KNSB COMPETITIE 2022-2023 Ronde 5

Externe Competitie Partijanalyses

Door Henk van Gool

Om een partijvariant na te spelen in het diagram, klik op een pijl eronder of op een zet in de analyse ernaast.

Venlo 1 – DD 1

Een kostbaar matchpunt

Na de ongelukkige nederlaag tegen Krimpen aan den IJssel, mede veroorzaakt door een hoop pech (ziekte en ander onheil) in de recrutering van manschappen, was me er alles aan gelegen dit keer weer met een voltallig team aan de start te verschijnen. Gelukkig zat ik voor de thuiswedstrijd tegen DD 1 weer wat ruimer in de mensen, zodat op dat punt de wedstrijd in elk geval eerlijk zou verlopen. Neemt niet weg dat we een hoge drempel over moesten. Tegen onze Haagse gasten werd in het verleden steevast verloren en als je het  huidige rating verschil tussen beide teams bestudeerde lag opnieuw een nederlaag in de lijn der verwachting.

Voor de stand in de groep was het echter prettig toch minstens een punt over te houden aan deze wedstrijd. Met twee zware ontmoetingen tegen Delft en Den Bosch voor de boeg, zou het degradatiespook ons anders in het laatste deel van de competitie dicht op de hielen zitten.

Op onze fijne nieuwe locatie in de binnenstad van Venlo ontspon zich een spannende strijd die, mede door meesterlijk verdedigend werk, inderdaad eindigde in een gelijkspel tussen beide teams.

Een kostbaar winstpunt voor Venlo en -wellicht- een kostbaar verliespunt voor Den Haag, die tot op dat moment nog aardig meededen in de bovenste regionen van de ranglijst.

Bord 1

John van der Wiel – Rudi van Gool 1/2 – 1/2

De Nederlandse topspeler van weleer miste twee treinaansluitingen en kwam daardoor rijkelijk laat de speelzaal binnenwandelen. Gelukkig nog wel op tijd om de wedstrijd tegen Rudi te mogen aanvangen.

Die had zich na enkele ongelukkige nederlagen voorgenomen stevig de hakken in het zand te zetten en vooralsnog geen kansen weg te geven. John kreeg dan ook geen poot aan de grond tegen Rudi. Het initiatiefje op Rudi’s koningsvleugel bleek te mager om succesvol op voort te borduren. Toen John met nog beperkte bedenktijd op de klok zijn aanvalskrachten moest terugtrekken en Rudi nog geen krimp gegeven had, koos hij eieren voor zijn geld en werd remise overeen gekomen.

Dia na 15..,h6

Bord 2

Mart Nabuurs – Jasel Justo Lopez  1/2 – 1/2

Mart redde het punt voor Venlo door een op het oog straalverloren positie nog te houden. Mart was daarmee de eerste die Jasel Justo een remise wist te ontfutselen. Die had op dat moment een score van 4 uit 4. Eens temeer bleek in deze partij de remise potentie van een ongelijke kleur loper eindspel.

Dia na 44..,Lxg2

Dia na 60..,g4

Bord 3

Rick Lahaye – Philipp Welzel  1 – 0

Philipp kon eindelijk weer eens meespelen met het eerste van Venlo, maar kreeg prompt een zware kluif voor de kiezen. Een opgesloten witveldige loper maakte dat Philipp’s stelling er de hele partij door ongemakkelijk uitzag. Toen hij de kans kreeg koos hij echter het verkeerde moment zijn loper te bevrijden. Een zet later was het te laat.

Dia na 33.Ke2

Dia na 41..,Kg6

Bord 4

Joep Nabuurs – Jeroen Blokhuis  0 – 1

Joep had pech dat hij in een openingsvoorbereiding liep. Zijn tegenstander wist dat het stukoffer op zet 22 winnend voor hem was. Hij hoefde alleen nog achter het bord uit te vogelen hoe. Een simpel pionzetje had zwarts overval tegengehouden. Maar ja, besef dat maar eens als je je niet bewust bent van het gevaar en zelf vol met je eigen aanval bezig bent.

Dia Na 21..,Pc4

Bord 5

Lars Vistisen – Carsten Fehmer  1/2 – 1/2

Dit is een partij waar meer ingezeten had voor Venlo. Carsten was bezig zijn tegenstander langzaam te overspelen. Net op het moment dat hij zijn stelling met een tijdelijk pionoffer bevrijdde en met zijn loperpaar het bord kon gaan domineren werd er remise overeen gekomen. Was het tijdsdruk? Of is er sprake van een inschattingsfout? Hoe dan ook: soms moet je durven verder spelen om de kansen op een (extra) matchpunt voor je team te vergroten.

Dia na 16.b3

Bord 6

Thijmen Smith – Prajit Sai Kumar 1 – 0

Thijmen leverde een gave positionele partij af. Prajit offerde nog een pion in de hoop dat zijn actieve stukken de stelling zouden houden, maar Thijmen wist uiteindelijk zijn speelplan, dat vanuit de opening al vast ligt, door te voeren.

Dia na 26..,Df6

Dia na 34.Lc6

Bord 7

Onno van Dijk – Henk van Gool  0 – 1

De opening was voor Henk maar hij liet zijn voordeel verwateren. Na een fout van Henk kreeg Onno kans op groot voordeel, maar in plaats daarvan retourneerde hij zijn kans door een blunder en was het Henk die met het punt aan de haal ging.

Dia na 22.Db3

Bord 8

Peter Schoeber – Rachid Schrik  1 – 0

Peter speelde een prima pot die sterke parallellen had met zijn partij uit de tweede ronde tegen Spijkenisse. Ook hier kreeg hij een sterke vrijpion op de d-lijn en ook hier gaf hij zijn voordeel eigenlijk uit handen, maar spotte zijn tegenstander dat niet. Uiteindelijk won hij de partij in een lopereindspel.

Dia na 28..,e5

Bord 9

Rogier van Egmond – Frans Mertens  1 – 0

De partij van Frans kabbelde een tijd lang voort zonder dat er echt iets gebeurde. Hij had in een zetherhaling kunnen eindigen als Frans zijn koningsstelling intact had gelaten. Een onvoorzichtige pionzet verzwakte veld e6, wat Frans uiteindelijk materiaal kostte.

Dia na 22.Dg4

Bord 10

Hans van Mulekom – Edgar Blokhuis 1/2 – 1/2

De resultaten van Hans in Venlo 1 zijn opmerkelijk. Hij scoort alleen maar remises. Aan de ene kant mist hij misschien de stootkracht om meer uit een stelling te halen. Aan de andere kant maakt het niet uit tegen wie hij speelt. Hij houdt ook echt goede spelers in bedwang. Ditmaal was het Edgar die geen potten kon breken tegen onze supersub. Hans miste in de opening een kansje op voordeel. Daarna gebeurde er niks meer in de partij.

Dia na 9..,Le6

Venlo 1RatingDD 1RatingUitslag: 5 – 5