Dag: 7 november 2015

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB RONDE 3: EEN COLLECTIEVE OFF-DAY VOOR VENLO 1

Venlo 1 heeft in de uitwedstrijd tegen De Pion Roosendaal een (bijna) collectieve off-day gehad. De uitslag is uiteindelijk geworden: De Pion 1 – Venlo 1 5,5,-2,5.

Hieronder volgt een kort verslag van Thijmen Smith. In het clubblad van begin december volgt een uitgebreid verslag met analyses.

Een collectieve off-day voor Venlo 1
Op de vroege morgen van zaterdag 7 november 2015 stonden de teamleden van Venlo 1 klaar om de lange treinreis naar Roosendaal te maken voor de derde ronde van de KNSB competitie. Maarten en Carsten waren helaas verhinderd, maar in Rainer en Frans hebben we goede reserves gevonden. De wedstrijd begon stipt om 12 uur en gezien de ratings waren we volledig aan elkaar gewaagd. Het zou echter niet baten, want spannend werd het nooit.

Thijmen was als eerste klaar met remise nadat een Löwenthal variant op het bord was gekomen tegen Jordy Schouten. Hij kreeg een kleine plus in het vorm van het loperpaar, maar door tijdnood trok hij aan de noodrem om een remise eindspel in te gaan. Hierna ging het snel bergafwaarts en kwamen een paar nullen voor Venlo op het bord te staan.
Rudi stond huizenhoog gewonnen gedurende de partij tegen Jan van Mechelen en had uit verschillende varianten te kiezen voor de winst. Hij koos echter voor de verkeerde variant en zwart kon zich redden door een dame schijnoffer! Nadat de rook was opgeklaard, kon Rudi de hand uitsteken.
Bas kon helaas het ook niet redden tegen David du Pont. Hij vocht in een dubieuze variant nog wat hij waard was, maar het mocht helaas niet meer baten.
Rainer moest ook het onderspit delven hierna tegen Stefan Colijn. Hij kreeg een veel voorsprong in tijd gedurende de partij en, zover ik de partij heb gevolgd, heeft hij ook kansen gehad. Hij kreeg echter een nul aan zijn broek. Zo stond het voor de tijdcontrole al 3.5 – 0.5 voor De Pion.

Na de tijdcontrole konden we nog enigszins de eer redden, maar spannend is niet meer geworden. Joep had een lastige partij tegen Mark Smits door een zij-variantje van het Spaans. Joep koos echter een verkeerd plan en liet zwart het initiatief overnemen. Hij moest echter zwijgzaam toekijken hoe zwart zijn stelling kon verbeteren en uiteindelijk de winst pakte. De winst was hiermee bereikt voor De Pion.
Er waren nog een paar lichtpuntjes aan de einde van de wedstrijd. Thomas had namelijk tegen Ivo Kok langzaam een klein voordeeltje opgebouwd, en op een gegeven moment stond hij twee pionnen voor. Echter was zijn structuur zo naar de knoppen, dat hij maar één pion voorsprong overhield. Het resterende toreneindspel was makkelijk remise te houden. Invaller
Frans redde uiteindelijk de eer door Cees Ijzermans langzaam weg te zetten. Uiterst vakkundig maakt hij een pion buit en later in het eindspel nog één. Het resterende paard tegen loper eindspel met twee pionnen meer werd gedecideerd uitgespeeld.

Henk was als laatste bezig en had in de jonge Alik Tikranian een lastige tegenspeler. Hij kreeg een complex middenspel op het bord en moest uiteindelijk een pion inleveren. Een dame eindspel met een pion minder kwam op het bord en Alik probeerde het nog lang om er iets van te maken. Henk verdedigde echter zeer actief en haalde de remise haven uiteindelijke.
Al in al was het een zware dag voor Venlo 1, maar hopelijk snel we snel weer scherp voor de volgende pot tegen DJC Stein op 12 december.

Voor de stand in de klasse 2D en de individuele resultaten klik hier

Zie hier de website van de Pion voor een verslag over deze wedstrijd.

Het ‘papieren’ verslag van Henk van Gool staat hier in ons archief.

Ons clublid Max Warmerdam, net terug van het WK Jeugd in Griekenland, speelde op het tweede bord voor het team Apeldoorn in klasse 1B. Hij verloor van jeugdspeler Midas Ratsma.

MAX WARMERDAM OP HET WK JEUGD IN PORTA CARRAS

Door zijn fraaie eerste plaats bij het Nederlands Kampioenschap Jeugdschaken onder 16 jaar, had Max Warmerdam een ticket verdiend naar het World Youth Chess Championship. Dit jaar vond het wereldkampioenschap plaats in Porto Carras, Griekenland, van 25 oktober tot en met 5 november 2015.

Max startte niet echt goed met één punt uit drie wedstrijden. Maar dat maakte hij aan het einde goed met twee overwinningen op een rij.

Uiteindelijk is hij, met 7 punten uit 11 ronden, als dertigste geëindigd. Dit is iets onder zijn plaatsing als vierentwintigste in een veld van 150 deelnemers.

Voor de gedetailleerde resultaten van Max zie hier.

Op de website zijn twee partijen van Max uit ronde 9 en 11 te zien in de rubriek View Games.

Interne Competitie
INTERNE COMPETITIE

Bij de Leeuwen zette Dirk Bergmans tegenstander Max Warmerdam flink onder druk. Na het nodige kunst- en vliegwerk in vliegende tijdnood slaagde Max erin middels eeuwig schaak de remisehaven te bereiken.
Geert Hovens versloeg met de zwarte stukken Siem van Dael. Peter Schoeber verschalkte Nico van der Hoogt.

Bij de Tijgers verloor Jan op de Laak wederom van Bas van der Grinten. Jan zal nog eens aan de bak moeten om te promoveren in de resterende wedstrijden tegen Hans Leenders en Dick Kappert.