Dag: 19 maart 2016

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB RONDE 7: VENLO1 HEROVERT KOPPOSITIE

Venlo 1 heeft de uitwedstrijd tegen Vianen/DVP uit Vianen (NB) overtuigend gewonnen. De wedstrijd was op zaterdag 19 maart 2016. De uitslag is geworden Vianen/DVP – Venlo 1: 2,5 – 5,5. Teamcaptain Henk van Gool bericht.

Venlo 1 herovert koppositie
Aan kop van het klassement in KNSB klasse 2D is het stuivertje wisselen.
Eén ronde lang was Venlo 1 zijn koppositie weer kwijt aan HMC Calder 2. In de 7e ronde werd orde op zaken gesteld, hoewel de verschillen minimaal zijn. Beide ploegen hebben nu 10 matchpunten, maar Venlo 1 heeft 33,5 bordpunten tegen 31 voor HMC Calder 2. Het scheelde dat de Bosschenaren tegen de nummer drie van de competitie, De Pion uit Roosendaal moesten spelen. Die wedstrijd eindigde in een 4-4 gelijkspel. De 2,5 – 5,5 overwinning op Vianen DVP door de Venlonaren, zorgde ervoor dat het ongemeen spannend blijft aan kop.

De zege op Vianen ging niet zo gemakkelijk als de ruime cijfers doen vermoeden. Na een snelle remise van Rainer tegen hun sterspeler Reiner Odendahl, was het lang wachten op de volgende uitslag. Het ging op alle borden gelijk op, waarbij de kansen heen en weer golfden. Alleen op bord 1 werd vrij snel duidelijk dat Joep op een overwinning afstevende, nadat opponent Ulrich Perschke via een dubbele aanval pardoes een pion verloor. Toch leek Maarten het eerste punt te gaan pakken. Zijn tegenstander, Dennis Kerstens, offerde een stuk voor koningsaanval, maar die sloeg niet door. Maarten op zijn beurt miste de winnende voortzetting waarna Dennis ontsnapte met eeuwig schaak. De cruciale partijen in deze wedstrijd vonden op de borden 3,5,6 en 8 plaats. Waar Henk en Thomas remiseerden in een partij die ze ook hadden kunnen verliezen, wisten Rudi (tegen ex-Venlo 1 speler en oude bekende Torsten Werbeck!) en Carsten een remise-eindspel nog tot winst te voeren. De ommekeer in die vier partijen gaf de doorslag. Bas zorgde er met een verdienstelijke remise voor, dat ditmaal iedereen in Venlo 1 ongeslagen bleef.

Hieronder twee voorbeelden hoe een, op het oog remise-achtig, eindspel nog gewonnen kan worden.

Torsten Werbeck – Rudi van Gool

De kandidaatvrijpion op de h-lijn biedt net voldoende tegenwicht tegen het pionnenduo op de a- en b-lijn. Maar dan mag je niet de paarden ruilen! 42.Pxd6??, Kxd6 43.Kc4,Ke6 44.g5,Kf5 45.Kb3,Kf4 46.Ka4,e4! 47.fxe4,Kg4! de pointe, alle witte koningsvleugelpionnen gaan verloren.

Carsten Fehmer – Ornett Stork

35..,Pa4?? Dit paard had via d7 passief de verdediging in gemoeten. Nu staat het te ver weg om de destructie van de koningsvleugel te verhinderen. 36.e4! De zwarte keten f5,g6,h7 wordt uiteen gereten. 36..,b5 zoekt wanhopig nog naar tegenspel op de damevleugel 37.exf5,gxf5 38.Lh5! snijdt de zwarte koning af. 38..,Kd7 39.Lf7,e5+ 40.fxe5,dxe5 41.Kxe5 ook de pionnen f5 en h7 gaan nu verloren. Wit won gemakkelijk met zijn surplus aan vrijpionnen.

1. Ulrich Perschke – Joep Nabuurs 0 – 1
2. Reiner Odendahl – Rainer Montignies 0,5-0,5
3. Mykyta Volkov – Henk van Gool 0,5-0,5
4. Dennis Kerstens – Maarten Strijbos 0,5-0,5
5. Ornett Stork – Carsten Fehmer 0 – 1
6. Torsten Werbeck – Rudi van Gool 0 – 1
7. Jan Selten – Bas van der Grinten 0,5-0,5
8. Toon van Lanen – Thomas Neuer 0,5-0,5

Venlo 1 staat nu weer op de eerste plaats in de KNSB klasse 2D. Voor de stand zie hier.