Dag: 17 september 2016

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB R1: VENLO 1 WINT AAN WIJK AAN ZEE

Op zaterdag 17 september 2016 speelde promovendus Venlo 1 de eerste wedstrijd in klasse 1B van de KNSB competitie.
Hieronder een kort verslag van teamcaptain Henk van Gool.

VENLO 1 WINT IN WIJK AAN ZEE

Venlo 1 is de eerste KNSB ronde op zaterdag 17 september meteen goed van start gegaan.
In Wijk aan Zee werd De Wijkertoren met 4 – 6 verslagen. Die uitslag was geenszins geflatteerd. Wanneer enkele teamleden hun florissante stelling hadden weten te winnen, had de uitslag zelfs een tikje hoger uit kunnen vallen. Daar staat tegenover dat we sommige partijen in de schoot kregen geworpen. Maar in die partijen hadden de Venlonaren vaak al een plusje.

Er werden twee wedstrijden afgewerkt in De Moriaan. Op de foto wachten de spelers van De Wijkertoren 1, Venlo 1, De Wijkertoren 2 en Boven IJ tot de wedstrijdleider groen licht geeft.

Toch zag het er de eerste paar uur niet naar uit dat we aan het langste eind zouden trekken.
Onze jonge aanwinst Siem moet nog even aan het niveau wennen en kwam al vrij snel in de problemen. In een poging een slechtstaand eindspel te vermijden liet hij zich per ongeluk mat zetten. Rainer worstelt al een tijdje met zijn vorm en liet zich door zijn opponent helemaal kaal plukken. Thomas overzag in uitstekende positie een gemene truc van zijn tegenstander en liet, onder tijdsdruk gekomen, zetherhaling toe. Computeranalyse liet zien dat hij eigenlijk nog steeds op winst stond. Ondanks de vroege 2,5 – 0,5 achterstand hoefden we niet te wanhopen. Op de meeste andere borden trok Venlo het spel naar zich toe en al spoedig stroomden de punten binnen. De tegenstander van Henk liet een loper opsluiten, terwijl Joep’s opponent in beroerde stelling al op zet 26 zijn vlag liet vallen. Rudi profiteerde van een fout van zijn tegenstrever door de dame los te weken van een paard, waarna de houten knol verloren ging. De Wijkertoren knokte zich terug, doordat Maarten een incorrect stukoffer met een nederlaag moest bekopen. Met een nette plusremise van Frans kwam de tussenstand op
4-4 en was het aan Carsten en onze Duits-Russische aanwinst, grootmeester Andrei Orlov, om De Wijkertoren de genadeslag toe te brengen. De winst van Andrei volgde al snel. Nadat hij zijn tegenstander in de opening had overspeeld en materiaal had buitgemaakt, was het eindspel een routineklusje. Carsten liet zijn teamgenoten lang nagelbijten. Hij ging een gelijkstaand paarden eindspel nog op winst spelen. Dat lukte tenslotte na een kleine 90 zetten. Daarbij leefde hij op de 30 seconden tijdstoevoeging die hij iedere zet kreeg. Anders was hij al lang door de vlag gegaan. Hij bracht de eindstand daarmee wel op een prettig ogende 4 – 6.

De Wijkertoren – Venlo 1

1. S. Plukkel – J. Nabuurs 0 – 1
2. D. Ruijgrok – A. Orlov 0 – 1
3. E. Schoehuijs – R. van Gool 0 – 1
4. J. Van Zutphen – M. Strijbos 1 – 0
5. B.P. Mulder – R. Montignies 1 – 0
6. R. Duijker – H. van Gool 0 – 1
7. T. Broek – T. Neuer ½
8. A. Wijnberg – C. Fehmer 0 – 1
9. P. Uylings – S. Van Dael 1 – 0
10. C. Duivenvoorde – F. Mertens ½

Alle uitslagen en de stand in de klasse 1 B zijn hier te vinden.

Het uitgebreide ‘papieren’ verslag van Henk van Gool staat hier in ons archief.

Max Warmerdam speelt dit jaar met zijn team MuConsult Apeldoorn 1 in de KNSB Meesterklasse. Hij mocht deze keer op bord 2 tegen IM Christov Klein (2435). Max maakte remise, zijn team verloor de wedstrijd.
Een ander clublid, Mart Nabuurs, speelde voor zijn team Stukkenjagers 1 tegen de Letse Laura Ratniece, rating 1484. Hij won en zijn team verpletterde de tegenstander Zukertort Amstelveen 2 met 8,5 tegen 1,5. Stukkenjagers 1 speelt net als Venlo 1 in de KNSB klasse 1B.