Dag: 17 januari 2016

Toernooien
UITSLAGEN TATA STEEL CHESS TOURNAMENT 2016

De weekendvierkampen van 15 t/m 17 januari 2016 zijn achter de rug, De dagvierkampen en de tienkampen beginnen 18 januari, respectievelijk 22 januari 2016.

Hieronder volgende uitslagen tot nu toe.

Weekeindvierkamp 1C
Henk van Gool: vierde, 0,5 punt uit 3.
Weekeindvierkamp 3T
Bergmans, Dirk : tweede, 1,5 punt uit 3.
Weekeindvierkamp 3J
Thijssen, Piet : vierde, 0,5 punt uit 3.
Dagvierkamp 2C
Grinten, Bas van der: eerste, 2 punten uit 3
Weekeindvierkamp 3R
Hovens, Geert: derde, 1 punt uit 3.
Tienkamp 4G
Dael, Siem van: eerste 7 punten uit 9.
Weekeindvierkamp 4
Mulekom, Hans van: derde, 1 punt uit 3.
Weekeindvierkamp 7zb en Dagvierkamp 7U
Jacobs, Boeb: derde, 1 punt uit 3, respectievelijk vierde, 0 punten uit 3.

Alle uitslagen zijn hier te vinden.

Overige
PAWN SACRIFICE

De film Pawn Sacrifice komt naar Venlo. Van donderdag 21 januari tot en met zondag 31 januari 2016 zal de film worden vertoond in het theater De Nieuwe Scene, Nieuwstraat 13 te Venlo.

In het aangrijpende waargebeurde verhaal Pawn Sacrifice volgen we de schaaklegende Bobby Fischer die ten tijde van de Koude Oorlog het op moet nemen tegen Russische Boris Spassky. Terwijl de hele wereld toekijkt, speelt Fischer niet alleen een wedstrijd tegen Spassky, maar ook tegen zichzelf. De druk van de wedstrijd is hoog en Fischer moet zich bewijzen!

Als speciale gast zal op de premiéreavond Paul van der Sterren aanwezig zijn en onder andere geïnterviewd worden over zijn ervaring met topschakers uit die periode.

Paul van der Sterren interview krant DDL
Paul van der Sterren, bron DDL

Paul van der Sterren (Venlo, 1956) kwam op dertienjarige leeftijd op het Thomascollege met het schaken in aanraking en begon al snel mee te doen aan alle schoolwedstrijden. Nog in hetzelfde jaar werd hij lid van de Venlose Schaakvereniging en vanaf dat moment was er geen houden meer aan. In 1979 behaalde hij de titel Internationaal Meester en in 1989 werd hij benoemd tot Internationaal Grootmeester. Hij speelde onder andere tegen Kortchnoi in het Hoogovensschaaktoernooi van 1978.
Paul van der Sterren is tevens auteur van diverse schaakboeken. Een selectie van de meest recente titels is op 21 januari verkrijgbaar in Filmtheater De Nieuwe Scene.

Programma, donderdag 21 januari 2016
19.30 u: Inloop,
20.00 u: Opening/welkom
Interview met Paul van der Sterren, o.a. over zijn ervaringen met topschaken, met grootmeesters, over de extra (politieke) lading bij Russische tegenstanders. Paul wordt geïnterviewd door dr. Ragdy van der Hoek, historicus.
20.20 u: Filmvertoning Pawn Sacrifice
22.15 u: Pauze, napraten in de foyer
22.30 u: Voor kenners en belangstellenden analyseert Paul de partij Fischer-Spasski

Voor leden van de Venlose schaakverenigingen geldt een gereduceerde prijs. De toegangsprijs is dan € 8,– voor 21 januari en € 6,– voor de overige vertoningen. Leden van de VSV kunnen zich opgeven bij:
reserveren@nieuwescene.nl