VENLO 1 HAAKT AAN

Externe Competitie Partijanalyses

Hieronder volgt het verslag van teamcaptain Henk van Gool van de gewonnen wedstrijd op zaterdag 16 december 2017 tegen Zukertort 1 Amstelveen.

Venlo 1 haakt aan

Die vermaledijde decembermaand. Terwijl iedereen zich vrolijk bezig houdt met kerstversieringen, cadeaus en familiebezoeken plant, zoekt de teamleider van een Venloos schaakteam wanhopig naar manschappen voor zijn gehavende ploeg. Net als vorig jaar was er weer niemand beschikbaar. In december houdt men zich kennelijk overal mee bezig, behalve met schaken. Team 2 leegtrekken kwam ook niet in aanmerking. Ook zij verkeren in degradatiegevaar en ze zouden met zeven man meer moeite hebben een 1-0 achterstand goed te maken, dan wij met zijn negenen.Berustend belde ik de teamleider van Zukertort Amstelveen, om hem in de gelegenheid te stellen een mannetje vrijaf te geven.
Zaterdagochtend vertrok ik met een zwaar gemoed van huis. Team incompleet, uit vorm en in degradatienood, topspelers afwezig, een tegenstander die net van een titelkandidaat gewonnen heeft…alle ingrediënten waren aanwezig voor een zware nederlaag.
Zukertort heeft echter een wisselvallig seizoen en een team in ondertal wil nog wel eens extra hard bijten. Je ziet het ook bij het voetbal terug. Hoe het ook zij, eenmaal achter het bord in Amstelveen was het niet te merken dat Venlo de underdog was. Siem trok al snel de stand weer recht door Colin Stolwijk met een vernietigende paardzet tot opgave te dwingen.

Colin Stolwijk – Siem van Dael

Siem heeft in de aanval een beetje materiaal opgehaald, maar met zijn laatste zet 27.Dc6 lijkt Colin toch voor problemen te gaan zorgen. Het magistrale 27.., Pc4+!! maakt echter duidelijk dat zwart nog steeds de touwtjes in handen heeft. Een koningszet is mat in twee en na 28.bxc4, Tb8+ moet wit de dame geven. Colin gaf meteen op.
Natuurlijk liet Zukertort dit niet op zich zitten. Met name op de bovenste vijf borden boden de Amstelveners flink verweer. Hoewel zowel Joep als Rudi op enig moment in de partij een flinke plus hadden, sneuvelden ze beiden omdat hun opponenten in de tijdnoodfase scherper waren.

Joep Nabuurs – Sybolt Strating

Met 32.d6!, Lxe4 33.d7, Td8 34.Pxe4 had Joep de beste troeven gehad. De zwarte monarch is niet veilig en de witte vrijpion is gevaarlijk. Na 32.Dg4?, Lc8 33.Df3, Dxf3 34.Lxf3, Td8 telden de pionnen op de damevleugel toch zwaarder.

Rudi van Gool – Fitzgerald Krudde

17.b4? te traag en daarom het omslagpunt in de partij. Na Kh1 of Db3 (met de bedoeling 17..f5 18.De6+) zou Fitzgerald moeite hebben gehad voldoende aanval voor de geofferde pionnen aan te tonen. Nu bleek de druk op de witte stelling na 17.., Tdg8 18.Kh1, f5 19.Pg1, Dg4 toch te groot.

Bij deze nederlagen bleef het voorlopig echter. Maarten hield met zwart netjes remise tegen Stan van Gisbergen en Thijmen kreeg de koning van zijn tegenstander op bezoek.

Thijmen Smith – Florian Jacobs

Dit is geen drukfout. Die zwarte koning op e1 staat er echt. Het matnet werd als volgt dichtgeknoopt: 38.Kg3, Pf2? (hier moet ..,Pf4) 39.Pg2+, Kf1 40.Pe3+, Ke1 41.Kg2! ontneemt het vluchtveld f1 aan de koning 1 – 0 .

Op de onderste borden toonden de Venlonaren zich heer en meester in het eindspel.
Henk profiteerde van een vrije h-pion

Henk van Gool – Sander Los

65.Te7, La2 66.h5, Kc5 67.h6, Kd6 68.h7 kan de aanval op zijn toren negeren 68.., Tb8 69.Pg6, Lb1 70.Tg7 1 – 0 .

Jelmer Sminia – Christian Busch

Wit zit in tempodwang en moet zijn vrije c-pion loslaten. 46.c7, Txc7 47.Kf1, Tc3 48.Ke2, Kf5 en de zwarte koning liep de stelling binnen voor de kill. Alweer de derde zege op rij voor Christian!

Christopher Brookes – Carsten Fehmer

Carsten heeft met veel moeite een pion veroverd, maar winst is nog ver weg. Hij wordt nu geholpen door Christopher, die meent een pion te kunnen buitmaken. 42.Pxd5??, h5! En er gaat een wit stuk verloren.

Zo stond het 3,5 – 5,5 en was de winst binnen. Op het laatste bord zwoegde Thomas nog in een poging een slecht eindspel te verdedigen. Door een blunder lukte dit helaas niet. Toch namen we twee dure matchpunten mee huiswaarts. Totaal onverwacht, maar wel dikverdiend.

Voor de details van de wedstrijd, zie hier.

Het verslag van Zukertort is hier te lezen.