Dag: 3 augustus 2018

Toernooien
ZOMERSNELSCHAAK 2018

Het leek er even op dat de opkomst op de vierde avond van het Zomersnelschaaktoernooi maar matig zou zijn. Maar uiteindelijk waren het toch weer dertig schakers die acte de presence gaven.

In de A-groep zegevierde Henk van Gool met 6,5 punt, voor Jose Alonso en Bernd Schäfers, beiden met 5 punt.

Henk van Gool (links) ontvangt van wedstrijdleider Geert Hovens de eerste prijs in de A-groep van het zomersnelschaaktoernooi op donderdag 2 augustus 2018

De B-groep werd ditmaal gewonnen door Jan op de Laak met 6 punt. Kim Clabbers, Frank van Overbeek en Laurens Ekker volgden op 1 punt daarachter.

Jan op de Laak (links) ontvangt van wedstrijdleider Geert Hovens de eerste prijs in de B groep van het zomersnelschaaktoernooi op donderdag 2 augustus 2018

Klassement A-groep:
1. Henk van Gool 24 punt
2. Eugen Heinert 22
3. Dirk Bergmans en Dennis Liedmann 21
5. Jose Alonso 15

Klassement B-groep:
1. Jan op de Laak 24 punt
2. Kim Clabbers 18
3. Shafiq Olia Sekandri 17
4. Laurens Ekker 15
5. Herman Clevis en Frank van Overbeek 11

Met de plaatsen 1-8 scoren de deelnemers punten in het klassement. De 3 beste resultaten tellen mee voor de bepaling van de uiteindelijke ranglijst.

Er zijn nog twee avonden om zich in het klassement te verbeteren. De beste drie resultaten tellen daarvoor mee.

Jeugd Toernooien
MAX EN SIEM OP HET OPEN NK IN DIEREN

Kopfoto: Siem (links) won de negende ronde van IM Migchiel de Jong (foto toernooiwebsite Open NK)

Het Open NK Schaken in Dieren beleefde dit jaar zijn vijftigste editie. Het is een respectabele leeftijd voor een toernooi en, gezien het contingent Russen en Indiërs, wordt het ook zeer gerespecteerd tot ver buiten Nederland.

Het toernooi werd weer gehouden in de traditionele sporthal in Dieren van 24 juli tot en met 2 augustus 2018. Net als vorig jaar waren Max Warmerdam en Siem van Dael er dit jaar weer bij.

Beiden hebben het in dit zware veld uitstekend gedaan. Met vijf punten uit negen wedstrijden bereikten ze respectievelijk de 23e (Max) en 29e (Siem) plaats, goed voor extra ratingpunten.

Max (links) speelde in de derde ronde remise tegen GM Erik van den Doel (foto toernooiwebsite Open NK)

Winnaar van de 2018 editie was Erwin L’Ami.

Voor de eindstand klik hier.

Vermeldenswaard zijn nog de prestaties van de Voerendaal spelers Ruud van Meegen en Tom Bus, op de 50e en 57e plaats.