KNSB R4: VENLO 1 KOMT TEKORT TEGEN DSC 1 DELFT

Externe Competitie Partijanalyses

Een verzwakt Venlo 1 verliest met 4-6 van DSC 1 uit Delft. Hieronder het verslag van teamcaptain Henk van Gool.

Venlo 1 komt tekort tegen Delft

In een spannende wedstrijd dolf Venlo 1 in de vierde KNSB ronde het onderspit tegen DSC Delft. In de breedte waren de Zuid-Hollanders iets sterker. Dat bleek uit de persoonlijke uitslagen. Venlo verloor de punten voornamelijk op de borden 5 tot en met 10.

De beste prestatie bij de Venlonaren leverde GM Andrei Orlov.

Andrei Orlov op bord 1

Hij wist met zwart IM Joost Michielsen te kloppen. Na een tijdje laveren kwam Joost als eerste in actie op de damevleugel, maar Andrei had alle stukken klaar staan voor een onverhoedse overval. Hij beëindigde de partij met een fraai dubbel stukoffer:

31…, Pxf3! 32.gxf3? (beter 32.Pc5 nu komt de diagonaal helemaal open te liggen) 32..,Pxe4! (Dit paard mag al niet meer genomen worden: 33.fxe4?, Lxe4+ 34.Lg2, hxg2 mat.) 33.De3, Pc3! Met de dubbele dreiging .., hxg2+ en .., Pxb1. Wit gaf het op.

Rudi leek een tijd lang op weg naar winst tegen Matthieu Freeke. In plaats van voortvarend verder te gaan met een koningsaanval, nam hij gas terug en trachtte de partij op positionele wijze naar zich toe te trekken. Het plusje werd allengs kleiner, totdat een eindspel met ongelijke lopers restte: remise.

Joep veroverde al vrij snel een stuk maar opponent Chiel van Oosterom had daar aardig wat pionnen voor. Het was dan ook eerder Joep die moest vechten om de stelling in evenwicht te houden. Uiteindelijk lukte het hem de witte pionnenformatie uiteen te slaan, waarna het halfje werd veilig gesteld.

Henk had een mazzeltje. In een gelijk dame-eindspel overzag Smaranda Padurariu dat er mat in één dreigde. Henk fronste verbouwereerd de wenkbrauwen om vervolgens met enige gêne de doodsteek uit te voeren.

Carsten leverde een kansloos gevecht tegen Joram op den Kelder. Er vielen wat gaten op zijn damevleugel en daar kwamen de witte paarden beslissend binnenvallen. Het kostte Carsten een kwaliteit en daarmee ook de partij.

Peter leek lange tijd een houdbare stelling te hebben tegen Sten Goes, maar Sten’s veel actievere koning bracht in het eindspel de beslissing

Thomas leverde tegen Sebastiaan Smits een titanenstrijd. Hij kwam uiteindelijk een kwaliteit achter, maar had daar wel een paar pionnen voor. Sebastiaan wist de pionnen terug te veroveren en probeerde vervolgens nog heel lang een technische remise stelling te winnen. Uiteindelijk hield hij het op zet 157(!) voor gezien. Voor Venlose begrippen waarschijnlijk een zettenrecord. Vorige ronde was Maarten al 122 zetten bezig. Het moet niet gekker worden!

Bas kwam een tijdlang goed mee in zijn partij tegen Lisa Hortensius, die bij afwezigheid van Talitha Munnik het teamleiderschap van DSC Delft had overgenomen. Lisa wist op een gegeven moment toch een initiatief te starten op de witte koningsvleugel. Een open h-lijn en de lange diagonaal werden Bas fataal.

Siem en Martine Middelveld speelden een lastige pot. Martine had het initiatief en zag haar kans schoon om tegen opoffering van de kwaliteit het initiatief te vergroten. Met een dame en een vrijpion wist ze tenslotte beslissend voordeel te bereiken.

Frans toonde zich ook nu weer superdegelijk en wist in het toreneindspel zelfs een gevaarlijke vrijpion te creëren. Een koningszet op zet 52 had goede winstkansen geboden. Frans koos voor oprukken met zijn vrijpion, waarna de winst uit het zicht verdween.

1. GM Andrei Orlov 2485 – IM Joost Michielsen 2394 1-0
2. Rudi van Gool – 2237 – FM Matthieu Freeke 2343 ½-½
3. Joep Nabuurs – 2312 – IM Chiel van Oosterom 2362 ½-½
4. Henk van Gool – 2212 – WIM Iona Smaranda Padurariu 2159 1-0
5. Carsten Fehmer 2086 – Joram op den Kelder 2234 0 -1
6. Peter Schoeber 1893 – Sten Goes 2213 0-1
7. Thomas Neuer 2098 – Sebastiaan Smits 2192 ½-½
8. Bas van der Grinten 1911 – Lisa Hortensius 2193 0-1
9. Siem van Dael 2011 – Martine Middelveld 2057 0-1
10. Frans Mertens 1922 – Arno Wiersma 1856 ½-½

Overzicht van de speelzaal

Lees hier het uitgebreide papieren verslag. Het ‘andere’ verslag kan men hier lezen.

Venlo 1 handhaaft zich wel in de middenmoot. Zie hier voor de stand in de KNSB klasse 1B.

Max Warmerdam speelt dit jaar met zijn team MuConsult Apeldoorn 1 in de KNSB Meesterklasse. Hij mocht deze keer op bord 1 tegen IM Edwin van Haastert (2448). Max verloor de partij, zijn team verloor team de wedstrijd.
Een ander clublid, Mart Nabuurs, speelde voor zijn team Stukkenjagers 1 tegen FM Menno Okkes. Hij maakte remise en zijn team won van Oud Zuylen met 6,5-3,5. Stukkenjagers 1 speelt net als Venlo 1 in de KNSB klasse 1B en staat nu ongedeeld eerste.