KNSB RONDE 5: VENLO 1 HEROVERT KOPPOSITIE

Externe Competitie Partijanalyses

Venlo 1 heeft de uitwedstrijd tegen HMC Calder 2 uit Den Bosch gewonnen. De wedstrijd was op zaterdag 9 januari 2016.
De uitslag is geworden, HMC Calder 2 – Venlo 1: 2-6.

Teamcaptain Henk van Gool bericht hierover:

Venlo 1 herovert koppositie

In de topper tegen koploper HMC Calder 2 liet Venlo 1 duidelijk zien wie momenteel de betere ploeg heeft. De Bosschenaren werden met ruime cijfers opzij gezet: 2 – 6.
In het eerste uur ging het nog gelijk op. Rainer wist vanuit de opening niets te bereiken en kwam al gauw remise overeen met zijn tegenstander Frits Obers. Op de onderste vier borden kon men daarna al wel de eerste tekenen bespeuren van een naderende grote Venlose zege. De eerste die zijn tegenstander aan de zegekar bond was op bord 1 echter Joep, die tegen Joris Broekmeulen precies zijn voorbereiding op het bord kreeg en Joris in de aanval onder de voet liep. Daarna liep Venlo snel uit naar een tussenstand van 4,5 – 1,5. Henk, Thomas en Carsten verpletterden hun opponenten, terwijl Bas na een goede partij toch nog het onderspit dolf. De partij van Carsten kende een opmerkelijk moment. Piet van Eijndhoven liet zijn dame in het open veld vangen, zie diagram.

Piet heeft zojuist 18..,Lc6?? gespeeld. Zijn dame heeft daardoor geen vluchtweg meer naar achteren. Carsten hapt meteen toe: 19.Lf1,Dxb3 20.Lc4+,Dxc4 21.Txc4 en even later kon hij het punt noteren.
Maarten en Rudi waren nog bezig en het was lange tijd onduidelijk naar welke kant het muntje zou vallen. Uiteindelijk had de schade voor HMC beperkt kunnen blijven als Tom Verhoeven in de tijdnoodfase groot voordeel tegen Rudi had weten vast te houden. Daarbij moet wel aangetekend worden dat Tom, tegen de regels in, was gestopt met noteren, waardoor hij zich in gecompliceerde stelling kostbare tijd uitspaarde. Een klacht van Rudi bij de wedstrijdleider vond geen gehoor. Uiteindelijk werd er gewoon doorgespeeld en wist Rudi een volkomen gelijkstaand paardeindspel te bereiken en dat zelfs nog tot winst te voeren. Thomas Mollema kon ondertussen niet aantonen dat zijn dame sterker was dan de twee torens van Maarten. Beide heren kwamen tenslotte remise overeen.

De persoonlijke uitslagen zijn:

HMC Calder 2 (2097) – Venlo 1 (2171)
1. Joris Broekmeulen 2206 – Joep Nabuurs 2303 0 1
2. Thomas Mollema 2161 – Maarten Strijbos 2319 0,5 0,5
3. Frits Obers 2063 – Rainer Montignies 2267 0,5 0,5
4. Tom Verhoeven 2189 – Rudi van Gool 2206 0 1
5. Matthijs Dijkstra 2009 – Henk van Gool 2204 0 1
6. Jeroen van den Bersselaar – 2128 Thomas Neuer 2092 0 1
7. Piet van Eijndhoven 2052 – Carsten Fehmer 2051 0 1
8. Gert de Rooij 1969 – Bas van der Grinten 1926 1 0

Venlo 1 staat nu eerste in haar klasse. Voor de actuele stand in de klasse 2D, zie hier.

Het volledige ‘papieren’ verslag staat hier in ons archief.

Max Warmerdam speelde met zijn team eFXO Apeldoorn deze keer op bord 8 tegen Bert Both (2167). Hij won deze wedstrijd, evenals zijn team.