KNSB COMPETITIE 2023-2024 RONDE 3

Externe Competitie Partijanalyses

Venlo 1 blijft punten morsen. De thuiswedstrijd tegen De Stukkenjagers 2 eindigde in 4-4.

Door Henk van Gool

Om een partijvariant in dit verslag na te spelen: klik op een pijl onder het diagram of op een zet in de analyse ernaast.

Venlo 1 – De Stukkenjagers 2

We blijven wisselvallig

Na de monsterzege tegen ‘t Pionneke leek Venlo de opgaande lijn te pakken te hebben. De thuiswedstrijd tegen het tweede van de Tilburgers vertelde echter een ander verhaal. Nog steeds worstelen diverse spelers met hun vorm. Ditmaal was de creativiteit en de vechtlust er wel, maar werden goede stellingen om zeep geholpen. Achteraf mocht Venlo zelfs de handen dichtknijpen dat er nog een punt werd gepakt, want de wedstrijd had ook zomaar verloren kunnen gaan.

Bord 1

Herman Grooten – Maarten Strijbos 1 – 0

Een duidelijk voorbeeld van een partij die een andere uitslag had moeten hebben was de ontmoeting tussen de toppers Herman en Maarten. Een en passant slag leidde voor Herman niet tot het juiste resultaat. In plaats van dat wit stevige druk op zwarts e-pion ontwikkelde, kwamen Maartens stukken tot leven en nam hij het heft in handen. Een pionnenwals in het centrum lag daarna in de lijn der verwachting, maar het plan dat Maarten volgde had uiteindelijk ook tot winst moeten voeren. Een verkeerde damezet verpestte echter het feestje.

stelling na 34.Kf2

Bord 2

Joep Nabuurs – Constantijn Beukema 1 – 0

Deze partij werd gekenmerkt door tegengestelde rokades en dus een strijd op twee vleugels. Joeps stukkenspel op de damevleugel zag er dreigend uit terwijl Constantijn kampte met een vijandelijk paard dat zijn aanval op de koningsvleugel dood legde. Constantijn probeerde het daarna door het centrum, maar daar liet hij zijn paard vangen.

stelling na 30.Pe3

Bord 3

Elias de Reese – Mart Nabuurs 1 – 0

Mart had na 22 zetjes een eindspel op het bord. Normaal gesproken een kolfje naar zijn hand om dit uit te gaan melken. Maar ditmaal werd hij weggeschoven omdat de loper van Elias in die structuur iets sterker bleek dan Marts paard. Een remise was tot vrij laat nog wel binnen handbereik, maar eenmaal op het verkeerde pad mis je vaak ook die laatste kans.

stelling na 40.Ke2

Bord 4

Rudi van Gool – Peter Huibers 0 – 1

De opening ging voor Peter helemaal mis. Na dertien zetten ging er al een pion verloren en was de stelling rijp voor opgave. Peter slaagde erin de partij gaande te houden en Rudi met plaagstootjes voor problemen te stellen. Niettemin hield Rudi door middel van een sterk kwaliteitsoffer de touwtjes stevig in handen, totdat hij Peters dame zijn stelling liet binnen komen. Met snel wegtikkende tijd op de klok liet Rudi zijn voordeel helemaal glippen en bleef van zijn prachtig opgebouwde stelling slechts een ruïne over.

stelling na 22..,Pd3

Bord 5

Robin Verhoeven – Thijmen Smith 1/2 – 1/2

Deze partij raakte nooit uit balans. Kort na de opening had Thijmen een plusje kunnen opbouwen als hij iets voortvarender te werk was gegaan in het centrum. Maar nadat de dames geruild waren, kwam geen van beide kemphanen meer in verliesgevaar. Gezien de situatie in de wedstrijd speelde Thijmen het eindspel nog lang door, maar het had ook dertig zetten eerder al remise gegeven kunnen worden.

stelling na 13.Pd1?

Bord 6

Philipp Welzel – Wout Verboven 1/2 – 1/2

Een remise van een heel ander kaliber viel op bord 6 te aanschouwen. Philipp kroop door het oog van de naald nadat hij op de negentiende zet een bok schoot die hem een kwaliteit kostte. Met een heroïsche daad wist Philipp vervolgens de wateren zodanig te vertroebelen dat Wout de weg kwijtraakte. Hij offerde nog een tweede kwaliteit om het initiatief te grijpen en wist daarmee remise af te dwingen.

stelling na 18..,Lc5

Bord 7

Tommy Grooten – Thomas Neuer 0 – 1

Tommy hield lang gelijke tred met Thomas, totdat hij in het eindspel te laat een dreigende torenmanoeuvre spotte. Het noopte hem een kwaliteit te geven, waarna hij Thomas nog aardig liet zweten voordat die de winst over de streep kon trekken.

stelling na 35..,Kf6

Bord 8

Peter Schoeber – Bart Landolt 1 – 0

Peter verspeelde in de opening een pion, maar had daar nog wel wat compensatie voor in de vorm van een betere stukkenontwikkeling. Die compensatie nam grootse vormen aan na een positionele blunder van Bart. In geen tijd zette Peter een vernietigende aanval op.

stelling na 11.Pxf4

Venlo 1RatingDe Stukkenjagers 2RatingUitslag 4 – 4
M. Strijbos2315H. Grooten22320 – 1
J. Nabuurs2247C. Beukema19741 – 0
M. Nabuurs2297E. de Reese19240 – 1
R. van Gool2141P. Huibers20900 – 1
T. Smith2231R. Verhoeven20711/2 – 1/2
P. Welzel2219W. Verboven20621/2 – 1/2
T. Neuer2065T. Grooten19231 – 0
P. Schoeber1917B. Landolt17281 – 0

Het ’tegenverslag’ van De Stukkenjagers 2 staat hier.

Comments are closed.