Dag: 13 februari 2016

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB R 6: VENLO 1 LIJDT VERBIJSTERENDE NEDERLAAG

Venlo 1 heeft de thuiswedstrijd tegen Dubbelschaak ’97 uit Boxtel verloren. De wedstrijd was op zaterdag 13 februari 2016.
De uitslag is geworden, Venlo 1 – Dubbelschaak ’97: 3,5 – 4,5.

Teamcaptain Henk van Gool schrijft hierover.

Venlo 1 lijdt verbijsterende nederlaag
Het komt niet vaak voor, maar af en toe vraagt een club om een partij vooruit te spelen.
Zo ook Dubbelschaak ’97. Wij zijn de beroerdste niet en daarbij kwam het goed uit, want Thijmen gaf aan op de wedstrijddag afwezig te zijn. Dus vond op donderdagavond 11 februari de prelude voor de wedstrijd op zaterdag plaats.

KNSB 20160211 Thijmen Smith – Camiel Peerlings vooruit gespeeld

Thijmen wist Camiel Peerlings te verslaan, die als pion door Dubbelschaak ’97 vooruit was geschoven, dus begon Venlo zaterdagmiddag met een prettig ogende 1-0 voorsprong aan de match. Dat het geen walkover zou worden wisten we bij voorbaat. Een wedstrijd eerder had Dubbelschaak ’97 immers de vloer aangeveegd met Sas van Gent 2. In de beginfase bleek dit ook. De spelers uit Boxtel waren openingstechnisch goed voorbereid en met name Maarten, Joep en Rudi kregen bij hun opponenten geen poot aan de grond. Bij de eerste twee leidde dit tot een remise, maar Rudi werd vanuit de opening compleet weggespeeld en verloor terecht. Dan moest het maar van de andere borden komen. Frans, die te elfder ure Carsten was komen vervangen, deed eigenlijk gewoon zijn plicht en maakte met zwart remise. Op dat moment leek het erop dat Venlo de wedstrijd met normale cijfers naar zich toe ging trekken, want zowel Rainer als Thomas stonden huizenhoog gewonnen. Tot ieders verbijstering en waarschijnlijk nog het meest van hen zelf, lieten beiden hun voordeel glippen. Rainer moest genoegen nemen met remise, terwijl Thomas zelfs nog verloor.

Thomas Neuer (rechts) tegen Rob van Meurs

De winst was bij Thomas ook niet gemakkelijk te vinden:

Thomas had het zichzelf al moeilijk gemaakt, maar hij kon nog steeds winnen met het verrassende 48.Df3!! Tsja, zo’n zet kun je missen. Na 48..,Lxf3 49.cxd8D heeft zwart geen succesvol aftrekschaak en blijft wit een toren voor. Dameruil na 48..,Tc8 leidt tot een kansloos eindspel : 49.Dxh3,Lxh3 50.Pxb5. Thomas zag het niet en manoeuvreerde met 48.Kd2,Dxh2+ 49.Kc3 zijn koning naar de damevleugel, waar hij uiteindelijk in een gecombineerde aanval van dame, toren en loper omkwam.

Henk moest toen winnen om de stand weer gelijk te trekken, maar het eindspel stond potremise. Achteraf mocht hij zelfs nog blij zijn dat het bij remise bleef, want na een blunder ging hij nog even langs de rand van de afgrond. Niettemin komt de 3,5 – 4,5 nederlaag keihard aan in het Venlose kamp.

Uitslagen:
1. Maarten Strijbos – Guido Jansen 0,5-0,5
2. Rudi van Gool – Peter Boll 0 – 1
3. Joep Nabuurs – Wil van Lankveld 0,5-0,5
4. Thijmen Smith – Camiel Peerlings 1 – 0 (vooruit gespeeld)
5. Henk van Gool – Michel van der Stee 0,5-0,5
6. Rainer Montignies – Brent Burg 0,5-0,5
7. Frans Mertens – Martien van der Meijden 0,5-0,5
8. Thomas Neuer – Rob van Meurs 0 – 1

Voor de foto’s van de wedstrijd ga naar de Fotopagina 2016.

Venlo 1 staat nu gedeeld tweede in haar klasse. Voor de actuele stand in de klasse 2D, zie hier.

Voor het lezenswaardige verslag van de Dubbelschaak kijk hier.

Max Warmerdam speelde met zijn team eFXO Apeldoorn deze keer op bord 2 tegen IM Chiel van Oostrum (2366). Max verloor zijn match, zijn team won de wedstrijd.
Een ander clublid Mart Nabuurs speelde voor zijn team Stukkenjagers 1 tegen Ruud van Meegen. Hij won en zijn team ook. Zowel Max als Mart spelen in de KNSB klasse 1B.