Dag: 20 november 2022

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB COMPETITIE 2022-2023 RONDE 3

Door Henk van Gool

Om de partijzetten na te spelen klik op een zet voor een popup bord

Venlo 1 – Vianen DVP 1

Op waarde geklopt

Venlo 1 is nog altijd dakloos. Nadat Schaakvereniging Tegelen de vorige thuiswedstrijd onze gastheer was, moesten we voor de wedstrijd in de derde ronde een nieuw onderkomen zien te vinden. Ditmaal konden we terecht in het net gerenoveerde  historische “Ald Weishoes” in het centrum van Venlo. Het Ald Weishoes is overigens geen onbekende locatie voor onze club. We hebben er in het verleden vele jaren schaakles gegeven aan de jeugd. Nu vormde het markante gebouw uit de 16e eeuw het strijdtoneel van een heuse topper – voorzover je zo vroeg in het seizoen van een topwedstrijd mag spreken. Ter plekke ontmoetten de nummers één en twee van de competitie elkaar voor een stevig schaakgevecht.

Op voorhand was opponent Vianen DVP 1 favoriet voor de zege. Sinds afgelopen seizoen heeft het team zich versterkt en dat maakt hen een geduchte titelconcurrent voor de degradant uit de meesterklasse in onze groep: HMC Den Bosch 1.

De schakers uit het land van Cuijk arriveerden op volle oorlogssterkte in Venlo. Het team is tegen Venlo 1 al eens uitgegleden, dus werd niets aan het toeval overgelaten. Het ratingverschil op de borden was zo’n 150 punten. De spelers uit Vianen verkregen dan ook al rap het overwicht. Niettemin kwam Venlo 1 nog een heel eind en waren er zelfs kleine kansjes op een 5-5 of meer, maar aan het eind gaf het surplus aan speelsterkte toch de doorslag. Met de uitslag van 4-6 valt nochtans te leven.

Bord 1

Benjamin Ries – Henk van Gool 0 – 1

Ik slaagde er eindelijk weer eens in een op papier sterkere opponent te kloppen. Met een pionoffer zette ik een val op. Benjamin, die in tijdnood verkeerde, tuinde erin.

Dia na 28.Pf1

Bord 2

Rudi van Gool – Willy Hendriks 0 – 1

Het krachtsverschil op dit bord was absoluut geen indicator voor het partijverloop. Rudi kwam veel beter te staan en Willy zag zich gedwongen een pion te geven voor tegenspel. Rudi kampt de laatste tijd echter met een manco in zijn spel. Hij maakt elke partij wel ergens een grote fout. Ditmaal verzuimde hij een op het oog logische pionopmars te spelen omdat hij zich blind staarde op het verlies van de rokade, dat die pionzet tot gevolg had. Willy was er als de kippen bij om het initiatief over te nemen en Rudi in een toreneindspel tot opgave te dwingen.

Dia na 17..,Pf6

Bord 3

Valentin Buckels – Joep Nabuurs 1 – 0

Joep kwam al vanuit de opening met de rug tegen de muur te staan en wist zijn positieproblemen nooit op te lossen. Een toren op de 7e rij, gecombineerd met druk over de diagonaal a2-g8, werd hem uiteindelijk fataal.

Dia na 26..,Tf8

Dia na 32..,g6

Bord 4

Mart Nabuurs – Andrei Orlov  0 – 1

Andrei speelde tot voor een paar jaar in ons team en we missen hem node. Het waarom bleek onder andere uit deze partij. Hij liet op grootmeesterlijke wijze zien wat positionele dominantie betekent. Nadat Mart in de opening zeeën van tijd verbruikte om ingewikkelde tactische varianten uit te rekenen (zie een fraai computervoorbeeld hieronder) koos hij toch voor de safe zet.

Dia na 7..,Pd7

Dia na 19.De3

Bord 5

Jermo Kooijmans – Maarten Strijbos 0 – 1

Maarten kwam goed weg deze partij. Hij gaf op de vijftiende zet pardoes een pion cadeau, waarna ook nog eens een kwaliteit vier zetten lang enprise stond. Jermo probeerde het materiaal waarschijnlijk onder gunstigere omstandigheden te confisqueren, want hij weigerde de kwaliteit te nemen. Totdat hij de kans niet meer kreeg en een blunder de uitslag zelfs in het voordeel van de zwartspeler besliste.

Dia na 20..,Tfe8

Bord 6

Carsten Fehmer – Mykyta Volkov 1/2 – 1/2

Een rollercoaster van een partij. Eerst won Carsten een pion en kwam duidelijk in het voordeel. Daarna liet hij in de tijdnoodfase zijn voordeel glippen. Het daaropvolgende stukoffer van Mykyta was briljant, maar helaas miste hij in het vervolg de winnende voortzetting. Carsten consolideerde en stond op zijn beurt weer op winst. Even later dreigde Mykyta mat in twee en had Carsten nog maar één zet die won. Die miste hij, waarna de partij in remise eindigde, zoals met dit soort partijen vaker geschiedt.

Dia na 40.Td5

Dia na 45..,Df1

Bord 7

Ornett Stork – Thijmen Smith 0 – 1

In een semi-gesloten structuur hielden Ornett en Thijmen elkaar lange tijd in evenwicht. Ornett zette via een geopende g-lijn wat druk op de koningsvleugel, terwijl Thijmen zich bezig hield met lijn- opening op de damevleugel. Dat laatste bleek dreigender waardoor Ornett eigenlijk passief de verdediging in had gemoeten. In plaats daarvan koos hij voor opening van de stelling via een stukoffer wat tot een snelle crash leidde.

Dia na 34..,Tb8

Bord 8

Nico van der Hoogt – Dennis Kerstens 0 – 1

Nico deed niet onder voor zijn sterke opponent en wist in eerste instantie zelfs een klein plusje op te bouwen door zwart’s pionnenstructuur te versplinteren. Een onvoorzichtige pionopmars op zijn koningsvleugel bracht het spel weer in evenwicht, waarna een ongelukkige damezet Nico toch nog de partij kostte.

Dia na 23..,De6

Bord 9

Helge Hintze – Thomas Neuer 1/2 – 1/2

Thomas offerde zijn loperpaar in de opening op om Hintze een structurele zwakte op de damevleugel te bezorgen. Zijn voordeel werd allengs groter toen er wat lichte stukken werden geruild. Het resulteerde in winst van een belangrijke pion, waarna het erop leek dat Thomas op koers lag voor een vol punt. Hij ruilde daarop echter zijn vrije a-pion tegen een zwakke broeder op de c-lijn waarna alle pionnen op één vleugel kwamen te staan. Dat gaf Hintze net de opening die hij nodig had om in een toreneindspel met minuspion te vluchten, dat Thomas inderdaad niet meer wist te winnen.

Dia na 21.Lh6

Dia na 28.fxe3

Bord 10

Peter Schoeber – Ivo Stork 0 – 1