LAATSTE KNSB RONDE

Externe Competitie Partijanalyses

LAATSTE KNSB RONDE

door Henk van Gool

Om partijfragmenten na te spelen klik op een zet. Je krijgt dan een popup bord.

EINDHOVEN 1 – VENLO 1

SEIZOENSSLOT MET ZEGE

Vanwege corona was de 5e KNSB ronde uitgesteld naar 21 mei 2022. Deze ronde vormde daarmee de afsluiting van een schaakseizoen, dat ditmaal niet geheel werd dwars gelegen door medische perikelen en een landelijke lockdown.

In klasse 2D toonde Venlo 1 zich de sterkste en was twee ronden voor het einde al niet meer in te halen op de ranglijst. Voor tegenstander Eindhoven 1 stond er ook niets meer op het spel, zodat de wedstrijd in een ontspannen sfeer kon worden afgewerkt.

Onder toeziend oog van een vroegere trainer van het Venlose schaakteam, Loek Mostertman, worstelde Venlo zich naar een benauwde 3,5 – 4,5 zege. Loek zelf stond ondertussen zijn mannetje voor Den Bosch 3 in hun wedstrijd tegen Eindhoven 4, een paar tafels verderop. Zijn ploeg won met 2,5-5,5.

Laten we eens kijken wat de laatste wedstrijd van het seizoen nog aan partijenmateriaal opleverde.

Bord 1 Joep Nabuurs – Iwo Godzwon 0 – 1

Joep vond in Iwo een gelijkwaardige tegenstander. De partij ging behoorlijk gelijk op, totdat Joep op de damevleugel een verkeerd plan volgde. Dit kostte hem een pion. Joep kon nog wel naar een eindspel met ongelijke lopers vluchten, maar door de grote hoeveelheid verspreide pionnen en zijn actieve koning wist de Eindhovenaar de winst toch naar zich toe te trekken.

Nabuurs J – Godzwon na 38.Lf7

Zwarts actieve koning zorgt ervoor dat Iwo een tweede pion kan veroveren en daarmee een tweede vrijpion kan creëren. Joep kan daar nog wel een vrije h-pion tegenover stellen, maar die valt makkelijk af te stoppen.

Wit moet zijn loper geven tegen zwarts vrije c-pion, zie slotstelling:

Bord 2 Bram Klapwijk – Maarten Strijbos 1/2 – 1/2

Maarten stond tegen de teamcaptain van Eindhoven na de opening positioneel wat minder en besloot een pion te geven in ruil voor actief tegenspel. Dit leverde uiteindelijk een standaard toreneindspel met minuspion op, dat volgens de boekjes remise is. Sterk verdedigd door onze clubkampioen!

Klapwijk – Strijbos na 17.Df3

en wit’s  vrije b-pion kon effectief afgestopt worden van promotie door zwarts actieve toren.

Het verhaal van de volgende twee partijen is gauw verteld.

Bord 3 Mart Nabuurs – Jan Vosselman 1 – 0

Mart kreeg de winst in de schoot geworpen omdat Jan vlak na de opening een stuk verblunderde.

Nabuurs M – Vosselman na 16.Pd5

Bord 4 Jos Sutmuller – Rudi van Gool 1 – 0

Rudi gaf het punt terug aan Eindhoven. Eveneens na een blunder. Het ging ditmaal niet om een stuk maar om een pion, en dat was genoeg voor Jos.

Sutmuller – van Gool R na 15.a4

waarna Rudi er nog het beste van maakte, maar de partij was simpelweg onhoudbaar.

Bord 5 Henk van Gool – Jeroen van de Put 1 – 0

De zwartspeler miste wat basiskennis in de structuur die hij speelde en dat kwam hem duur te staan. Het witte initiatief op de damevleugel zwol aan tot monsterlijke proporties.

Van Gool H – Van de Put na 21.Pb5

en opgegeven door zwart. De pionpromotie valt niet af te stoppen.

Op de borden daarna moesten de drie invallers in het Venlose team de eer en punten voor de ploeg zien te redden. Dat deden ze met verve! Ik hoop ze volgend jaar vaker in het team te mogen begroeten.

Bord 6 Ludo Tolhuizen – Nico van der Hoogt 1/2 – 1/2

Nico stelde zich stevig op en bereidde een pionopmars in het centrum voor die hij netjes op het juiste moment uitvoerde. Inziende dat er voor hem niets te halen viel bood Ludo daarop gauw remise aan. Omdat de wedstrijd toch nergens meer om ging gaf ik, na een vragende blik van Nico, met een schouderophalen mijn toestemming.

Tolhuizen – van der Hoogt na 12.Dd2

Bord 7 Hans van Mulekom – Alessandro Di Bucchianico 1/2 – 1/2

Iets meer strijd vond er plaats op bord zeven. Maar ook daar werd het evenwicht niet verbroken. Na een grootschalige afruil van stukken bleef eerst een toreneindspel en even later een pionneneindspel over, dat geen enkel perspectief meer bood op een vol punt.

Van Mulekom – Di Bucchianico na 30.Kf2

Omdat de witte toren de enige open lijn bezit probeert zwart met een torenruil of het pionneneindspel nog iets te bieden heeft. Zwart heeft immers iets meer ruimte. De stelling is echter zodanig gesloten dat een succesvolle doorbraak achterweg blijft.

en remise gegeven zie slotstelling:

Bord 8 Ivan Ponomarev – Frans Mertens 0 – 1

Het jeugdtalentje uit Eindhoven wist onze Frans in de opening goed bij te benen. Maar daarna ging er zowel positioneel als tactisch iets mis. Ivan pakte een vergiftigde pion en miste dat zijn dame daardoor werd opgesloten.

Ponomarev – Mertens na 23..,Dc7

Het best kan wit nog met 24.Dc6 de pion teruggeven. Zwart staat daarna positioneel duidelijk beter.

Het verslag van Eindhoven 1 staat hier.

Uitslag wedstrijd:

Nico van der Hoogt12
Bas van der Grinten0,52
Geert Hovens01

Voor volgend jaar moeten we 10 volletijdwerkers voor ons team op de been zien te krijgen. Deelname aan de competitie in de eerste klasse is een mooie gelegenheid om je krachten te meten met de Nederlandse subtop. Sluit je aan! Er zijn nog diverse plaatsen in het team open.