Dag: 11 maart 2017

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB R7: VENLO 1 WINT VAN PURMEREND

Ondanks de afwezigheid van Andrei Orlov, heeft Venlo 1 in de zevende ronde van de KNSB competitie, klasse 1B een fraai resultaat behaald. Het werd uiteindelijk 6,5 – 3,5 tegen EGGERT Purmerend.
De wedstrijd was zaterdag 11 maart 2017 in Venlo.

Hieronder een samenvatting van teamcaptain Henk van Gool

Venlo 1 handhaaft zich in KNSB eerste klasse

Door middel van een 6,5 – 3,5 overwinning op Eggert Purmerend heeft Venlo 1 zich, twee ronden voor het einde van de competitie, verzekerd van een plaatsje in de eerste klasse van het volgende seizoen.

Een vreemde inleiding voor een team dat na zeven speelrondes met negen matchpunten op een keurige vierde plaats staat. Maar dit is echt de eerste keer in de historie van de Venlose Schaakvereniging dat het eerste team zich in de KNSB eerste klasse weet te handhaven. Telkens werd het team, na promotie vanuit de tweede klasse, er een seizoen later meteen weer uitgegooid. Het doel voor dit seizoen was dan ook simpel: handhaven! Dat het zo gemakkelijk zou gaan had niemand kunnen bevroeden. De tegenstand is toch echt niet misselijk. Je hebt echter af en toe zo’n jaar dat alles lijkt te lukken. Je ziet vóór een wedstrijd de teamopstelling en je denkt als teamleider: “Dit kan niet fout. Het ziet er sterk uit, het voelt sterk.” En prompt komt de winst er dan ook. Met ruime cijfers.

Ook Eggert Purmerend kon de Venlose machine niet afstoppen.
Nadat Joep met een snelle zege (tegenstander Barry Brink verblunderde op zet 20 een stuk) de score had geopend, bleven de punten komen. Purmerend deed af en toe wel wat terug, maar bleef eigenlijk de hele wedstrijd achter de feiten aanhollen. Zo zorgden Maarten, Siem en Carsten halverwege de wedstrijd voor drie volle Venlose punten. Purmerend leverde weerwerk in de personen van Wim Luberti (tegen Philippe), Nicky Law (tegen Thomas) en Yong Hoon de Rover (tegen Rudi), maar vooral die laatste had daar de hulp van Rudi voor nodig:

Witspeler Rudi heeft Yong Hoon in de tang. Na 32.Pbd2 met de bedoeling één van de mooie velden e4 of c4 te gaan bezetten, staat wit positioneel zo goed als gewonnen. Rudi had die manoeuvre wel gezien, maar dacht echter het goede paard tegen slechte lopereindspel te kunnen forceren: 32.Pg5??,Dxg5 33.Txd7, en overzag daarbij het gemene tussenzetje 33..,c4! Na 34.Dd5,Txd7 35.Dxd7,Td8 36.De6,cxb3 boette hij een stuk in.

Broer Henk verspeelde ook de winst maar hield tenminste nog het halve ei over. Alexander kon toen voor het winnende punt zorgen door in een sterk gespeelde positionele pot Tobias Kabos te overklassen. Het bonuspunt kwam van Thijmen, maar het kwam niet vanzelf. In de tijdnoodfase ging Thijmen even langs de rand van de afgrond:

Thijmen heeft zichzelf in de nesten gewerkt. Opponent Enrico Blees kon nu winnen met 34.Pxf7! Na 34..,Dxf7 35.Txc8,Txc8 36.Dh3+,Ph5 37.Dxc8 staat wit immers een dikke kwaliteit voor. Hij speelde echter 34.Dh4??,Lxh6 35.Le3,Pg8 36.Txg8,Kxg8 37.Lxh6 waarna het juist Thijmen was die op een prettige materiële voorsprong kon bogen.

Met de wedstrijden tegen Zukertort Amstelveen 2 en UVS voor de boeg, kan Venlo dit seizoen zelfs nog hoog eindigen. De kurk mag echter al van de fles wegens het bereiken van het hoofddoel: handhaving.

De individuele resultaten zijn:

Venlo 1- EGGERT Purmerend 6,5 – 3,5
1. Joep Nabuurs (2312) – Barry Brink {2324} 1-0
2. Rudi van Gool (2245) – Yong Hoon de Rover{2344} 0-1
3. Maarten Strijbos (2304) – Pieter Hopman (2307) 1-0
4. Philipp Welzel (2229) – Wim Luberti (2177) 0-1
5. Thijmen Smith (2255) – Enrico Blees (2225) 1-0
6. Siem van Dael (2006) – Lucas van Mil (2108) 1-0
7. Henk van Gool (2214) – Giel Spaans (2149) 0,5-0,5
8. Alexander Nent (2136) – Tobias Kabos (2301) 1-0
9. Thomas Neuer (2099) – Nicky Law (2182) 0-1
10. Carsten Fehmer (2081) – Peter Smits (2018) 1-0

Voor het verslag van Purmerend klik hier.

Venlo 1 staat nu vierde in de rangschikking. Er is zelfs zicht op een derde of tweede plaats, met name omdat de nummers 2 en 3 in de stand de volgende ronde tegen elkaar spelen.

De volledige stand staat hier.

In de KNSB Meesterklasse heeft ons clublid Max Warmerdam verloren van IM Frans Cuijpers (2428). Zijn team MuConsult Apeldoorn verloor van Pathena Rotterdam.
Mart Nabuurs, het andere clublid in de KNSB spelend voor De Stukkenjagers, maakte remise tegen Bert Torn (2105) van Wageningen.