Dag: 5 november 2016

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB R3: MACHTIG VOERENDAAL KLOPT VENLO 1

Op 5 november 2016 heeft Venlo 1 de uitwedstrijd tegen Voerendaal kansloos verloren. De uitslag is geworden: Voerendaal 1 – Venlo 1: 7-3. Teamcaptain Henk van Gool schrijft hierover het volgende.

Machtig Voerendaal klopt Venlo 1

De derde KNSB ronde werd gespeeld in toernooisfeer. Alle Limburgse KNSB teams speelden op één locatie in Stein. Voor de neutrale toeschouwer viel er veel te zien. De topwedstrijd was die tussen Voerendaal 1 en Venlo 1. Verder speelden nog DJC – HWP Sas van Gent 2, Voerendaal 2 – Vianen/DVP en Voerendaal 3 – RSC ’t Pionneke.
De thuisclub trad op volle sterkte aan. Wij waren wat verzwakt door de afwezigheid van Joep en Carsten. Het ratingverschil tussen beide teams was gemiddeld 150 punten. Bij voorbaat leek het dus een kansloze missie voor ons te worden. Het is dan de kunst je huid zo duur mogelijk te verkopen. Dat lukte eigenlijk alleen op de eerste vier borden. Op de borden vijf tot en met tien richtte Voerendaal een ware slachting aan. We kregen dan ook een terechte 7 – 3 nederlaag aan onze broek.

Bord 1: Andrei Orlov – Thomas Trella ½ – ½
Andrei worstelde met een voor hem onbekende openingsvariant. Toen hij na zeventien zetjes niks bereikt had en eerder wat minder stond, kwam hij maar gauw remise overeen met zijn opponent.

Bord 2: Valentin Buckels – Maarten Strijbos ½ – ½
Valentin bouwde allengs een plus op. Maarten offerde noodgedwongen een kwal om wat spel te houden. Toch had Valentin de partij moeten winnen, maar hij slaagde er niet in de beslissende voortzetting te vinden. Daarna wist Maarten de stelling vrijwel gelijk te trekken. Valentin probeerde het nog tot de 122e zet maar moest toen genoegen nemen met het halve ei.

Links de eerste drie borden van Venlo 1: Andrei Orlov, Maarten Strijbos en Rudi van Gool. Uiterst links loopt Rainer Montignies het beeld uit. Foto Henk van Gool

Bord 3: Rudi van Gool – Christian Braun 1 – 0
Rudi leverde een topprestatie door Christian Braun te verslaan. In een tactisch gevecht veroverde Rudi de kwaliteit. Christian verzuimde het materiaal terug te gaan halen, waarna een eindspel ontstond waarin Rudi een klein voordeel had. Uiteindelijk had dit onvoldoende moeten zijn, maar na een onnauwkeurigheid van Christian vond Rudi de smalle weg naar winst.

Bord 4: Johannes Mundorf – Henk van Gool ½ – ½
Symmetrie troef. Het evenwicht werd nooit verbroken. Betonschaak. Alle clichés zijn hier van toepassing om een saaie remisepartij te omschrijven.

Bord 5: Siem van Dael – Daniel Hausrath 0 – 1
Voerendaal had de grootmeester op bord 5 geplaatst. De arme Siem kreeg het dan ook flink te verduren. Achteraf gaf hij toe het wel leuk te vinden om eens tegen een grootmeester te spelen. Het kostte hem wel een punt. Daniel rondde netjes af:

21..,Lxh2+! 22.Kxh2,Dh4+ 23.Kg1,Th5 24.Pc3,Dh2+ 25.Kf2,Txf3+ 26.Ke1,Txf1+ 0 – 1

Bord 6: Christian Seel – Ololi Alkhazashvili 1 – 0
Ololi speelde ook tegen een klasbak. Het was jammer dat ze vlak na de opening vergat dat er nog een pion hing. Daarna was ze kansloos tegen de IM.

Bord 7: Thomas Neuer – Patrick Driessens ½ – ½
Een nette remise van onze Duitse schaakvriend uit Oberhausen. Patrick kreeg geen voet aan de grond en stond eerder een tikkie minder toen de heren besloten de vredespijp op te steken.

Bord 8: Ivo Wantola – Frans Mertens 1 – 0
Na de opening was er nog weinig aan de hand. Ivo bracht het klasseverschil tot uitdrukking door net even iets betere zetten te doen dan Frans. Een vrijpion bracht de beslissing.

Bord 9: Rainer Montignies – Ruud Van Meegen 0 – 1
Een abrupt einde markeerde deze partij. Er leek een tijdje niets loos. Ruud offerde een pion voor stevige druk, maar de kansen waren in evenwicht. Toen schoot Rainer een bok en moest de kwaliteit inleveren. Zijn derde nederlaag alweer.

Bord 10: Dragos Ciornei – Bas van der Grinten 1 – 0
Bas produceerde vlak na de opening de verkeerde zet, waardoor zijn structuur danig verslechterde. Dragos was er als de kippen bij om een pionnetje buit te maken en met zijn machtige loperpaar Bas tot opgave te dwingen.
Voerendaal 1 passeert daarmee Venlo 1 op de ranglijst. Eerste staat team De Stukkenjagers 1 uit Tilburg. Venlo 1 staat vijfde.

Lees hier het uitgebreide papieren verslag.

Voor meer informatie over de persoonlijke resultaten en de stand en de in de klasse 1B, klik hier.

In de KNSB Meesterklasse heeft ons clublid Max Warmerdam verloren van Jasper Geurink. Zijn team MuConsult Apeldoorn speelde remise tegen Groningen Combinatie.
Van ons ander clublid Mart Nabuurs, spelende voor De Stukkenjagers, is nog geen uitslag bekend.

Overige
NIEUW CLUBBLAD UIT

Het eerste nummer (november 2016) van het nieuwe seizoen ’16-’17 is op de website geplaatst.

In dit nummer staat het verslag van de jaarvergadering. Verder een terugblik van de teamcaptain van Venlo 1 op hun verrassende begin in de eerste twee ronden in de KNSB klasse 1B.
Boeb Jacobs trekt in zijn column parallellen tussen de zwarte band, het hoogst bereikbare voor judoka’s, en de titel grootmeester, het hoogst bereikbare in de schaaksport. Joep Nabuurs heeft een bijzonder verslag geschreven over zijn reis naar China op zoek naar een Chinees schaakfestival. Nico van der Hoogt tenslotte ziet in zijn wedstrijdverslag van Venlo 2 weer parallellen tussen ‘stad en dorp’ in de wedstrijd Venlo 2 versus Blerick 1.

Lees dit nummer hier on ons archief van clubbladen