Dag: 28 augustus 2022

Cas de Groot presenteert de nieuwe website tijdens de ALV vergadering van de Venlose Schaakvereniging. Venlo, 25 augustus 2022.
Overige
PRESENTATIE NIEUWE WEBSITE

Tijdens de ALV van 25 augustus 2022 demonstreerde Cas de Groot de nieuwe website van de club.

Ruim een half jaar heeft de ‘Commissie Nieuwe Website’ gewerkt aan de omzetting van de 14-jaar oude website naar een volledig nieuwe website. In de commissie hadden zitting: Bas van der Grinten (voorzitter), Ad Burgmans en Peter Smith (oud-redacteuren van VSV Vizier) en Cas de Groot. Cas bracht vooral zijn expertise in m.b.t. het ontwikkelen van websites. Ook dankzij Cas kon het technisch werk worden gedaan door zijn Braziliaanse oud-collega’s. De nieuwe website is makkelijker om berichten op te plaatsen, is technisch minder kwetsbaar, is mooier en biedt nieuwe functies. Het webadres (url) https://venlose-sv.nl/ is niet veranderd.

• Cas vertelde dat de kern van de website de rubriek ‘Nieuws’ is (zie hier). In deze rubriek staan de jongste berichten bovenaan, waardoor het vinden van oudere berichten bewerkelijk is. Men kan dan beter zoeken met het zoekvenster, die staat rechts naast de nieuwsberichten.

Onder het zoekvenster staan verschillende categorieën, van ‘Columns’ tot en met ‘Uit de Oude Doos’, waarop kan worden gefilterd. Zie de afbeelding hiernaast.

Cas laat een voorbeeld zien uit de categorie ‘Partijanalyses’, zie hier voor het voorbeeld.

• Een leuke nieuwe functie is het kunnen naspelen van partijen en partijfragmenten in de nieuwsberichten. Cas klikt op een bericht van Henk van Gool, getiteld ‘Laatste KNSB ronde’, waarin Henk zowel speelbare partijfragmenten via een pop-up scherm gebruikt als een volledige partij op een speelbaar schaakbord laat zien.
  • Andere nieuwe functies zitten in de rubriek agenda, die op de website ‘Evenementen’ heet, te bereiken via Home   -> Nieuws en Foto’s -> Evenementen. Cas laat het voorbeeld zien van de ‘Algemene Ledenvergadering’  van 25 augustus. Je ziet op de interactieve kaart van Google Maps waar de ALV is, maar je kan het evenement ook toevoegen aan de eigen (digitale) agenda, onverschillig of die op een Apple, Android of Microsoft toestel staat. Ook kan je in de evenementen zoeken, zowel met woorden als in kalendervorm.
  • Cas sluit af met een verzoek aan de vergadering. De website is nog niet af: de komende tijd zullen nieuwe onderwerpen worden toegevoegd. De website is ook niet volmaakt. Misschien hebben jullie nog correcties/opmerkingen/aanvullingen? Wij horen ze graag. Het lijkt ons leuk als je die geeft via het contactformulier op de nieuwe website, zie hier. Maar rechtstreeks kan natuurlijk ook.

Aan het einde van zijn demonstratie kreeg Cas een presentje van het bestuur als dank voor zijn inzet.