Dag: 11 oktober 2015

Externe Competitie Partijanalyses
KNSB RONDE 2: VENLO 1 VERSLAAT EINDHOVEN

Venlo 1 verslaat Eindhoven
Net als vorig jaar kregen we de tweede ronde Eindhoven thuis. Ditmaal misten beide ploegen een paar goede spelers. Het verschil zat hem erin dat onze beide invallers (Rainer en Joachim) sterk waren. Niettemin werd het een spannende wedstrijd. Beide ploegen zijn nu eenmaal aan elkaar gewaagd, dus werden op één na alle partijen pas na de tijdcontrole beslist.

Rudi was het eerst klaar. Hij verliest zelden met de witte stukken, maar dit keer had hij een off-day. Na een positionele blunder kon hij niet voorkomen dat op termijn een belangrijke damevleugelpion verloren ging.
Rainer (tegen Frans Kuijpers) trok de stand weer recht door een eindspel paard tegen loper, dat op het eerste gezicht volkomen in evenwicht was, tot winst te schuiven.

???????????????????????????

De enig zwakte is a5. Als zwart het zo kan spelen dat wit hem alleen op kan halen ten koste van zijn e-pion houdt hij het remise. 49..,Le5 50.Pc1,Lg3 (dreigt..,Ke5) bv. is genoeg voor gelijkspel. Frans Kuijpers speelde echter 49..,Le3? en moest na 50.Kb5,Ld2 op een ongelukkig veld gaan staan. 51.Pb2! en nu kan 51..,Ke5 niet wegens 52.Pc4+ met stukwinst. 51..,Ke7 52,Pc4,Le1 53.e5!,Kd7 54.Pxa5 en wit won.

Rainer Montignies (links) tegen Frans Kuijpers

Rainer tegen Frans Kuijpers

Joachim bracht Venlo kortstondig op voorsprong door in een ondoorzichtige partij tegen Mykola Pecherizkiy een stelling met drie pionnen voor de kwaliteit tot winst te voeren.
Eindhoven counterde daarop weer, doordat teamleider Alessandro di Bucchianico profiteerde van een (tijdnood?)blunder van Bas.
Daarna gaven inschattingsfouten van de Eindhovenaren op de borden drie en zeven de doorslag. Carsten leek lange tijd met remise genoegen te moeten nemen, maar Jan Toorman offerde de ene na de andere pion voor een schimmige aanval. Carsten nam ze eenvoudig en kon daarna met twee pluspionnen het eindspel ingaan. Henk had korte tijd een minnetje tegen Ankit Majhi, maar toen Ankit een remiseaanbod had afgeslagen, manoeuvreerde hij zichzelf in een eindspel met ongelijke lopers dat heel slecht voor hem bleek uit te pakken. Henk was er als de kippen bij om het punt op te halen. Met een 4-2 voorsprong was het pleit zo goed als beslecht. Zowel Thomas als Joep stonden in een eindspel een pion voor en konden niet meer verliezen. Uiteindelijk werden beide partijen remise en kon Venlo 1 een zwaarbevochten 5-3 zege noteren.

Henk van Gool

Het uitgebreide ‘papieren’ verslag staat hier in ons archief.

De stand en de onderlinge resultaten in de klasse 2D kunt u hier vinden.

Voor meer foto’s van deze wedstrijd
zie Fotopagina 2015

Max Warmerdam heeft met zijn nieuwe team eFXO Apeldoorn in de klasse 1B remise gespeeld tegen Anne Haast.