VENLO 1 SLUIT COMPETITIE AF MET NEDERLAAG

Externe Competitie Partijanalyses

Venlo sluit competitie af met nederlaag

Door Henk van Gool

Venlo 1 heeft de laatste KNSB competitiewedstrijd verloren met 3,5 – 6,5. Het was een wedstrijd om des keizers baard. Voor Venlo en tegenstander Voorschoten was hooguit een plaats in de middenmoot weggelegd. Van degradatiezorgen was ook geen sprake.

Voorschoten is in de breedte sterk, en dat werd pijnlijk duidelijk toen aan het einde van de wedstrijd de balans werd opgemaakt. De Venlose spelers op de borden vijf tot en met tien hadden allemaal een nul achter hun naam staan. Debet daaraan was dat Venlo niet in de sterkste opstelling kon aantreden. Twee invallers maakten hun debuut in Venlo 1 waardoor veel spelers naar boven opschoven. Als het ratingverschil dan op de meeste borden 100 tot zelfs meer dan 300 punten bedraagt, kan het hard mis gaan. Hoewel de Venlonaren zich niet onverdienstelijk weerden, waren veel nederlagen dan ook te wijten aan een verschil in positioneel inzicht. Men werd gewoon langzaam weggeschoven. De andere helft van het Venlose team zorgde ervoor dat het geen monsterscore werd. Die schoven aardig mee met hun sterke tegenstrevers en wisten er zelfs een positieve score uit te halen: 3,5 uit 5.

Op bord 1 profiteerde Maarten Strijbos van het feit dat tegenstander Noud Lentjes verschillende keren een zetherhaling uit de wegging. Hij moest daar wel een concessie voor doen en Maarten het loperpaar in een open stelling toestaan. Onze frontman wist hier wel raad mee en nam een zodanig dominante positie in dat hij Noud in een stelling met gelijk materiaal tot opgave dwong.

Slotstelling Lentjes – Strijbos

Wit kan geen vin meer verroeren. Hij kan niet voorkomen dat de zwarte koning de a-pion verovert, waarna de zwarte a-pion de strijd beslist.

Op bord 2 vond een titanenstrijd plaats tussen Joep Nabuurs en Peter Wilschut. Het was een worsteling waarbij dan de een, dan de ander weer de bovenliggende partij was. Uiteindelijk eindigen dit soort nagelbijters vaak in een onbeslist en dat was hier ook het geval.

De partij op bord 3 tussen Vincent Blom en Rudi van Gool leek lange tijd in het voordeel van Rudi te gaan uitvallen. Vincent raakte twee pionnen achter, maar dreigde wel met een initiatief op Rudí’s koningsvleugel. Rudi koos de safe optie en leidde de partij richting een eindspel. Maar daar moest hij één van zijn pionnen voor inleveren. Het lopereindspel met pluspion bleek daarop net niet te winnen.

Ook de partij op bord 4 leek in het voordeel van Venlo te worden beslist. Thijmen Smith wist met een toren en paard het zwarte bastion in te sluipen en dreigde daar een ravage aan te richten. Een verkeerde ruil op de damevleugel gaf opponent Igor Damen echter de gelegenheid een kandidaat vrijpion op de a-lijn te creëren. Thijmen stond inmiddels een pion voor, maar was nu gedwongen passief die a-pion af te gaan stoppen. Hij nam daarom maar genoegen met remise door zetherhaling.

Op bord 5 profiteerde Henk van Gool van een onachtzaamheid van tegenstrever Midas Ratsma. Die bood een pion aan in de veronderstelling dat die niet genomen mocht worden, maar Henk die de stelling diep berekend had nam hem toch:

Ratsma – van Gool

Eerst moet het paard van de dekking van Td1 afgeleid worden: 17..,b4 18.Pa4, nu kan 18..,Txe3 Dan lijkt 19.Dc1 een dodelijke penning op te zetten maar: 19..,Txe1! Ruilt de dame tegen twee torens waarop na 20.Dxg5,Txd1+ 21.Kc2,Tg1! het zwarte initiatief tot gigantische proporties aanzwelt. Zwarts 21e zet was belangrijk omdat nu 22.Pc5 met 22..,Lxh3 beantwoord kan worden. Negen zetten later stond het zo:

Zwart zou graag ..,Txf4 spelen om de dreiging Dxf7+ onschadelijk te maken, maar Te3 hangt nog. Gelukkig bestaat er zoiets als een paardvork. 31..,Te2+! Lokt de koning naar een ongelukkig veld, waardoor het resterende paardeindspel wint voor zwart. 32.Kxe2 (32.Kd1,Txf4 – nu wel! – 33.Kxe2,Pxd4+ schiet niet op voor wit) 32..,Pxd4+ 33.Kd2,Pxf5 34.Pxf3,Pe7 en zwart won het eindspel met zijn pluspionnen.

Zoals al vermeld gingen de resterende potten allemaal verloren voor de Venlose spelers. Enkelen waren een kwestie van een dameloos middenspel uitknijpen tot een winnend eindspel ontstond. Zo werden in de ontmoetingen Thomas Neuer – Kedem Gutkind, David Jongste – Nico van der Hoogt en John de Laat – Marcus Driessen de Venlose spelers langzaam platgewalst. Twee ontmoetingen gingen echter op tactische wijze verloren, waarvan die tussen Rosa Ratsma en Christian Busch bijzonder fraai was om te zien.

Ratsma – Busch

Alle witte stukken nemen deel aan de aanval dus hangt er iets in de lucht:
35.Ph7!! op 35..,Kxh7 volgt 36.Dh6+,Kg8 37.Lxg6! en mat op de volgende zet, dus: 35..,Th8 36.Dh6+,Kg8 37.Df8+ en zwart gaf op. Na 37..,Kh7 gaat 38.Txf7,Lxf7 39.Dxf7 mat.

Frans Mertens zette tegen Henk Schouten een stuk ongelukkig neer.

Mertens – Schouten

23.Pe4??,Ph4! waarna 24.Dg4 in de pionvork 24..,f5 zou lopen. Frans offerde nog met 24.Pf6+ zijn paard om de zwarte koningsstelling open te rijten, maar na 24..,gxf6 (24..,Dxf6? 25.Dxf6,gxf6 26.e4!) 25.Dh5,Pg6 was er van compensatie geen spoor te bekennen.

Ondanks de nederlaag heeft Venlo zich ook dit jaar weer gehandhaafd in de eerste KNSB klasse. De zevende plaats is echter voor verbetering vatbaar. Een aantal spelers haalden hun niveau niet. Met wat meer geluk hadden we dit seizoen heel wat hoger kunnen eindigen. Misschien dat een betere vorm en wellicht een paar verse krachten erbij genoeg zijn om komend seizoen bovenin de groep mee te kunnen doen.

Voor de gedetailleerde uitslag per bord kan je hier kijken.

Henk van deze wedstrijd een uitgebreide ‘papieren’ verslag gepubliceerd in VSV Vizier, zie hier.