Dag: 18 april 2023

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB COMPETITIE 2022-2023 RONDE 8

door Henk van Gool

Bijna telt niet. Venlo 1 veroverde bijna een belangrijk matchpunt maar kwam net te kort tegen UVS 1.

Om een partijvariant in dit verslag na te spelen: klik op een pijl onder het diagram of op een zet in de analyse ernaast.

UVS 1 – Venlo 1

Net niet

Het was zaterdag 1 april. Maar het was geen tijd voor 1 april grappen. Daarvoor was de ontmoeting tussen UVS 1 en Venlo 1 te belangrijk. Hier ging het om handhaving in de eerste KNSB klasse. En beide teams hadden de punten bitter hard nodig. Voor Venlo 1 lag de situatie iets gunstiger dan voor UVS 1. Bij winst was voor hen handhaving zeker, terwijl UVS 1 bij winst nog niet uit het bos was.

De wedstrijd leek volkomen gelijk op te gaan. Zeven borden lieten een remise zien. Slechts op drie borden viel een beslissing. Bij nadere bestudering van de partijen blijkt echter dat het verschil tussen beide teams groter was dan de einduitslag doet vermoeden. Venlo 1 had met dikkere cijfers moeten verliezen. Nu werd het “slechts” 5,5-4,5 voor UVS 1, waarbij de schrijver van dit stukje zelfs een  5-5 gelijkspel voor zijn team om zeep hielp.

Bord 1

Joep Nabuurs – Joost Retera  1/2 – 1/2

Joep zal blij zijn geweest een lange reeks van nederlagen te kunnen afsluiten. Joost voelde blijkbaar geen behoefte om verder aan te dringen op de damevleugel waar hij net een minderheidsaanval was gestart. Dus werd een snelle remise een feit.

Bord 2

Jaap Houben – Maarten Strijbos 0 – 1

Jaap moet zich heel ongelukkig hebben gevoeld na zijn partij. Hij kwam huizenhoog gewonnen te staan, maar vergaloppeerde zich tijdens het proces van het omzetten van winnend voordeel in een punt. Gelukkig voor hem kostte het zijn team geen matchpunten, maar het gemis van dit ene bordpunt zou in de laatste KNSB ronde toch nog gevoelig kunnen zijn.

Bord 3

Mart Nabuurs – Hans Klip 1/2 – 1/2

Net als op bord 1 was deze partij volkomen in evenwicht. Hij duurde misschien iets langer maar het resultaat was hetzelfde.

Bord 4

Anton van Rijn – Henk van Gool 1 – 0

Toegegeven. Na een mislukte opening leek het er lange tijd op dat Henk onder de voet zou worden gelopen. Dat gebeurde uiteindelijk niet. Integendeel: in een toreneindspel met een minuspion dwong hij  Anton door zetdwang de pion terug te geven waarna Henk langzamerhand de overhand begon te krijgen. Hij wist zelfs een vrijpion te creëren die Anton de nodige kopzorgen bood. Anton verdedigde zich echter uitstekend. Met beide spelers overlevend op hun tijdstoevoeging en een tussenstand van 4,5-4,5 in de wedstrijd had Henk op dat moment het zekere voor het onzekere moeten nemen en een afwachtende houding moeten aannemen. Een remise zou zijn team een belangrijk matchpunt opleveren. Mede door de wending in de partij werd Henk echter over-ambitieus, zie diagram:

Bord 5

Philipp Welzel – Jasper Bons 1/2 – 1/2

Een korte onschuldig ogende partij, die diep in zijn aderen een stuk giftiger was dan men zou denken. Beide spelers manoeuvreerden perfect langs de valkuilen en sloten na wat ruiltransacties de vrede.

Bord 6

Jan Pijkeren – Rudi van Gool 1 – 0

Dit was een openingstheoretische strijd die gewonnen werd door Jan. Rudi kon zich herinneren de variant wel eens met de computer te hebben bekeken, maar had de details niet meer goed in zijn geheugen.  Een op het oog logische torenzet bleek belangrijk tempoverlies, waarna Rudi op de damevleugel overlopen werd.

Bord 7

Frans Mertens – Lars Kurstjens 1/2 – 1/2

Een weinig gespeelde openingsopzet van Lars leverde Frans een openingsvoordeeltje op. Dit verwaterde echter al snel doordat Frans een te passief plan koos. Daarna was het aan Lars om te bewijzen dat hij iets had.

Bord 8

Pepijn van Erp – Christian Busch 1/2 – 1/2

De witspeler verkreeg vanuit de opening een prettige stelling met flink wat ruimtevoordeel. Christian zag zich genoodzaakt een pion te geven in de hoop het eindspel te kunnen houden. Dat lukte hem uiteindelijk. Een knappe verdedigende prestatie.

Bord 9

Peter Schoeber – Olav Schoonenberg 1/2 – 1/2

Deze partij eindigde abrupt op een moment dat ik het niet verwachtte. Ik houd daarom de mogelijkheid open dat in de partijnotatie iets fout is gegaan.

In elk geval hielden beide spelers het evenwicht in de partij lange tijd in stand. Olav startte een minderheidsaanval en toen Peter daar niet adequaat op reageerde wist hij een pion buit te maken. Daarop werd onverwacht tot remise besloten.

Bord 10

Ivar Heine – Nico van der Hoogt 1/2 – 1/2

Nico voldeed uitstekend aan mijn verwachtingen. Met de zwarte kleur hoopte ik op een degelijke remise van hem en die kwam er ook. Nadat zorgvuldig een symmetrische pionnenstructuur gekoesterd werd, ontstond er een open lijn waarover de torens werden geruild. In de slotstelling is het eerder nog de zwartspeler die door zou kunnen spelen.

UVS 1RatingVenlo 1RatingUitslag 5,5 – 4,5
Joost Retera2260Joep Nabuurs22791/2 – 1/2
Jaap Houben2302Maarten Strijbos23020 – 1
Hans Klip2253Mart Nabuurs22911/2 – 1/2
Anton van Rijn2225Henk van Gool21921 – 0
Jasper Bons2202Philipp Welzel22311/2 – 1/2
Jan Pijkeren2184Rudi van Gool21391 – 0
Lars Kurstjens2107Frans Mertens19111/2 – 1/2
Pepijn van Erp1928Christian Busch21161/2 – 1/2
Olav Schoonenberg2154Peter Schoeber19031/2 – 1/2
Ivar Heine1939Nico van der Hoogt17931/2 – 1/2

Lees hier het verslag van UVS.