Dag: 2 januari 2024

UIT DE OUDE DOOS: SCHAKERS KIJKEN

Door: Nico van der Hoogt

Schakers kijken

Het is al weer van even geleden dat ik u in deze rubriek mocht berichten over de – naar mijn idee – vele wetenswaardigheden uit Venlo’s rijke schaakhistorie. Zoals de zwarte gaten daarin, onder meer het omstreden oprichtingsjaar van de VSV, de status ten tijde van W.O.II en enige biografieën van overleden prominente leden van onze vereniging. Dankzij het vele werk van Peter Smith in het archief op onze site nog allemaal prima na te lezen! Het belangrijkste had ik wel gehad, zo dacht ik indertijd en de rubriek belandde zachtjes wegglijdend in een welverdiende winterslaap.

Hieruit ontwaakte ik kortgeleden toen na enig onderzoek van oude bronnen, daar een zeer opmerkelijk bericht uit opdook. Het betrof een artikel uit het “Dagblad voor Noord-Limburg”, van 22 december 1953. Dat uitpakte met de forse kop:

Dat trok, het zal u niet verbazen, onmiddellijk mijn aandacht. En na het te hebben gelezen dacht ik: daarmee kan ik wellicht in deze tijden van donkere dreigingen, oorlogsgeweld en erger toch een glimlach aan onze VSV’ers ontlokken. Vandaar!

Lees het volledige artikel via deze link.

Alle artikelen uit de rubriek ‘Uit de oude Doos’ zijn hier te lezen.