Dag: 20 oktober 2022

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB COMPETITIE 2022-2023 RONDE 2

Door Henk van Gool

Om de zetten na te spelen: klik op een zet voor een popup bord

Venlo 1 – Spijkenisse 1

Opnieuw zege Venlo 1

De pech die Venlo heeft met haar clublokaal de laatste maanden zet zich gelukkig niet door in de prestaties van het eerste team. Onlangs kregen we te horen dat de Venlose SV weer op zoek moet naar een nieuw onderkomen. Dat had niet automatisch hoeven betekenen dat we dit kalenderjaar geen gebruik meer zouden kunnen maken van de huidige locatie. Maar uiteraard blijkt ons clubhome uitgerekend op de KNSB speeldata niet beschikbaar, zodat we voor de rest van het seizoen moeten uitwijken. Gelukkig was Schaakvereniging Tegelen bereid hun vergaderzaal beschikbaar te stellen voor onze eerste thuiswedstrijd van dit seizoen. Het was wel even passen en meten, maar uiteindelijk slaagden we erin de toch wat beperkte ruimte te vullen met tien schaakborden en het benodigde meubilair. Het gros van de spelers vond de  nieuwe speelruimte op tijd, zodat we een normale wedstrijd konden afwerken.

Die ene speler die niet op tijd was kwam pas vlak voordat het reglementaire uur verstreek de zaal inlopen. Hij zat echter op bord 1 en een uur achterstand tegen onze Joep kun je je echt niet permitteren. Hij werd middels een stevige koningsaanval onder de voet gelopen.

Bord 1 Maurits van der Linde – Joep Nabuurs 0 – 1

na 21.c3

Ook Bord twee had een punt moeten opleveren voor Venlo, maar Maarten heeft de laatste tijd wat moeite zijn overwegende stellingen in winst om te zetten. Ook nu miste hij zijn kans.

Bord 2 Maarten Strijbos – Thijs van Dam 1/2-1/2

na 43..,Kf7

Een bord daaronder had het toreneindspel wel in remise kunnen eindigen. Maar uit de computeranalyse bleek dat het eindspel voor de witspeler lastig te verdedigen was.

Bord 3 Semen Minyeyevtsev – Mart Nabuurs 0 – 1

na 50..,Kb7

Philipp leek lange tijd op een victorie af te stevenen tegen de op papier sterkste speler van Spijkenisse. Hij pakte het eindspel met een pluspion echter overhaast aan en verspeelde al zijn voordeel. In een ultieme poging nog winstkansen te creëren blies hij zijn stelling vervolgens op en kwam er zelfs een nul op het scoreformulier te staan.

Bord 4 Philipp Welzel – Ricardo Klepke 0 – 1

na 36..,exd5

De partij van Thijmen was ronduit spannend. Terwijl zijn opponent, Ismaël Woudt, zijn koningsvleugelpionnen naar voren wierp voor een overval op de zwarte koning, trachtte Thijmen tegenspel te krijgen door gebruik te maken van de halfopen e-lijn en de diagonaal b8-h2. Lange tijd waren de kansen in evenwicht. Toen verkoos Ismaël de geopende g-lijn op te geven in ruil voor spel over de e-lijn. Thijmen maakte dankbaar van de gelegenheid gebruik om zelf een aanval via de g-lijn op te zetten.

Bord 5 Ismaël Woudt – Thijmen Smith 0 – 1

na 29..,Df8

Rudi baalde. Alle voornemens om weer eens een fatsoenlijke partij te spelen konden de prullenbak in toen hij in de opening een pion verblunderde:

Bord 6 Rudi van Gool – Job Verheul 1/2 – 1/2

na 9…0-0

Rudi van Gool – Job Verheul

na 37.a5

Christian speelde een prima partij tegen de teamcaptain van Spijkenisse 1. Hij liet zijn voordeel echter langzaam glippen totdat er een toreneindspel met een pluspion op het bord stond. Vaak zijn die remise, maar deze stelling had specifieke kenmerken die de zwartspeler nog kansen bood. Dé kans om de partij alsnog naar zich toe te trekken kreeg Christian op zet 59.

Bord 7 Daniel Zevenhuizen – Christian Busch 1/2 – 1/2

na 59.Kh2

Geert kwam niet heel comfortabel uit de opening. Een onnauwkeurigheid van opponent Maxim gaf hem de kans met een tactische finesse zijn stellingsproblemen oplossen.

Bord 8 Geert Hovens – Maxim Le Clercq 1/2 – 1/2

na 19.Tc1

Henk zat niet in de partij en leek positioneel langzaam weggeschoven te worden door zijn opponent. Wilmar nam gaandeweg echter enkele verkeerde beslissingen waarna de spies ineens zijn kant op wees.

Bord 9 Wilmar Meijer – Henk van Gool 0 – 1

na 39..,Ta6

Peter gaf de avond voor de wedstrijd aan agressieve intenties te hebben. Dat bleek ook uit zijn openingskeus. Al na 5 zetten werd Harry de h-pion in de strijd geworpen. Zijn aanvallende ambitie resulteerde in een dominante stelling en een levensgevaarlijke vrijpion. Niettemin gaf Peter zijn opponent per ongeluk nog een kans, maar die werd niet benut, waarna de zwartspeler geen vin meer kon verroeren. Rücksichtslos aanvallen. Dat moet Peter vaker doen!

Bord 10 Peter Schoeber – Joey Brokaar 1 – 0

na 22.Dd4