Dag: 24 februari 2016

Jeugd Toernooien
JEUGDTOERNOOI AFGELAST

Het 26e Theo van Spijktoernooi, dat op zondag 20 maart plaats zou vinden in De Dörpel, gaat helaas niet door.

Dit hangt samen met het grote hardloopevenement “Venloop” dat op dezelfde dag in Venlo en omgeving wordt georganiseerd.

Uitwijken naar een andere datum bleek ook niet goed meer mogelijk.

Volgend jaar zal het toernooi weer gewoon doorgang vinden.

Externe Competitie Partijanalyses
LISB RONDE 5: REUVER – VENLO 2

Teamcaptain Marc van der Lee heeft een kort verslag gemaakt van de uitwedstrijd tegen Reuver van 14 februari 2016. Deze wedstrijd werd gespeeld in ronde 5 van de LiSB promotieklasse.

Venlo 2 uit bij Reuver: over gebrek aan mazzel niets te klagen

Het werd uiteindelijk stevig nagels bijten met een Reuver dat strijdvaardig voor de dag kwam met 3 punten aan de eerste 4 borden, onze routiniers lieten het hier duidelijk wat afweten. Misschien was het wel de remise van Jan die ons erdoor sleepte. Hij stond zomaar 2 pionnen achter in het eindspel tegen Dave.

Reuver – Venlo 2: 3,5 – 4,5

Wim Stinges – Jos Rievers 0 – 1
Walter Lackner – Geert Hovens 1 – 0
Freek Linssen – Peter Schoeber 1 – 0
Jan van Rens – Piet Thijssen 1 – 0
Wilbert Hebben – Nico vd Hoogt 0 – 1
Paul Keulen – Hans v Mulekom 0 – 1
Ruud Bergs – Marc vd Lee 0 – 1
Dave v Buggenum – Jan op de Laak 0,5-0,5

Reuver had tot dusver nog weinig klaargespeeld. 4,5 bordpunt uit 4 ronden enkel uit remises, waarmee ze met nul matchpunten de rode lantaarn drager zijn. Met nu nog 2 speelronden te gaan beginnen ze heel serieus in degradatiegevaar komen.
Het ziet er sterk naar uit dat Maastricht uit de 3e klasse gaat degraderen, terug de LiSB in. Dan zijn er twee degradanten in de promotieklasse. Voor ons team is lijfsbehoud nog niet vanzelfsprekend, zie de stand op de LiSB-site. Er moet nog gescoord worden om niet van Hoensbroek afhankelijk te zijn. Als we 13 maart a.s. thuis van DJC 2 winnen, hoeven we de slotronde alleen nog voor de persoonlijke resultaten te gaan.

In mijn partij zat een leuk niet-gespeeld wendinkje:

Hier had ik een gewonnen stelling bereikt. Mijn tegenstander wikkelde slordig af en deed een vrijpion op h5 cadeau. In plaats van het gespeelde a6 was 28. .. Ke5 beter. Ik berekende 29. .. f5 en zag dat het na 30. gxf5 niet meer gewonnen was. Wel na 30. h6 Kf6 31. gxf5!. Ik had de tijd moeten vullen totdat zwarts zetten opraakten en de koning terug moest naar f6 met eenvoudige winst. Wel even goed blijven opletten! 29. Ke3 Een logische wachtzet toch? 30. .. f5! Hmm, toch? 31. h6 f4+! Au! En de boel is opeens verloren.

Marc van der Lee

Tot slot een leuk probleem (van Ivanov) dat de ontsnapping tegen Reuver goed weergeeft.
Wit speelt en geeft mat in 5 zetten.

Oplossing: 1. Pe4 Tb3+! 2. Kxb3! c1(P)+ 3. Kb2 Pxe2 4. Pf3! h1(P)
Zie diagram rechts.
5. Kb1! Zwart is in zetdwang.
5. .. Pc1 6. Pc3# of 5. .. Phg3 6. Pf2#.