Dag: 9 april 2018

Externe Competitie Partijanalyses
HET BEVRIJDENDE MATCHPUNT

Door Henk van Gool

Venlo 1 is er, na een toch wat moeizaam seizoen, in geslaagd zich te handhaven in de eerste KNSB klasse. Dat we in de achtste ronde al buiten bereik van de rode streep zouden komen was onverwacht. We ontmoetten immers titelkandidaat HWP Sas van Gent. Tot op heden hadden we nog nooit een punt tegen dit sterke team gepakt. Het eloverschil was gemiddeld ook zo’n 100 punten. Zaterdag 7 april pasten de puzzlestukjes echter allemaal precies ineen en konden we aan het eind van de middag een, ietwat gelukkige, 5 – 5 noteren.

De middag begon met een minuut stilte voor ons overleden clublid Piet Boonen. Piet was van onschatbare waarde voor ons team. Als speler, en ook toen hij zich al had teruggetrokken uit het wedstrijdschaak, ondersteunde hij het team met diverse werkzaamheden. De laatste paar jaren steunde hij ons financieel. Je kon Piet gerust de grootste supporter van Venlo 1 noemen. In zijn geest hebben we die achtste ronde dan ook geschaakt. Des te verheugender dat dit ook nog met goed resultaat was!

Aan de topborden hadden we het moeilijk. Weliswaar was er op bord 1 een snelle remise van onze GM Andrei tegen Helmut Cardon, maar op de borden daaronder verloren Siem en Maarten van respectievelijk Thibaut Maenhout en Glen de Schampheleire. In een stelling met tegengestelde rokades wist Siem een koningsaanval niet af te weren. Maarten liet een dame in zijn stelling toe, waarna een belangrijke pion verloren ging en er ruimte ontstond voor een vrijpion van zijn opponent. Daar stonden goede overwinningen van Joep en Rudi tegenover. Joep had daarbij wel geluk dat Koen Leenhouts, ongetwijfeld zeldzaam, blunderde in de opening:

Nabuurs – Leenhouts

7..,Pxd4?? Na het gebruikelijke 7..,d6 was er niks aan de hand geweest. Koen rekende misschien op 8.Pxd4,exd4 9.Dxd4,c5 10.Dd1,c4 met stukwinst. Het werd echter 8.Pxd4,exd4 9.e5! met stukwinst voor Joep! Als Pf6 wijkt volgt immers 10.Df3 met dubbele aanval op f7 en a8.
Rudi speelde een uitstekende pot tegen grootmeester Paul Motwani. Die miste vlak na de opening een tactische finesse- waarna er eigenlijk nog niet eens zoveel aan de hand was – maar, zoals Motwani vertelde, bleef die misser gedurende de partij door zijn hoofd spoken. Hij probeerde een remise aanbod, maar Rudi sloeg dat af, omdat hij in die stelling goede kansen op pionwinst zag. Hij won de pion inderdaad en met behulp van zijn weergaloze eindspeltechniek bouwde hij het voordeel uit tot winst. De GM van Sas van Gent was na afloop vol lof over de nauwkeurigheid waarmee Rudi het eindspel had uitgetikt.

Motwani – van Gool

Het slot van de partij. De voorsprong is inmiddels opgelopen tot twee pionnen. 45..,Th2! zet de loper vast en profiteert van het feit dat wit de pion niet mag nemen. Na 46.Lxd3,Th3+ 47.Kd2,Txd3+ 48.Txd3,Lxd3 49.Kxd3 wint zwart immers het pionneneindspel. 46.Td7,b6 47.Tb7,Th1 48.Tb8+,Ke7 49.Tb7+,Kd8 50.Lg2,d2 en wit moet zijn loper geven voor de vrijpion.
HWP Sas van Gent hield niettemin een tijdlang een voorsprong in de wedstrijd, doordat Alexander in slechte stelling een kwaliteit moest geven en Rein Verstraeten daarna elke remiseweg voor hem afsloot. Ik was echter al blij dat Alexander, na alle vermoeienissen van zijn verhuizing naar Darmstadt, toch naar Venlo was afgereisd om weer eens een wedstrijdje mee te spelen. Een mooie verrassing was de overwinning van Thomas op Gunter Deleyn. Thomas doorbrak daarmee een troosteloze reeks van alleen maar nederlagen. En het was niet gestolen! Hij leverde gewoon puik werk af. Het begon op de 24e zet.

Deleyn – Neuer

Zwart wint een pion middels een schijnoffer. 24..,Pxf4 25.Lxf4,Txf4 26.Txf4,Le5 27.Kh1,Lxf4 Tien zetten later stond het zo:

De witte koning staat te kwetsbaar. Na 35.Pe2 loopt het zelfs mat. 35..,Df3+ 36.Kh2,Df2+ herhaalt een keer de zetten vanwege de tijdcontrole, maar de 40 haalt men al niet meer. 37.Kh1,Df3+ 38.Kh2,Th4 39.Pg1,Lf4 mat.
Het evenwicht in de wedstrijd was hersteld, maar van de drie remises op de borden 6, 8 en 10 waren er twee door het oog van de naald. Waar het evenwicht in de partij tussen Henk en Adrian Roos nooit verbroken werd, maakten Christian en Carsten in hun partijen tegen Simon Provoost en Hans Groffen hachelijke momenten door.

Busch – Provoost

Christian heeft zojuist een loper op g7 geslagen en zwart slaat automatisch terug: 23..,Kxg7? Beide partijen misten kennelijk dat na 23..,Pe3! de stukken meteen terug in de doos kunnen.
Simon wist nog wel een dame eindspel met pluspion te bereiken, maar dat bleek -gelukkig voor Christian- binnen de remisemarge.

Fehmer – Groffen

Carsten is zojuist met zijn koning uit het torenschaakje weggelopen naar c3. Hans nam automatisch een pion mee: 43..,Txh2? Als hij iets langer had gekeken had hij wellicht het fraaie 43..,Pd4! gespot. Er dreigt mat op c2 en er hangt een toren op f3. Voor Carsten had er dan niets anders op gezeten om met 44.exd4,cxd4 45.Kxd4,Txe1 de kwaliteit te geven.
Geschrokken door hun missers kwamen de heren een zet later snel remise overeen.

Venlo 1 is met 7 matchpunten achter zijn naam uit de degradatiezorgen. De laatste ronde tegen Haarlem kan zonder stress worden afgewerkt.

Voor een overzicht van de individuele uitslagen zie hier.

Voor het verslag van HWP Sas van Gent, getiteld ‘Teleurstellend HWP 1 speelt gelijk tegen Venlo ‘, zie hier.