Dag: 10 december 2023

Externe Competitie
RONDE 3 LISB-COMPETITIE: WINST EN VERLIES

Kopfoto: Venlo 1 tegen Voerendaal 2. Foto van Rick Wagemakers.

Op zondag 10 december 2023 speelden de beide Venlose teams hun derde ronde in de Limburgse competitie.

Venlo 1 speelde thuis tegen Voerendaal 2, het werd 3,5-2,5. Voor de individuele resultaten zie hieronder.

Zie hier de stand van Venlo 1 in de LiSB Hoofdklasse.

Ook deze keer heeft Nico van der Hoogt de wedstrijd verslagen, zie hier. Het tegenverslag met foto’s staat hier op de site van SV Voerendaal.

Meer foto’s van deze wedstrijd staan op de Fotopagina 2023.

Venlo 2 werd afgedroogd door DJZ 2: 6-0. Voor de individuele resultaten zie hieronder.

.Zie hier de stand van Venlo 2 in de LiSB tweede klasse.

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB COMPETITIE 2023-2024 RONDE 4

Schaakburen Blerick 1 en Venlo 1 hielden elkaar in evenwicht. Na een hard gevecht werd het 4-4.

Door Henk van Gool

Om een partijvariant in dit verslag na te spelen: klik op een pijl onder het diagram of op een zet in de analyse ernaast.

Blerick 1 – Venlo 1

Eerste ontmoeting op KNSB niveau

De Venlose SV en Blerickse SV hebben tot nu toe steeds in verschillende KNSB klassen gespeeld. Maar sinds Blerick 1 onder aanvoering van teamleider en voorzitter Dirk Bergmans in opmars is in de KNSB competitie kwam een ontmoeting tussen beide clubs steeds dichterbij. Op zaterdag 25 november 2023 was het dan zover. In de Egelantier in Blerick vond voor het eerst een krachtmeting op KNSB niveau plaats tussen beide clubs. Die ontmoeting toonde aan dat Blerick 1 inmiddels volkomen is opgewassen tegen hun buren, die hun bivak in het stadsdeel aan de overzijde van de maas hebben. Venlo 1 kwam tijdens het duel op een 3,5 – 1,5 achterstand en moest knokken om nog een punt te redden. Als Blerick niet de pech had gehad dat een paar van hun sterkste spelers verstek moesten laten gaan, hadden ze ongetwijfeld gezegevierd. Nu sleepte Venlo 1 een matchpunt mee terug de maas over.

Het 4-4 gelijkspel schiet voor beide teams niet op. Venlo 1 heeft na een stroeve start inmiddels geen kans meer op promotie en heeft meer punten nodig om uit de degradatiezone weg te blijven. Blerick 1 leidt zijn eerste puntverlies en loopt daarmee averij op in de race naar groepswinst.

Bord 1

Rudi van Gool – Christian Köhler 1/2 – 1/2

Rudi wisselde in de opening de zetten om en kon daarop fluiten naar openingsvoordeel. Christian leek daarna de betere papieren te hebben, maar toen er eenmaal een lopereindspel op het bord stond, leek voor beide partijen niets meer in de ketel te zitten. Christian probeerde het toch nog even en dat kostte hem bijna de kop.

Bord 2

Jürgen Kaufeld – Henk van Gool 1 – 0

Henk liet zich verleiden tot een aantrekkelijk ogende koningsaanval. Hij moest daarvoor de ontwikkeling van een paar stukken uitstellen. Een inschattingsfout. De koningsaanval had te weinig vuurkracht en werd behendig geneutraliseerd door Jürgen. Schrale troost is dat, eenmaal thuis, ook mijn engine zich in eerste instantie op het verkeerde been liet zetten. Hij sloeg pas om toen zwart niet meer terug kon. Eens te meer bleek dat voor een succesvolle aanval in het algemeen alle stukken een functie moeten hebben.

Bord 3

Mart Nabuurs – Eugen Heinert 1 – 0

Eugen had vanuit de opening prima spel, maar liet toen met één onvoorzichtige koningszet de verdediging van zijn koningsvleugel in de steek. In de hoop erger te voorkomen offerde Eugen de kwaliteit. Hij deed dit echter op de verkeerde wijze, zodat Mart winnend voordeel verkreeg. Het was nog wel een technische klus dit voordeel over de streep te trekken maar dat is wel aan Mart toevertrouwd.

Bord 4

Marius Gramb – Joep Nabuurs 0 – 1

Joep verkreeg al vroeg in de opening het loperpaar en wist gaandeweg op de damevleugel een enorme drukstelling op te bouwen. Uiteindelijk veroverde hij een pion en kon hij afwikkelen naar een winnend eindspel.

Bord 5

Thijmen Smith – Marcel Becker 1 – 0

Een uitslag die niemand zag aankomen. Halverwege de partij dreigde Thijmen overlopen te worden op de damevleugel, waar hij ook zijn koning had geparkeerd. In plaats van door te drukken ging Marcel echter aan de verdediging van een pion hangen. Thijmen wist zich daarop los te wurmen en een eindspel met zware stukken in te gaan. Dat had eigenlijk in remise moeten eindigen, maar Thijmen bleek net iets handiger te opereren in de pionnenrace die ontstond, zodat hij onverwacht een duur punt voor Venlo kon incasseren.

Bord 6

Niklas van der Valk – Christian Busch 1/2 – 1/2

Christian was bezig Niklas vanuit de opening te overspelen. Hij concentreerde al zijn stukken op de damevleugel om daar een tweetal kwetsbare pionnen onder vuur te nemen. Daarna stokte het echter. Het juiste plan ontbrak. Er werden een pion en wat stukken geruild waarna het voordeel voor de zwartspeler grotendeels verdween. Niklas gaf Christian echter nog een gelegenheid zijn winstkansen levend te houden, maar in plaats van het nog even te proberen stelde Christian zich tevreden met een zetherhaling.

Bord 7

Thomas Neuer – Marcel Harff 0  – 1

Thomas had een zware klus voor de boeg tegen een van de sterkste spelers van Blerick 1. Hij trachtte die te klaren door het spel dood te leggen om zo een remise af te dwingen. Hij kwam een heel eind door bijna alle pionnen aan te schuiven, maar een geopende a- en h-lijn werden hem toch nog fataal.

Bord 8

Thomas Krause – Peter Schoeber 1 – 0

Peter kwam goed uit de opening maar verzuimde daarop een gat te dichten in het centrum. Thomas wist handig gebruik te maken van de situatie. Hij haalde middels een dubbele aanval een pion op en mocht even later nog een tweede pion incasseren. Daarna verweerde Peter zich nog wel hardnekkig, maar tenslotte bleek een toreneindspel met twee minuspionnen onhoudbaar.

Blerick 1RatingVenlo 1Ratinguitslag: 4 – 4
Christian Köhler2184Rudi van Gool21371/2 – 1/2