Dag: 28 maart 2023

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB COMPETITIE 2022-2023 Ronde 7

Venlo 1 speelde op 11 maart een kansloze thuiswedstrijd tegen HMC Den Bosch 1. Het werd 2,5 – 7,5.

Indien je een spelmoment wilt naspelen, klik op de pijlen onder de schaakdiagrammen of op een zet in de tekst ernaast.

Twee maten te groot

Tegen een topteam, dat schijnbaar moeiteloos richting kampioenschap navigeert, is het moeilijk spelen. Al helemaal als je zelf al een tijdje niet in je doen bent. Na de zeges in de eerste twee ronden van de competitie wist Venlo 1 in het vervolg nog  slechts één matchpunt te pakken.

De Venlonaren worstelen momenteel met hun vorm en dat werd nog eens uitvergroot door een team van klasbakken, die elke kans aangrijpen de tegenstander pijn te doen. Van een stunt tegen HMC Den Bosch 1 is Venlo 1 daarom ver verwijderd gebleven. De Limburgers werden naar een kansloze nederlaag geschoven.

Bord 1

Antonios Pavlidis – Maarten Strijbos 1 – 0

Maarten hield in eerste instantie goed stand. De problemen begonnen toen hij zijn koningsstelling verzwakte om pion e5 een steuntje te geven en wat velden weg te nemen voor de witspeler. Die greep de gelegenheid aan om stevig druk te gaan zetten over de halfopen f-lijn. De zwarte veste kraakte in zijn voegen en werd tenslotte op tactische wijze geslecht.

Dia na 22..,De7

Dia na 30..,h5

Bord 2

Henk van Gool – Daniel Fridman 0 – 1

Het ratingverschil van 400 punten tussen beide spelers werd nog eens pijnlijk benadrukt doordat Henk zijn dag niet had. Hij voerde zijn openingsplan verkeerd uit, zodat hij al vroegtijdig met de rug tegen de muur werd gedrukt. Toen in een reeds krakkemikkige positie een pion verloren ging geloofde Henk het wel. Hij had nog wel even verder kunnen knokken, maar de motivatie ontbrak.

Dia na 19.Kh2

Bord 3

Martin Martens – Rudi van Gool 1/2 – 1/2

Een openingsvariant, waarvan Rudi zich had voorgenomen hem niet meer te spelen, werd voor deze gelegenheid toch nog maar een keer van stal gehaald. Door wits tamme opzet en een premature pionopmars kreeg Rudi een kans op groot voordeel. Hij koos echter voor een andere voortzetting die de stelling weer in evenwicht bracht. Daarop bood Martin remise aan, wat door Rudi na kort zelfberaad werd aangenomen.

Dia na 21.Dxd3

Bord 4

Thijmen Smith – Thomas Mollema 1/2 – 1/2

De spelers belandden in een dynamische stelling waarin Thijmen ten koste van een iets mindere pionnenstructuur op wat ruimtevoordeel kon bogen. Toen Thomas verzuimde met 20..,c6 een diagonaal af te sluiten, zal hij aangevoeld hebben dat er iets mis was met zijn stelling en kwam hij snel remise overeen. In de slotstelling had Thijmen het inderdaad nog even kunnen proberen.

Slotstelling: Dia na 20..,Pd5

Bord 5

Jasper Broekmeulen – Joep Nabuurs 1 – 0

Nadat Joep in het vroege middenspel al langs de rand van de afgrond ging, diende hij ook wat klippen te omzeilen om een ongelijke kleur lopereindspel te redden. Dat lukte hem uiteindelijk net niet.

Dia na 19..,Pxd3

Dia na 39.Ke3

Bord 6

Mart Nabuurs – Jeroen Bosch 0 – 1

Mart leverde een heroïsch gevecht met de IM. Een a-symmetrische opening leidde tot ondoorzichtige tactische stellingen waarin beide spelers al hun rekenvaardigheden en creativiteit nodig hadden om overeind te blijven. Mart moest dat ook nog doen met een stevig tijdsnadeel. Dit belette hem de goede zettenreeks te vinden om zonder kleerscheuren uit de tactische melee te geraken, waarna Jeroen met het volle punt aan de haal ging.

Dia na 27.Lxf6

Bord 7

Rob Schoorl – Frans Mertens  1 – 0

Ook hier deed het ratingverschil zich voelen. Frans speelde een kansloze pot. Daar was weinig aan te doen, want zijn opponent wist een klein openingsplusje uitstekend uit te bouwen tot groot voordeel. Je moet echt op zoek naar details om uit te vogelen waar zwart het beter had kunnen doen.  Een fraai schijnoffer besliste de partij in wits voordeel.

Dia na 20..,Pbc8

Bord 8

Carsten Fehmer – Caspar Hermeling 1 – 0

Het enige bord waar Venlo iets terug kon doen. Carsten speelde een uitstekende aanvalspartij die tot mat leidde.

Dia na 21..,Dd7

Bord 9

José Margarido – Peter Schoeber 1 – 0

Dit leek een tijd lang een “niks aan de hand” partij die zachtjes pruttelend droog kookte. Tot dat Peter het nodig vond zijn loperpaar in te leveren en direct daarop de dames te ruilen. Het resterende eindspel bleek echter onhoudbaar. Een technisch klusje dat José met vaste hand klaarde.

Dia na 36..,Ld5

Bord 10

Christian Busch – Davoud Moghaddam 1/2 – 1/2

Christian was nog herstellende van een zware medische ingreep. Ik was al blij dat hij zich goed genoeg voelde om een partij schaak te komen spelen. En dat ging niet verkeerd! Met de witte stukken bouwde hij een duidelijke plus op, die hij omzette in pionwinst. Helaas voor hem bleek de stelling zodanig dat hij (vooralsnog) niet veel kon met zijn pluspion. Hier was iemand van het kaliber Magnus Carlsen nodig om een vol punt uit het vuur te slepen. Je kunt het Christian dus niet kwalijk nemen dat hij ditmaal niet verder kwam dan remise. Volgende keer is het ongetwijfeld wél raak.

Dia na 32..,Ke8

Venlo 1RatingHMC Den Bosch 1RatingUitslag: 2,5 – 7,5