Dag: 18 juni 2009

SIMULTAAN HORT IN KREFELD

Zaterdag 6 juni werd door Schachklub Turm uit Krefeld een simultaanwedstrijd tegen de vroegere topschaker Vlastimil Hort (65) georganiseerd. Vanwege het feit dat deze club tweemaal te gast is geweest in College Den Hulster voor een vriendschappelijke wedstrijd tegen Venlo, werd een delegatie van onze vereniging (aangevuld met enkele medewerkers aan het NK Jeugd) voor deze simultaan uitgenodigd.

Daarom vertrokken elf enthousiaste schakers die dag om 12.00 vanaf Station Venlo met enkele auto’s richting Krefeld.
Na een voorspoedige rit arriveerden zij bij het fraaie eigen clublokaal van SK Turm, waar het gebeuren om 13.00 een aanvang zou nemen. Vooraf was er nog een kort interview met Hort, die ook tijdens de simultaan middels commentaar op gespeelde zetten regelmatig luidruchtig van zich liet horen.

Hij bond de strijd aan met liefst 35 tegenstanders. Mogelijk om het zichzelf wat eenvoudiger te maken speelde hij aan elk bord 1.d4 en 2. Pc3.

Het zou een lange middag worden waarbij de meeste partijen pas laat afgelopen waren. De laatste partijen gingen zelfs door tot 20.00 uur ! De deelnemers deden zich hierdoor reeds tijdens de simultaan tegoed aan de smakelijke barbecue, die waarschijnlijk pas gepland was na afloop.

En dan de resultaten. Uiteindelijk moest Hort 9 remises en 2 nederlagen accepteren. Van onze delegatie wisten remise te maken:
Huub Borghouts, Willy Schmitz, Tom Bus, Stephan Thijssen en Geert Hovens.
De overwinningen waren voor Rainer Montignies (wiens echtgenote Ololi ook remise speelde) en Bas van der Grinten.
Voor hen Had Hort persoonlijk een presentje in petto.

Verder waren van ons nog van de partij (ditmaal dus zonder succes):
Jan op de Laak, Piet Thijssen, René Kniest, Raoul Lemmen en Hans van Mulekom.

Na afsluiting van de simultaan was er nog een uitgebreide tombola, waarbij door de onzen nog diverse prijzen in de wacht werden gesleept.

Rond 21.00 werd vermoeid maar voldaan de terugreis aanvaard.

Al met al (ondanks de wat lang durende simultaan) een hele geslaagde middag waarbij we gastvrij zijn ontvangen door onze Krefeldse schaakvrienden.

Hopelijk volgen er in de nabije toekomst meerdere ontmoetingen tussen Krefeld en Venlo !

Tot slot dank aan Piet Thijssen voor de organisatie, en aan de chauffeurs.

Bas van der Grinten

Voor enkele foto’s zie Fotopagina 2009.

Zie ook de website van Turm Krefeld.