Dag: 7 november 2014

PAUL VAN DER STERREN ERELID LISB

Tijdens een zeer druk bezochte clubavond op donderdag 6 november is grootmeester Paul van der Sterren (reeds erelid van de Venlose Schaakvereniging) gehuldigd wegens zijn benoeming tot erelid van de Limburgse Schaakbond. Zijn partner Hanneke was ook aanwezig.

Hij werd hiervoor toegesproken door voorzitter Frank Clevers van de Limburgse Schaakbond, die onder meer uitgebreid stil stond bij de vier Limburgse titels die Paul behaalde in de jaren 1971 t/m 1974. Aansluitend kreeg hij de geschenken overhandigd die bij deze onderscheiding horen.

Paul met de oorkonde

In zijn dankwoord merkte Paul op dat hij met een taalkundig probleem zat, namelijk de uitdrukking “voor de eer bedanken”. Natuurlijk wilde hij graag zijn erkentelijkheid tonen bij deze benoeming, maar als hij dit zou zeggen zou het juist het tegengestelde betekenen !

Aansluitend besprak Paul met hulp van een demonstratiebord op zeer boeiende wijze zijn spectaculaire winstpartij tegen Victor Kortsjnoi (destijds uitdager voor het wereldkampioenschap) in het Hoogovenstoernooi van 1978. De vele toeschouwers genoten hier erg van en deden actief mee.

Na afloop werd hij voor deze interessante voordracht bedankt door voorzitter Ad Burgmans van de Venlose Schaakvereniging die hem natuurlijk ook nog hartelijk gelukwenste met zijn benoeming.
Namens de vereniging bood hij hem een geschenk aan.

Verder merkte hij op dat hij de website van Paul uitvoerig bekeken had en daarbij was hem opgevallen dat Paul zich veel had beziggehouden met (levens)filosofische onderwerpen.
In verband hiermee droeg hij een Japans gedicht voor.

Tot slot was er nog een gezellig samenzijn waarbij liefhebbers het nieuwste boek van Paul (“Terug in het strijdperk” uit 2014) konden aanschaffen.

Paul van der Sterren (rechts) met de overige ereleden van VSV

Al met al was het een uitermate geslaagde avond !

Voor de website van Paul klik hier.

Nico van der Hoogt heeft in de januari-rubriek ‘Interne zaken’ gewijd aan dit erelidmaatschap, zie hier.