DE PIJN VAN HET FALEN

Externe Competitie Partijanalyses

DSC 1 – Venlo 1: 6 – 4.

Venlo 1 heeft nog één punt nodig om een verblijf in de eerste klasse volgend seizoen zo goed als zeker te stellen. De teamleider (en schrijver van dit stukje) had zijn ploeg afgelopen zaterdag een grote dienst kunnen bewijzen door met een zege dat ene matchpunt binnen te halen, maar helaas liep het anders.

Het gebeurt elke schaker wel eens: een winststelling verprutsen om daarna de partij zelfs nog te verliezen. Heel vervelend wordt het als die nederlaag in een teamwedstrijd plaats heeft en de zege voor het andere team zeker stelt. Als je team daardoor in degradatiegevaar blijft. En als tientallen andere schakers van uiteenlopende teams en klassen, die al klaar zijn met hun partij, getuige zijn van jouw falen. Want zo voelt het dan wel. Je maag zit in de knoop. Je kijkt om je heen en ziet de doffe blikken van verbijstering en teleurstelling in de ogen van je teamgenoten. Je wilt dan door de grond zakken, jezelf schoppen, het uitschreeuwen, de klok terugdraaien. Maar de wedstrijdleider schrijft onverbiddellijk 1-0 op het wedstrijdformulier en daar heb je maar mee te dealen. Natuurlijk: als een teamwedstrijd verloren gaat hebben meerdere teamgenoten hun dag niet gehad, maar niemand had zoveel kans om het tij te keren als jij op dat ene cruciale moment.

Gert Legemaat – Henk van Gool

Zwart staat op winst. Hij heeft een sterk loperpaar, een ver opgerukte vrijpion en de positie van de witte koning is onveilig. Zwart had de juiste gedachte om zijn paard bij de aanval te betrekken. Onjuist was echter het veld dat hij voor dit beest koos. 43..,Ph5? Gooide alle voordeel weg. 43..,Pf5! met de dreiging 44..,Pe3 was juist geweest. Ik verwierp die variant vanwege 44.Txd3,Pg3+ 45.Txg3,Txf2 46.d7 maar overzag niet dat na 46..,Td8 er nog steeds twee witte torens enprise staan. Nu trok Gert met 44.Lxd3,Pf4 45.Le4! de stelling weer helemaal gelijk.
Tien zetten later verloor ik zelfs nog door een blunder:

Tijdnood noopte me snel te beslissen: 55..,Lxe2, 55..,Lg7 of 55..,Td1+? In een flits dacht ik 55..,Lxe2 56.Pxe5,Te8 met dreigend stukwinst… en vergat daarbij een andere paardzet: 55..,Lxe2?? 56.Ph6+!,Kf8 57.Tf7+,Ke8 58.Lc6+ met torenverlies.

Schouwplaats van boven beschreven dramatiek was het clublokaal van Delft. DSC Delft bivakkeert comfortabel in de subtop en heeft zelfs nog kleine kansjes op het kampioenschap. Venlo 1 is nog niet uit de degradatiezone weg en was er dus alles aan gelegen een of twee punten weg te kapen uit Delft. Daarvoor is de goede vorm van een heel team nodig en die was er gewoonweg niet.
Zo incasseerde onze GM Andrei tegen IM Chiel van Oosterom zijn eerste nederlaag sinds hij voor Venlo uitkomt, kwam Thijmen tekort tegen IM Joost Michielsen, zette Thomas zijn slechte reeks voort tegen Smaranda Padurariu en liet Carsten een toren vangen tegen Bob Voogt.
Naast degelijke remises van Joep en Christian stonden daar ‘slechts’ drie overwinningen tegenover van Maarten, Philipp en Rudi.

David van Kerkhof – Maarten Strijbos

Maarten kreeg de winst in de schoot geworpen.
31.Tg5? (31.La5! en wit staat duidelijk beter) 31..,Lf6 plotseling staan er een witte loper en toren in. David moet de kwal geven: 32.Txf6,Pxf6 33.Lh5,Pd7 (33..,Pg4!!) 34.Lf3?? (met 34.Le2 had wit het ergste kunnen bezweren) 34..,Dxc3 35.Dh4,Dc1+ 0 – 1 David moet zich na zijn partij net zo beroerd gevoeld hebben als ik na afloop van de wedstrijd.

Philipp Welzel – Sjoerd Plukkel

Philipp liet Sjoerd kansloos. Hij buitte een klein positievoordeel optimaal uit en bracht zijn surplus aan pionnen op de damevleugel aan het rollen. Sjoerd zag hier niet beter dan de kwaliteit te geven voordat b4-b5 de vrije c-pion stevig dekt. 28..,Tbxc6 29.Lxc6,Txc6 30.b5 nu gaat de b-pion voor promotie 30..,Td6 31.a5,Le8 32.Tb1,Td5 33.Tec1,Kf7 34.b6,axb6 35.axb6 en zwart gaf op.

Lisa Hortensius – Rudi van Gool

Rudi was in zijn element. Hij kon met een loperpaar een iets beter eindspel gaan uitknijpen. In bovenstaande stelling brak het verzet van Lisa. 34.Td1? (na 34.Tg1,Lxf2 35.Kxf2,Txd3 36.Te1,Txa3 37.Txe5 had Lisa weliswaar een pion minder gehad, maar vanwege de ongelijke lopers en haar actieve stukken op remise mogen hopen.) 34..,h6 35.Pe4? nu krijgt zwart behalve een pluspion ook nog een vrijpion. 35..,hxg5 36.Pxg3,gxh4 37.Pe4,Lc6 38.Pg5,Td4 39.Pf3,Lxf3 40.Kxf3,Tf4+ en Rudi won het toreneindspel.

Het was niet voldoende om Venlo te behoeden voor een 6 – 4 nederlaag. In de laatste twee KNSB rondes gaat het er om spannen.

Voor de details van deze wedstrijd en de links naar het klassement klik hier

Voor het verslag van Delft over deze wedstrijd klik hier.