KNSB R8: VENLO 1 WINT VAN ZUKERTORT 2

Externe Competitie Partijanalyses

Venlo 1 heeft de uitwedstrijd tegen Zukertort 2 gewonnen met 4-6. Hieronder volgt de samenvatting van teamcaptain Henk van Gool

VENLO 1 BLIJFT WINNEN

Venlo 1 heeft ook de achtste KNSB ronde gewonnen. Uit tegen Zukertort Amstelveen 2 werd het 4 – 6. Aan het begin van het seizoen stond dit duel als een cruciaal degradatieduel te boek. Nu gold dit alleen voor Amstelveen. De Venlonaren hadden een wedstrijd eerder een verblijf in de eerste klasse KNSB al veilig gesteld. De Amstelveners hoopten waarschijnlijk dat de concentratie bij ons er wel af was na het klassebehoud. We draaien momenteel echter zo soepel, dat de resultaten van spelers die hun dag niet hebben makkelijk worden gecompenseerd op de andere borden. Dit keer waren het Thijmen, Rudi en Thomas, die tegen een nederlaag aanliepen. De andere Venlose spelers waren echter nooit in gevaar. De remises van Joep en invaller Marc (van der Lee) waren plusremises. De zeges van Andrei en Maarten waren ronduit overtuigend. Onze GM imponeerde met een weergaloze partij, waarin hij eerst twee pionnen offerde voor actief stukkenspel en vervolgens ook nog een dame in de aanbieding deed om een sterke vrijpion te creëren. Maarten slachtte IM Matthew Tan met een koningsaanval.

De partijen waar Zukertort 2 wellicht op meer had mogen hopen waren de partijen van Siem, Carsten en Henk. De eerste twee werden beslist door een blunder, zie de volgende diagrammen.

Partijfragment: Christopher Brooks – Siem van Dael

Siem staat in dit toreneindspel al op winst, maar na 45.Txh7 is nog de nodige techniek vereist om het schaapje op het droge te krijgen. Met zijn laatste koningszet heeft Siem echter een val opgesteld. 45.Th6+?? Tsja, waarom niet eerst de zwarte monarch terug naar e7 jagen voor je op h7 neemt? Nou hierom: 45..,Kg5! 46.Txd6,f5+ 47.Ke5,Te3 mat! Midden op het bord!

Partijfragment: Laurens Schilstra – Carsten Fehmer

Als wit hier 23.Pd3,Tb8 24.Pbc5 speelt is de stelling in evenwicht. Het gespeelde 23.Pc4?? kostte echter een stuk: 23..,Pe2+ 24.Kh2,Txd1 25.Txd1,Lxc4.

In de partij van Henk moest zijn opponent een toreneindspel met een pion minder verdedigen.
Hij kreeg echter een levensgrote kans om onmiddellijk naar remise af te wikkelen.

Partijfragment: Henk van Gool – Ivan Pilcevic

Henk heeft 59.Te5 gespeeld om ruimte te maken voor zijn koning en om de zwarte toren van de verdediging van de 5e rij af te snijden. Beide spelers misten nu dat zwart de toren mag ruilen. 59..,Txe5 60.dxe5,Kf5 61.Kd4, f6 (of 61.f4,f6) 62.exf6,Kxf6 63.Ke4,Ke6 is eenvoudig remise. Vermoeid na een lange verdediging speelde Ivan echter 59..,Th1. Dit is bij goed spel waarschijnlijk nog steeds remise, maar na 60.Ke4,Te1+? 61.Kd5,Tf1 62.Te3 slaagde Henk erin zijn vrijpion met hulp van zijn koning naar de overkant te brengen.

Venlo 1 staat na deze zege derde in groep 1B. En dat terwijl het team het seizoen gestart was als degradatiekandidaat. De huidige lichting spelers bewijst dat ze klaar zijn voor een langduriger verblijf in de eerste KNSB klasse.

Zukertort 2 Venlo 1 4 – 6

1. M. Harmsen – A. Orlov 0 – 1
2. M. Tan – M. Strijbos 0 – 1
3. L. Kuling – J. Nabuurs ½ – ½
4. C. Brooks – S. van Dael 0 – 1
5. J. Tan – T. Smith 1 – 0
6. B. ter Schegget – R. van Gool 1 – 0
7. I. Pilcevic – H. van Gool 0 – 1
8. L. Schilstra – C. Fehmer 0 – 1
9. G. IJzermans – T. Neuer 1 – 0
10. J. De Vries – M. van der Lee ½ – ½

Het verslag van Zukertort van deze wedstrijd staat hier

Zie hier voor de stand in klasse 1B.

In de KNSB Meesterklasse heeft ons clublid Max Warmerdam gewonnen van Demre Kerigan (2352). Zijn team MuConsult Apeldoorn verloor van SISSA.

Mart Nabuurs, het andere clublid in de KNSB spelende voor De Stukkenjagers 1, verloor van David van Kerkhof (2346). Zijn team won van DSC 1, met als aardige bijkomstigheid dat Venlo 1 daardoor DSC 1 in de stand passeerde.