KNSB R8: EEN GROTE STAP RICHTING PROMOTIE

Externe Competitie Partijanalyses

Venlo 1 speelde op zaterdag 2 april 2016 een thuiswedstrijd tegen Landau Axel 1. Terwijl Venlo 1 op volle oorlogssterkte was, trad Landau met drie invallers aan. De uitslag is geworden Venlo 1 -Landau Axel: 6,5-1,5

Teamcaptain Henk van Gool schrijft hierover.

EEN GROTE STAP RICHTING PROMOTIE
Venlo 1 heeft in de achtste KNSB ronde een reuzenstap gezet richting promotie. Terwijl medekoploper HMC Calder 2 kostbare punten liet liggen in Stein, versloeg Venlo in zijn thuiswedstrijd Landau Axel met grote cijfers: 6,5 – 1,5. In de laatste ronde volstaat daardoor een gelijkspel in de uitwedstrijd tegen HWP Sas van Gent 2 (mits De Pion Roosendaal zijn wedstrijd niet met 8 – 0 wint).

Het zag er oorspronkelijk niet naar uit dat Venlo zijn opponent met dergelijke grote cijfers ging kloppen. Op de meeste borden was halverwege de wedstrijd geen duidelijk voordeel zichtbaar. Alleen Thomas leek op een snelle zege af te stevenen nadat zijn opponente Ingeborg een stuk moest geven om niet meteen overlopen te worden. Daarna ging het verschil in speelsterkte tussen de teams een rol spelen. Thijmen, Maarten en Rudi overklasten hun tegenstrevers vanuit, op het oog, gelijke stelling. Thijmen zette Arthur in een koningsaanval mat. Maarten wist een eindspel toren+3 pi. tegen toren +2 pi. tegen Randy tot winst te voeren. Rudi bleef met zijn dame de toren en het paard van Gertjan de baas. De tegenstanders van Rainer en Henk knoopten zichzelf op. Ian offerde pardoes een stuk op Henks koningsstelling maar kreeg daar nauwelijks aanval voor terug. Koen bood dameruil aan en werd door Rainer onaangenaam verrast met een gemene penning zie diagram:

Rainer Montignies – Koen Dhuyvetter

In plaats van een damezet speelde Rainer 33.Td1! De zwarte dame mag niet wijken wegens 34.Td8+,Kh7 35.Th8 mat. Koen probeerde nog 33..,Txf6 maar was na 34.Dxd5,Pxd5 35.exf6,Pxf6 36.Td6 kansloos in het eindspel.
Op het topbord leek Joep met een kwaliteit meer te gaan winnen van Dirk, maar Joeps koning stond onveilig en Dirk had een vrijpion. Dit bleek voldoende om remise af te dwingen.
Carsten snoepte met zijn dame diep in de witte stelling een pionnetje van Dennis, maar zag vervolgens geen mogelijkheid meer zijn dame terug in veiligheid te brengen. Een zetherhaling met remise overeenkomst was het vervolg.
Op bord acht voltrok zich een drama. Thomas had na zijn stukwinst zelfs nog een toren gewonnen, maar raakte daarna de draad volledig kwijt. Tot zijn eigen afschuw verzandde de partij in een eindspel dat hij nog maar ternauwernood remise wist te houden.

Niettemin een verdiende grote zege voor Venlo 1. De ploeg kan zich gaan opmaken voor de lange reis naar Sas van Gent voor de spannende laatste ronde.

De einduitslag was:
Joep Nabuurs (2311) – Dirk van Dooren (2299) 0,5-0,5
Rainer Montignies (2255) – Koen Dhuyvetter (1709) 1-0
Maarten Strijbos (2316) – Randy van Houtte (1961) 1-0
Rudi van Gool (2216) – Gertjan Verhaeren (2052) 1-0
Thijmen Smith (2245) – Arthur Hugaert (2096) 1-0
Henk van Gool (2195) – Ian Vandelacluze (1988) 1-0
Carsten Fehmer (2066) – Dennis van Vliet (2033) 0,5-0,5
Thomas Neuer (2117) – Ingeborg Jansen (1802) 0,5-0,5

Door het verlies van medekoploper HMC2 staat Venlo 1 nu ongedeeld eerste in de klasse 2D. Zie de KNSB site voor de stand na ronde 8. Voor de foto’s van de wedstrijd klik hier

De volgende en beslissende ronde van Venlo 1 is een uitwedstrijd op zaterdag 23 april 2016.

Max Warmerdam speelde met zijn team eFXO Apeldoorn deze keer op bord 2 tegen IM David Miedema (2356). Max won zijn match, zijn team ook.
Een ander clublid Mart Nabuurs speelde voor zijn team Stukkenjagers 1 tegen Arno Bezemer. Hij verloor, net als zijn team. Zowel Max als Mart spelen in de KNSB klasse 1B.