VENLO 1 PAKT BENODIGDE PUNTEN

Externe Competitie Partijanalyses

Venlo 1 pakt benodigde punten

Door Henk van Gool

Tijdens KNSB ronde 8 heeft Venlo 1 een degelijke 3.5 – 6.5 overwinning geboekt op Rotterdam.
De Rotterdammers, die reeds gedegradeerd waren, boden nog aanzienlijk weerstand, maar ze geloofden zelf eigenlijk al niet meer in een goede afloop van de wedstrijd. Teamleider Arthur Rongen meldde tijdens het inleidende praatje al dat Rotterdam minder dan 1% kans zou hebben Venlo punten afhandig te maken. Hun focus lag waarschijnlijk op het beperkt houden van de schade. Dat verklaart wellicht enkele snelle remises in stellingen waar de Rotterdammers eerder het betere van het spel hadden. Of ze de wedstrijd hadden kunnen redden als er doorgespeeld was is maar zeer de vraag, want op vier andere borden werden ze door de Venlonaren naar een regelmatige nederlaag gespeeld.

Zo brak Rudi van Gool op bord 1 door op de damevleugel van zijn opponent Michiel Besseling. Gebruik makend van de grotere activiteit van zijn stukken en de gaten in de zwarte structuur kon hij de partij snel beslissen.

Van Gool – Besseling

22.Pac3,Lg7? Waarschijnlijk een rekenfout. Eerst ..,Tb7 was noodzakelijk. Nu beslist de dubbele aanval de partij. 23.Pb5,Tc6 (23..,Tb7 faalt nu op Pbd6+ . Dit zou Michiel overzien hebben.) 24.Txa7,f5 25.Pg5,e6 26.Td1 en zwart gaf op. Hij kan materiaalverlies niet voorkomen.

Op bord 4 snoepte Joep Nabuurs een pionnetje van Marc Schroeder. Dat was nog niet zo rampzalig voor Marc, want hij had nog een loperpaar als compensatie. Een paar zetten later verblunderde hij echter nog een tweede pion. Toen was het hek van de dam.

Schroeder – Nabuurs

24.Td2? laat de verdediging van Lb1 in de steek waardoor Tf1 ineens overbelast is. 24..,Pxf4! 25.Txf4,Txd2 26.Lxd2,Lxb1 en de witte stelling was onhoudbaar.

Weer een bord verder had Christian Busch de nodige moeite met oudgediende John van Baarle. Geduldig zette Christian een drukstelling op tegen een geïsoleerde pion, maar toen de afwikkeling volgde was de partij nog steeds in evenwicht. John meende echter dat het pionneneindspel verloren zou zijn voor hem en besloot een pion te geven om de dames op het bord te houden, misschien in de hoop op een eeuwig schaak mechanisme. Het was nu juist het dame eindspel dat winnend was voor de witspeler.

Busch – van Baarle

29.Pxc6,Tcxc6 30.Txc6,Txc6 31.Txc6,bxc6? In elk geval een foutieve beslissing. De computer geeft het pionneneindspel na 31..,Dxc6 32.Dxc6,bxc6 als gelijkspel, maar het zou kunnen dat de horizon het apparaat belet in te zien dat dit eindspel vanwege de mindere structuur wellicht toch verloren is voor zwart. Na 32.Dxa6 had wit een vrije pluspion, wat een beslissend voordeel bleek.

Op bord 6 tenslotte won Thijmen Smith in de aanval. Hij had daarbij wel de hulp van tegenstrever Frans Vreugdenhil nodig, die vrijwillig de sluizen voor hem openzette.

Vreugdenhil – Smith

Na 20.Kb1 is er nog weinig aan de hand (20..,La4 21.Da3!). Het witte paard op d4 blokkeert een beslissende aanval. Frans besloot echter zijn paard terug te trekken. Daarna stonden er maar liefst vier stukken op de arme c3-pion gericht. 20.Pc2?,La4 21.Da3,Lxc3! 22.b3,Lxd2+ 23.Txd2,Dc3! En vanwege de matdreiging op a1 was de zwarte loper taboe.

Hun enige zege boekten de Rotterdammers uiteindelijk op bord 8, waar onze invaller Marc verkeerd reageerde op een dreigende pionnenstorm en een mooie positie met een pion méér zag veranderen in een ruïne.

Strijdhorst – van der Lee

Met 23..,d6! had zwart voordeel kunnen behouden. Hij kan dan later met e6-e5 een stevige blokkade opwerpen voor de witte loper die op de zwarte koningsvleugel gericht staat. De strijd kantelde toen Marc onvoorzichtig 23..,Tb7 speelde, waarna Marius gretig profiteerde. 24.Td6! snijdt de zwarte stelling in tweeën 24..,Dc8 25.g4,Lg6 26.h5,e5 27.Df3,Lf7 28.h6 met geforceerde zetten is wit erin geslaagd de basis van de zwarte pionnenketen aan te tasten. 28..,Le6 29.hxg7,Kxg7 30.g5,Tf8 31.gxf6+,Kh8 32.Lxe5,Tf7 zie dia.

Zwarts koningsstelling is helemaal opengebroken. Na 33.Kh2,Ta7 34.Tg1,De8 35.Dh5,Ta8 36.f4 geloofde Marc het verder wel.

Het bleef bij deze ene nederlaag voor de Venlonaren. De resterende vijf partijen eindigden in remise en dus ging de wedstrijdzege naar Venlo. De winst tilde de Venlose ploeg definitief boven de degradatiezone uit. Het seizoen kan in mei zorgeloos worden afgerond.

Voor de individuele uitslagen en de link naar de stand van het klassement zie hier.

Henk van deze wedstrijd een uitgebreide ‘papieren’ verslag gepubliceerd in VSV Vizier, zie hier.