Dag: 23 februari 2023

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB COMPETITIE 2022-2023 RONDE 6

Door Henk van Gool

Venlo 1 heeft de uitwedstrijd tegen DSC Delft kansloos verloren. Het werd 7 – 3.

Om een partijfragment na te spelen, klik op de pijltjes onder het diagram of op een zet in de analyse ernaast.

DSC Delft 1 – Venlo 1

Een maatje te groot

Wél voltallig dit keer, maar toch met dikke cijfers verliezen. Venlo 1 is gewend om een tegenstander het vuur na aan de schenen te leggen, maar tegen DSC Delft 1 kregen de Venlonaren geen poot aan de grond. In een waar foutenfestival toonde Delft zich de veel degelijkere ploeg. Hun onnauwkeurigheden leidden er hooguit toe dat een winststelling in remise eindigde. Bij de Venlonaren betekende een fout meteen een nul op het scoreformulier. Het resultaat was een terechte afstraffing: 7 – 3.

Bord 1

Maarten Strijbos – Ansh Jakhari 1 – 0

Maarten had weinig moeite met het jonge talent. Via een Alapin werd een Panov structuur bereikt. Voordat Ansh doorhad waar hij in die structuur zijn stukken het beste kon posteren, volgde er al een overval op zijn koning.

Dia na 18..,h6

Bord 2

Joost van Ruijtenburg – Joep Nabuurs 1 – 0

Joep kwam vanuit de opening wat onder druk te staan over de c-lijn. Om wat meer controle te houden over de witte velden op de damevleugel en wellicht ook in de hoop op een aanval via de verzwakte velden in de witte koningspositie, besloot hij een kwaliteit te geven. Dat leverde niet meteen het gewenste resultaat op. Toen hij dan uiteindelijk toch initiatief ontwikkelde op wits koningsvleugel, slaagde Joost erin die druk te neutraliseren en de kwaliteit voorsprong tot gelding te brengen.

Dia na 34.Dc2

Bord 3

Henk van Gool – Ted Barendse 1 – 0

Net als in de partij van Maarten bereikte Henk via een omweg een Panov structuur. Zijn zorgvuldig opgebouwde aanval werd echter net op tijd afgestopt door Ted, waarna wit wel een beter eindspel overhield.  Henk verzilverde zijn plus tenslotte met een kwaliteitsoffer, waarbij beide spelers nog een goede verdediging voor zwart misten. Op de lange termijn had wit ondanks dat toch wel winstkansen behouden.

Dia na 33..,Pf8

Bord 4

Dennis Ruijgrok – Mart Nabuurs 1 – 0

Mart’s partij werd gekenmerkt door twee tactische uitglijders. In beide gevallen bood Mart materiaal aan, maar bleek een tegenactie tegen veld g7 de zaak te weerleggen.

Dia na 16..,Pg5

Dia na 21..,Le3

Bord 5

Rudi van Gool – Joost Michielsen 0 – 1

Deze pot leek lange tijd op een vreedzaam einde af te stevenen, tot Rudi besloot zijn tegenstander een pion op de damevleugel aan te bieden in de hoop de tijd te krijgen voor een doorbraak op de koningsvleugel. Vanaf dat moment stond het bord in brand. Het plan was niet helemaal correct, maar zoals Joost het speelde kreeg Rudi inderdaad zijn kans. Helaas stagneerde er plotseling iets bij Rudi. In deze partij liet hij niet alleen de winstkans schieten waar zijn hele speelplan op gebaseerd was, maar gaf hij ook nog eens de remise uit handen. Regelrecht traumatiserend als je dit het gehele seizoen al overkomt.

Dia na 44..,exd5

Dia na 48..,d4

Dia na 57..,Pg3

Bord 6

Gert Legemaat – Thijmen Smith 1/2 – 1/2

Thijmen stond de hele partij met de rug tegen de muur. Uiteindelijk leek hij te sneuvelen nadat Gert een doorbraak kon forceren op de koningsvleugel en daar een gevaarlijke vrijpion kreeg. In plaats van die pion naar de overkant te schuiven koos de Delftenaar voor een vroege dameruil. Dit leidde tot een eindspel met ongelijke lopers dat Thijmen op het nippertje remise hield.

Dia na 55..,Db8

Bord 7

Geert Hovens – Enrico Blees  0 – 1

De opening verliep prima voor Geert, maar daarna zat hij verlegen om een goed plan. Enrico gebruikte de kostbare tijd om een pionnenstorm op de damevleugel te starten. De tegenstoot die Geert plaatste om de pionnenstorm af te stoppen leidde slechts tot een onherstelbare verzwakking van zijn positie. Nadat Geert een pion inboette hield hij het snel voor gezien.

Dia na 24..,Td5

Bord 8

Richard Oranje – Carsten Fehmer 1/2 – 1/2

Carsten en Richard schatten beiden een kwaliteitsoffer niet op waarde in. Omdat Carsten het niet aandurfde kwam hij minder te staan en verloor hij uiteindelijk een pion. Niettemin redde hij het halve punt nog omdat Richard een winnend pionneneindspel verblunderde.

Dia na 17.Kg2

Dia na 35..,Kc5

Bord 9

Hans van Mulekom – Jan Bosma 0 – 1

Na een verdachte openingsopzet kreeg Hans de kans zijn positienadeel te repareren. Hij moest daarvoor kiezen tussen een slagzet of zijn paard wegtrekken uit de aanval. Hij koos de verkeerde optie en vanaf dat moment escaleerde de boel snel in Hans’ nadeel.

Dia na 10..,d4

Bord 10

Erik Both – Peter Schoeber 1 – 0

Peter moest al vroeg in de partij een pion geven, maar leek voldoende compensatie te krijgen in de vorm van het loperpaar. Toen Peter erin slaagde Eriks vrije c-pion effectief te blokkeren en zijn pion terug te winnen, werd duidelijk dat hij het ergste achter de rug had en misschien zelfs aan partijwinst kon gaan denken. Een blunder gooide echter roet in het eten.

Dia na 36.Ld5

DSC Delft 1ratingVenlo 1ratingUitslag: 7 – 3
Ansh Jakhari2055Maarten Strijbos23020 – 1
Joost van Ruitenburg2337Joep Nabuurs22921 – 0
Ted Barendse2109Henk van Gool21860 – 1
Dennis Ruijgrok2300Mart Nabuurs23031 – 0
Joost Michielsen2391Rudi van Gool21511 – 0
Gert Legemaat2211Thijmen Smith22431/2 – 1/2
Enrico Blees2213Geert Hovens18741 – 0
Richard Oranje2036Carsten Fehmer21221/2 – 1/2
Jan Bosma2081Hans van Mulekom18911 – 0
Erik Both2097Peter Schoeber19151 – 0

Het verslag van Delft over deze wedstrijd staat hier.