Dag: 13 maart 2022

Stukkenjagers 2 – Venlo 1

“Is dit echt?”
“Nee, natuurlijk niet.”
“Maar ik zie het op het scherm!”
“Dat is een illusie.”
“Maar dit moet toch ERGENS op gebaseerd zijn?”
“Nee hoor, allemaal fake”.
“Maar waarom staat hier dan dat we alle wedstrijden gewonnen hebben?”
“Dat is om de anderen een rad voor ogen te draaien. Ze denken nu dat we goed zijn.”
“Zijn we dat dan niet?”
“Nee hoor, dat is net zo imaginair als die oorlog in Oost Europa… of jijzelf.”
“Maar daar vallen toch dagelijks bommen en rollen er tanks door de straten… en ik spreek hier nu met jou… Dan moeten die oorlog en ik toch echt zijn?”
“Lijkt maar zo. Je denkt toch niet dat anno 2022 de leider van een nucleaire supermacht nog gaat proberen een héél land te veroveren? De vermeende agressor van die oorlog en zelfs die ene topschaker -hoe heet ie ook alweer?-  zeggen het zelf: het is een vredesmissie! En als jijzelf maar hard genoeg gelooft dat je met mij spreekt, zal dat jou de illusie geven dat je existeert, maar dat is natuurlijk niet echt zo.”

“Ehh … dat zal dan wel. Maar ik snap nog steeds niet waarom we geen goede schakers zijn als de uitslagen anders doen vermoeden.”
“Kijk maar eens naar deze stellingen, dan zie je het zelf:”

“Wow”
“Inderdaad, de zwartspeler is er eentje van ons. En dit dan:”
“Ehh, ik zie geen diagram?!”
“Klopt. Het was zo erg dat de slotstelling van die partij gecensureerd is.”
“Oef.”
“Yep,  en dacht je dat onderstaande stellingen te winnen zijn?”
“Ik zou zeggen van niet.”
“Inderdaad, onze spelers hebben hier eigenlijk te weinig. Er gebeurde echter het volgende:”

“Wit hoefde maar 40.Kd1 te spelen en zwart komt niet verder, zijn eigen koning is te kwetsbaar,  maar wit liet hier de vlag vallen!”

“En hier hoefde wit na 52..,Tf8+ maar 53.Kg4 te spelen om zijn vrije h-pion te ondersteunen. De witte toren offert zich op tegen zwarts vrijpion en de stelling wordt remise. Maar er volgde 53.Kg3?, Kd2 54.Ta1, e2 55.Ta2+, Ke3 56.Txe2+, Kxe2 57.h4, Ke3 58.Kh3, Kf4 en zwart was op tijd om alle witte pionnen tegen te houden.”

“En dan dit: kan je je voorstellen dat de witspeler bovenstaande stelling nog gewonnen heeft?”
“Nou, eigenlijk niet. Volgens mij hoeft zwart maar 67.., Pf4 te spelen en dan wordt het na bijv. 68.Tf5+, Kg6! 69.Tf8, h3 70.g4, h2 71.Th8, Kg5 72.Kf3, e4+! wel remise.”
“Inderdaad, maar hier kwam: 67.., Ke6? 68.Tf5, Ke7 69.Kd5, Pf4+ 70.Kxe5, Pxg2 71.Tg5, h3 72.Tg7+, Kf8 73.Th7, h2 74.Txh2 en omdat het paard was afgesneden van de verdediging van de zwarte koning slaagde wit erin het paard te vangen”.

“Nou, nou …”
“En zelfs winststellingen worden maar moeizaam over de streep getrokken. Neem nou onderstaand voorbeeld:”

“Hier hoeft wit maar 27.Df7+, Kh8 (27.., Kh7 28.Pf6+) 28.Pe7!, Dd4+ 29.Kg2, e3+ 30.Kh3 te spelen en zwart kan opgeven. In plaats daarvan speelde hij 27.Df8+, Kh7 28.Df5+, Dxf5 29.Txf5 en mocht hij van geluk spreken dat hij het eindspel toch nog ergens wist te winnen.”
“Tsjonge, jonge … Ik begrijp dat we dus wedstrijden winnen die we eigenlijk niet hadden mogen winnen?”
“Daar komt het inderdaad wel op neer ja. Omdat bovenstaande stellingen nog gewonnen worden, sjouwt Venlo 1 keer op keer het volle pond aan matchpunten mee huiswaarts, waar het eigenlijk – voor de zoveelste keer –  een 4-4 gelijkspel had moeten zijn.”
“Dus we zijn eigenlijk niet zo goed?”
“Nee.”

“En die 100% score die hier op het beeldscherm staat is dus fake?”
“Inderdaad. Maar dat neemt niet weg dat er uitzonderingen zijn! Zo haalde onze bord 1 speler op degelijke wijze het punt binnen en maakte onze bord 7 speler moeiteloos remise”.
“Ja, ja een remise in dertien zetten. Dan is de partij nauwelijks begonnen!”
“Ho, ho! Een TACTISCHE remise. Vergeet niet dat hij als invaller er voornamelijk voor moet zorgen niet te verliezen!”

“Hm, maar dat legt wel zwaardere druk op de andere teamspelers toch?”
“Vooruit, niet kniezen joh! Het gaat toch allemaal goed zo voor de Venlonaren? Kom ik laat je het winstplan zien dat onze bord 1 speler uitvoerde.”

a4!
De witspeler heeft uitstekend gespot dat de a-lijn niet te verdedigen valt door de zwartspeler. 23.., bxa4 (Ook na 23.., a6 24.axb5, axb5 25.Ta1,T c7 26.Ta6, Tec8 27.Ld2 met de bedoeling Lf4 gaat de zwarte stelling het niet houden.) 24.Ta1, f5 25.Txa4, Pf6 26.Txa7+ en enige zetten later staakte zwart de ongelijke strijd.

“Eén en ander betekent dus dat LUCKY Venlo nog steeds met een ruime voorsprong de groep aanvoert.”
“Hm, is dat niet ook voor een deel onvermogen bij de tegenpartij?”
“Wel nee joh, die kunnen echt wel schaken! Ze geloven er alleen niet in omdat ze de stand zien en daarom de Venlonaren vrezen. En zoals je weet: wie er niet in gelooft, heeft al bij voorbaat verloren.”
“Maar die stand is een illusie zei je. Dus hun vrees is ook een illusie?”
“Inderdaad, je begint het te snappen.”

Stukkenjagers 2                              Venlo 1             2,5 – 5,5

1. Erik Dignum  –                              Maarten Strijbos 0 – 1
  2. John Greunsven –                        Mart Nabuurs     0 – 1
  3. Peggy van Amerongen-Jansen – Rudi van Gool    0 – 1
  4. Rudolf Kat –                                 Joep Nabuurs     0 – 1
  5. Fré Hoogendoorn –                      Henk van Gool   0 – 1
  6. Peter Huibers –                           Thomas Neuer    1 – 0
  7. Ruud Feelders –                          Hans van Mulekom 1/2
  8. Arjen van Amerongen-                Frans Mertens    1 – 0

Zie voor de stand in klasse 2D: https://knsb.netstand.nl/divisions/view/299

Voor het wedstrijdverslag van de Stukkenjagers 2 klik op de onderstaande link.

De verslagen van Henk van Gool over de eerste vier ronden staan hier.