Dag: 4 oktober 2022

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB COMPETITIE 2022 – 2023 RONDE 1

Door Henk van Gool

Om de zetten na te spelen: klik op een zet voor een popup bord

PAUL KERES 2 – VENLO 1

(DE) KWALITEIT BESLIST

Venlo 1 is het nieuwe KNSB seizoen uitstekend gestart. In Utrecht werd Paul Keres 2 met ruime cijfers verslagen. Maar voordat ik verder op de wedstrijd in ga, wil ik bij aanvang van dit nieuwe seizoen eerst een overzicht geven van de teams in de groep van Venlo 1.

KNSB groep 1B

TeamPlaatsGemiddelde elorating
1. Paul Keres 2Utrecht2170
2. Venlo 1Venlo2177
3. Vianen DVP 1Vianen (Cuijk)2250
4. Krimpen a/d IJssel 1Krimpen a/d IJssel2154
5. DD 1Den Haag2212
6. DSC Delft 1Delft2200
7. HMC Den Bosch 1’s Hertogenbosch2326
8. UVS 1 Nijmegen2158
9. Voorschoten 1Voorschoten2180
10. Spijkenisse 1Spijkenisse2077

Grote favoriet voor de titel is HMC Den Bosch met een gemiddelde elorating die ruim 100 punten hoger ligt dan die van de andere teams. Dat is niet zo verwonderlijk, want zij zijn de degradant uit de meesterklasse.

Op grond van die gemiddelde rating staat Venlo in de middenmoot en zou dus niet hoeven degraderen. De ervaring leert echter dat ratings in de eerste klasse niet zoveel zeggen. Het zijn allemaal doorgewinterde spelers en vorm van de dag bepaalt hier grotendeels de uitslag van een wedstrijd. We zullen elke match op de toppen van ons kunnen moeten spelen om buiten de degradatie zone te blijven.

Wat dat betreft zette Venlo 1 in Utrecht al een ferme stap. Na een aarzelende start stroomden de punten binnen en was het meer de vraag hoe hoog de uitslag in het voordeel van Venlo zou uitvallen dan de vraag of er überhaupt gewonnen zou worden. De allereerste beslissing in de wedstrijd was waarschijnlijk een teken aan de wand. Op bord 6 leek Rudi hard onderuit te gaan, maar als door een wonder wist hij de partij toch naar zich toe te trekken.

Hein Piet van der Spek – Rudi van Gool na 23..,Tg6

Mark Smits trok namens Paul Keres de stand meteen weer recht door een openingsfout van Henk af te straffen.

Mark Smits – Henk van Gool na 22..,Pb4

Na een onachtzaamheid in de opening werd zwart met een achtergebleven d-pion opgezadeld. In een ultieme poging zijn stelling te bevrijden speelde Henk 22..,Pb4. Mark vond de enige zet die het witte voordeel vasthoudt:

Thijmen kwam met wit niet verder dan remise, maar was achteraf tevreden over de partij die hij gespeeld had. Inderdaad is hij nooit in verliesgevaar geweest en dat is toch de basis om in de eerste klasse tot goede resultaten te komen. Ondanks een gedekte vrijpion zat er niks concreets voor hem in de stelling.

Thijmen Smith – Dirk Floor na 27.Te3

Wat gelukkiger was de remise die Hans boekte op bord 7. Zijn opponent, Raymond de Rooij, wist een enorme druk op te bouwen langs de d-lijn. Dat culmineerde in een aanval op de tweede rij die pionwinst had moeten opleveren. In plaats van genoegen te nemen met de pion ging Raymond vol door met aanvallen en veronachtzaamde daarmee de verdediging van een belangrijke diagonaal. Dat gaf Hans de gelegenheid terug te komen in de partij.

Hans van Mulekom – Raymond de Rooij na 27.Lf2

Ondertussen navigeerde Mart een voordelig eindspel naar winst. Hij had daar wel de hulp van zijn tegenstander bij nodig.

Mart Nabuurs – Tom de Jong na 35.Kxd4

Hierna accelereerde Venlo 1 naar een grote voorsprong door zeges van Carsten en Thomas. Beiden wisten een eindspel met een kwaliteit meer tot winst te voeren.

Carsten kreeg de materiële plus in de schoot geworpen door een misrekening van opponent Gerben Veltkamp.

Gerben Veltkamp – Carsten Fehmer na 20..,Lc5

Zie diagram na 29..,Kb7

Thomas maakte het zichzelf moeilijk door na winst van een kwaliteit alle damevleugelpionnen te laten elimineren. Daardoor moest hij met een minderheid aan pionnen een doorbraak zien te forceren op de koningsvleugel. Dit lukte uiteindelijk omdat opponent Branco Titus actief werd, waar hij beter passief had kunnen afwachten.

Thomas Neuer – Branco Titus na 48.Ta2

Zie diagram na 55.f6+

Paul Keres 2 deed nog wat terug in de persoon van Kobe Smeets. Deze talentvolle jongeman melkte tegen Peter Schoeber op Carlseniaanse wijze een dame-eindspel uit.

Kobe Smeets – Peter Schoeber na 71.De3

Joep zette de Venlonaren weer op een +3 score. Hij slaagde erin een eindspel met een pluspion tot winst te voeren.

Joep Nabuurs – Jan Jaap Janse na 41.Kg5

Maarten was tegen zijn gewoonte in als laatste klaar met zijn partij. Tegen opponent John Cornelisse leek hij hard op weg naar winst, maar John verdedigde zich als een leeuw en wist uiteindelijk een half punt uit het vuur te slepen.

John Cornelisse – Maarten Strijbos na 57.Lf2

Paul Keres 2RatingVenlo 1RatingUitslag 3,5 – 6,5
Jan Jaap Janse2189Joep Nabuurs22990 – 1
John Cornelisse2209Maarten Strijbos22991/2 – 1/2
Tom de Jong2216Mart Nabuurs22920 – 1
Mark Smits2146Henk van Gool21691 – 0
Dirk Floor2178Thijmen Smith22271/2 – 1/2
Hein Piet van der Spek2100Rudi van Gool21800 – 1
Raymond de Rooij2151Hans van Mulekom18731/2 – 1/2
Gerben Veltkamp2144Carsten Fehmer21050 – 1
Branco Titus1744Thomas Neuer20540 – 1
Kobe Smeets2078Peter Schoeber18961 – 0

Zie hier voor een eerder bericht op onze website.