instructieve (openings)boeken, en o.a. een indrukwekkende autobiografie.

In 2014 werd hij benoemd tot erelid van de Limburgse Schaakbond.