Dag: 13 mei 2015

Overige
MAARTEN MAAKT DOZIJN VOL

In de regionale weekkrant ‘De Trompetter/ E3 Journaal’, editie Venlo, heeft Geert Hovens een zeer lezenswaardig artikel geschreven over het twaalfde kampioenschap van Maarten Strijbos bij de Venlose schaakvereniging. Het artikel is geplaatst op bladzijde 27 van de uitgave die op 13 mei 2015 is verschenen. De digitale versie staat hier.

Een lijst van clubkampioenen sinds 1950 is in 2011 gepubliceerd, zie hier.

De Trompetter heeft de tekst enigszins ingekort. Hieronder volgt de originele tekst van het artikel van Geert Hovens.

Maarten Strijbos opnieuw clubkampioen

Door Geert Hovens

Na de remise tegen Max Warmerdam op donderdag 9 april mag je je opnieuw clubkampioen van de Venlose Schaakvereniging noemen. Vanaf het seizoen 2002-2003 ben je nu onafgebroken de sterkste gebleken. Is de honger nu gestild?

‘Eind vorig seizoen behaalde ik mijn 11e titel. In het najaar 2014 verloor ik twee keer van Max Warmerdam, maar verder liet ik weinig punten liggen. Dit voorjaar heb ik een score van 9 uit 10 behaald. In een competitie gaat het erom om zo constant mogelijk te spelen. Zo heb ik het in jaren wel eens moeilijk gehad tegen Peter Schoeber, Henk van Gool of Thijmen Smith. Maar omdat dezen op hun beurt tegen anderen punten lieten liggen, kwamen ze op het einde toch net iets tekort. Met Max heb ik er nu wel een geduchte concurrent bij gekregen. Dat is wel een extra motivatie om door te gaan’.

Jeugd
Maarten wordt in 1974 geboren in Blerick en gaat in 1992 in Tilburg studeren, om in 2002 terug te keren naar Venlo. Als vijfjarige volgt hij samen met zus Juliette de jeugdopleiding van de Venlose Schaakvereniging, die toen ongeveer 40 jeugdleden telde. Samen met Terry van der Veen is Maarten een van de betere spelers bij de jeugd. Hij behaalt vanaf 1985 verschillende malen het Limburgs Kampioenschap bij de jeugd in zijn leeftijdscategorie. In 1988 wordt hij Nederlands Kampioenschap van de jeugd tot 16 jaar. Bij de jeugd tot 20 jaar legt hij in 1993 en 1994 beslag op de 2e plaats.

Successen
In zijn studietijd speelt hij voor de Tilburgse vereniging De Stukkenjagers en LSG uit Leiden. Zijn beste seizoen is 1995-1996 met een score van 9 uit 9. Vanaf 2002 speelt hij weer voor het Venlose 1e team. Hij is steeds een geduchte tegenstander en verslaat onder andere de grootmeesters Ruud Janssen en Paul van der Sterren. Met het 1e team speelt hij ook een seizoen in de 1e klasse B, maar het team degradeert meteen weer. ‘Als het team steeds op volle sterkte speelt, dan zijn er promotiekansen, maar vervolgens ben je niet sterk genoeg om je in de 1e klasse te handhaven. Venlo is geen studentenstad die sterke spelers herbergt’, aldus Maarten.

Een leven zonder schaken?
‘Ik schaak nu al 36 jaar. Er zit altijd een schaakbord in mijn hoofd. Ik verbaas mensen door in een drukke omgeving een partij blind te schaken, zonder bord dus. Dan zie ik de stelling zo voor me. Het mooie aan schaken is de psychologische strijd tussen 2 spelers. Na de wedstrijd bij de analyse zie je dat je op verschillende manieren tegen een stelling kunt aankijken. Niet-schakers weten niet wat ze missen. Schaken is veel meer dan een spelletje. Een leven zonder schaken zit er niet meer in’.

Talent
‘Buiten de interne competitie en de teamwedstrijden speel ik nauwelijks toernooien. Ik volg via internet de verrichtingen van de internationale top wel. De nieuwtjes daar probeer ik dan uit bij mijn volgende partij. Ik bereid me kort voor op mijn volgende wedstrijd. Goed schaken is voor mij nooit hard werken geweest, blijkbaar kom ik met mijn (improvisatie)talent heel ver. Geen eindeloos openingen bestuderen, dat boeit niet’.

De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de jaarvergadering van de Venlose Schaakvereniging in augustus.

De club maakt zich nu op voor het Rabobank Open Kampioenschap van Venlo. Dit toernooi gaat op donderdag 21 mei van start. Meer informatie is te vinden op de website van de Venlose Schaakvereniging.