KNSB R6 VENLO 1 WINT VAN STUKKENJAGERS 1

Externe Competitie Partijanalyses

Na het goede resultaat tegen Wageningen 1 in de vorige ronde heeft Venlo 1 in de zesde ronde van de KNSB competitie, klasse 1B een nog beter resultaat behaald. De wedstrijd was zaterdag 4 februari 2017 in Tilburg.

Hieronder volgt het verslag van teamcaptain Henk van Gool.

Venlo 1 verrast De Stukkenjagers

Het eerste team van Venlo heeft De Stukkenjagers een illusie armer gemaakt. Hoopten de Tilburgers wellicht nog in het spoor van koploper Voerendaal te blijven, na afgelopen weekeinde ziet het er naar uit dat de Zuid-Limburgers onbedreigd op het kampioenschap in KNSB klasse 1B afgaan. Om nog een kans te maken dienden De Stukkenjagers van Venlo te winnen, maar de Venlonaren kwamen sterk voor de dag. Men wist de Tilburgers met 4 – 6 te kloppen. De witspelers legden met een score van 4,5 uit 5 de basis voor de Venlose zege. Bovendien scoorden twee debutanten in de Venlose ploeg onverwacht beiden een vol punt.
Op het eerste bord vond een titanenstrijd plaats. Herman Grooten offerde al snel een stuk in ruil voor een sterk pionnencentrum en het loperpaar. Andrei Orlov wist daar omheen te werken en gaf het stuk tijdig terug met behoud van positievoordeel. Dit bekroonde de Russisch-Duitse GM in Venlose dienst doormiddel van een mataanval met twee torens en een loper. Henk van Gool leed zijn eerste nederlaag. Hij kreeg geen vat op het afwachtende spel van Mark Haast en verblunderde in tijdnood een cruciale pion. Het eindspel werd door Mark koel uitgeschoven. Maarten Strijbos bracht een schok teweeg door – na intern overleg op de clubavond van Venlo – voor het eerst in misschien wel 25 jaar weer eens een competitiewedstrijd met WIT te spelen. Het slachtoffer werd Bianca de Jong – Muhren, die na een tactische fout hardhandig werd opgerold.

Partijfragment: Maarten Strijbos tegen Bianca de Jong Muhren

Bianca heeft zojuist 25..,Pd7 gespeeld. Na 26.Tce1 bleek de dame echter midden op het bord gevangen. Op ..,Dd6 volgt immers Pf7+. Ze was daarom gedwongen met 26..,Pe5 een stuk te geven, waarna de stelling uiteraard onhoudbaar werd voor haar.
Op bord 4 creëerden Rudi van Gool en Stefan Beukema een onoverzichtelijke partij. Met een truc wist Rudi zijn dame de stelling van Stefan binnen te loodsen. Dit leverde echter niet voldoende voordeel op omdat Stefan met een tegentruc de kwaliteit wist te veroveren. De kansen waren nog in evenwicht, omdat Rudi twee vrijpionnen had. Een ondoordachte pionzet in tijdnood kostte Rudi echter een stuk en de partij. Debutant Philipp Welzel baarde opzien door in een uitstekend gespeelde partij Lars Vereggen volkomen kansloos te laten. Toen Lars een diagonaal opende voor de witveldige loper van Philipp kostte een schijnoffer hem een stuk en de partij. De andere debutant, zijn kompaan Alexander Nent, kwam op imponerende wijze, vanuit mindere stelling, terug in de partij en overspeelde opponent Tijmen Kampman uiteindelijk in een toreneindspel. Ons vroegere clublid Nick Bijlsma deed voor De Stukkenjagers iets terug, door te profiteren van een ongelukkig moment van onze achtste bordspeler Carsten Fehmer. Die deed in een eindspel een torenzet en overzag daarbij dat hij schaak stond. Hij moest het stuk toen geven om het schaak op te heffen. Omdat de partijen van Thomas Neuer tegen Mart Nabuurs en Siem van Dael tegen Henk-Jan Beukema al snel in remisevaarwater waren gekomen, had Venlo al 5 bordpunten verzameld en gloorde een sensatie. De vraag was hoe de partij tussen Thijmen Smith en Anne Haast verliep. Het bleek dat Anne groot voordeel had laten glippen, waarna Thijmen met zijn toren Anne’s loper kon blijven aanvallen om die van de lijn van een vrijpion te verdrijven. Gezien de stand in de wedstrijd moest Anne op winst spelen. Noodgedwongen moest ze Thijmen’s vrijpion tot dame laten promoveren, in de hoop met twee pionnen, een loper en een paard op de één of andere manier nog winst uit het vuur te slepen. Een blunder kostte haar echter de loper, waarna Thijmen, onder toeziend oog van een groot aantal toeschouwers, na 116 zetten de strijd met mat besliste.
Venlo 1 blijft door deze overwinning 5e in de competitie en is drie ronden voor het eind al zo goed als zeker van haar doel dit seizoen: handhaven in de eerste KNSB klasse.

De individuele resultaten zijn.

1. IM Herman Grooten 2389 – GM Andrey Orlov 2486 0-1
2. FM Mark Haast 2313 – Henk van Gool 2214 1-0
3. WGM Bianca de Jong-Muhren 2277 – Maarten Strijbos 2304 0-1
4. IM Stefan Beukema 2379 – Rudi van Gool 2245 1-0
5. FM Lars Vereggen 2365 – Philipp Welzel 2221 0-1
6. Tijmen Kampman 2199 – Alexander Nent 2110 0-1
7. WGM Anne Haast 2346 – Thijmen Smith 2255 0-1
8. FM Nick Bijlsma 2306 – Carsten Fehmer 2081 1-0
9. Mart Nabuurs 2210 – Thomas Neuer 2099 ½-½
10. Henk Jan Beukema 1924 -Siem van Dael 2006 ½-½

VSV-leden kunnen de partijen hier naspelen.
Mogelijk dat dit met Edge (browser van Windows 10) niet lukt. Gebruik dan Internet Explorer.

Voor het verslag van De Stukkenjagers klik hier.
Venlo 1 staat nu stevig vijfde in het klassement. De volledige stand staat hier.

In de KNSB Meesterklasse heeft ons clublid Max Warmerdam verloren van Jan Willem van de Griendt(2365). Zijn team MuConsult Apeldoorn won van En Passant.
Zoals u hierboven kan zien heeft Mart Nabuurs, het andere clublid in de KNSB spelende voor De Stukkenjagers 1, gelijk gespeeld tegen Thomas Neuer.