Dag: 17 maart 2019

Jeugd Toernooien
JEUGDTOERNOOI GESLAAGD!

Vandaag organiseerde de Venlose Schaakvereniging het 28e Theo van Spijk Jeugdtoernooi. Veertig kinderen hadden de weg naar gemeenschapshuis D’n Dörpel in Venlo gevonden.

Sfeerfoto van D’n Dörpel

Ze speelden in vier groepen tegen hun leeftijdsgenoten. Opvallend was net als vorig jaar het grote aantal Duitse deelnemers.

Ties Dumont Winnaar A/B groep, met Diny van Spijk

Enkele leeftijdscategorieen waren samengevoegd. De winnaars:
Groep ABC: Ties Dumont 6 uit 6
Groep D: Joshua Ekker 7,5 uit 8
Groep EF: Moritz Schott 7 uit 7
Groep GH: Atal Faizi 8 uit 8

Schoolschakers Kevin Gerrits en Jip-Jan Hendrikx deden in het grote schaakgeweld prima mee.

SV Tegelen wint dit jaar weer de verenigingsprijs

De volledige eindstand vind je hier.

De foto’s van de prijswinnaars staan hier.

Gevonden voorwerp

Gevonden, terug te krijgen via de wedstrijdleider Geert Hovens: +31 77 3260300

Voor het verslag van vorig jaar klik hier.

Externe Competitie Partijanalyses
KANSLOZE NEDERLAAG VENLO 1 TEGEN KOPLOPER

Kansloze nederlaag Venlo 1 tegen koploper

Door Henk van Gool

Venlo 1 heeft de thuiswedstrijd in de 7e KNSB ronde verloren van koploper HWP Haarlem.
Vooraf was al duidelijk dat Venlo een moeilijke middag tegemoet ging, omdat Haarlem in de breedte erg sterk is en Venlo niet in zijn sterkste opstelling kon aantreden. De herinnering aan de ontmoeting vorig jaar tussen beide teams, waarin HWP Haarlem met 7,5-2,5 aan het langste eind trok, zorgde ook al niet tot veel optimisme in het Venlose kamp. Nu werd het 4-6 in het voordeel van de randstedelingen. De uitslag doet vermoeden dat het misschien nog spannend was, maar in werkelijkheid werd Venlo naar een regelmatige nederlaag geschoven en had de uitslag hoger uit kunnen vallen als Venlo op twee borden niet een vol punt in de schoot geworpen had gekregen. Uiteindelijk konden alleen de top drie spelers van Venlo het hoge niveau bijbenen. Op de borden één tot en met drie scoorde Venlo maar liefst 2,5 punten!

Zo won op bord 1 Maarten Strijbos van Babak Tondivar. Babak kon op een duurzaam plusje bogen maar hij gaf Maarten na een onnodige ruil in het centrum teveel spel.

Tondivar – Strijbos

Na 24.dxe5?,Pgxe5 25.Pxe5,Pxe5 26.Dd4,Tc8 had zwart ineens flinke druk op wits zwakke c-pion. Die legde inderdaad het loodje waarna Babak in een slechtstaand dubbeltoren eindspel al snel de brui eraan gaf.
Op bord 2 hield Henk van Gool Adam Feher in bedwang. Daar verzandde de partij na een korte tactische slagenwisseling in een eindspel met ongelijke kleur lopers. Remise was het resultaat.
Joep Nabuurs zorgde op bord 3 voor een verrassing door Jaap de Jager te verslaan. In eerste instantie verzandde Joeps koningsaanval in een remiseachtig dubbeltoreneindspel. Maar een blunder van Jaap leidde tot een fraai matbeeld .

De Jager – Nabuurs

Hier redt alleen 43.Kh4! de partij. Na 43.Tf1? kwam de belangrijke derde rij vrij voor een zwarte toren: 43..,Th2+ 44.Kg3,Teg2+ 45.Kf3,Tc2 en het dreigende ..,Tc3+ of ..,Th3+ was beslissend. Op 46.Kg3 volgt 46..,h4+ en na bijv. 46.Tf7+,Kg6 47.Tf8,Th3+ 48.Ke4,Te2 is het mat.
Op de middenborden legde Haarlem de basis voor de zege. Zowel Philipp Welzel, Dirk Liedtke als Christian Busch verloren hun partij. Carsten Fehmer wist nog wel een nette remise te behalen tegen Collin Boelhouwer.
Op bord 8 verdedigde Frans Mertens zich zo hardnekkig in een slechte stelling, dat opponent Jan Willem van Prooijen de draad kwijt raakte en nog in verliesgevaar kwam.

Mertens – Van Prooijen

Hier is 44..,Ta3! 45.e4,Pc6+ 46.Kd5,Pb4+ 47.Kc4,Kc6 nog steeds winnend voor zwart. Na het gespeelde 44..,Pf5? 45.e4,Pg3? 46.Kd5,Txe4 47.Txf7+,Ke8 48.Txa7,Txf4? 49.Ke6

Zat Jan Willem plotseling in een matnet en moest hij met 49..,Te4+ 50.Le5,Txe5+ de kwaliteit geven. Frans wist het resterende eindspel tot winst te voeren. Op bord 9 werd Thomas Neuer langzaam weggedrukt en na een blunder op de veertigste zet was zijn stelling onhoudbaar. Op bord 10 debuteerde onze talentvolle jeugdspeler Laurens Ekker in het team. Hij verweerde zich niet onverdienstelijk, maar kwam tegen de ervaren Max Merbis toch nog wat tekort.

De nederlaag is vooralsnog niet rampzalig voor Venlo 1. Het team heeft uit de resterende twee wedstrijden hooguit twee matchpunten nodig om zich te handhaven in de eerste KNSB klasse.

Het verslag van Haarlem over de wedstrijd is inmiddels ook gepubliceerd.

Voor de individuele uitslagen en de link naar de stand van het klassement zie hier.

Henk van deze wedstrijd een uitgebreide ‘papieren’ verslag gepubliceerd in VSV Vizier, zie hier.