BENAUWDE ZEGE VENLO 1

Externe Competitie Partijanalyses

Benauwde zege Venlo 1

Door Henk van Gool

Venlo 1 heeft de uitwedstrijd tegen Vianen/DVP met de hakken over de sloot gewonnen.
Het zag er aanvankelijk niet naar uit dat de Venlonaren met twee matchpunten huiswaarts zouden keren. Na een korte remise tussen Ulrich Perschke en Christian Busch kwam Venlo op een 2,5 – 0,5 achterstand door nederlagen van Thomas Neuer en Thijmen Smith. Beiden gaven pardoes een stuk weg.

Neuer – Koehler

22.Dh6?? Thomas verklaarde naderhand dat hij gefixeerd was op de riposte 22..,Pf5 waarop hij 23.Lxf7+ had gepland. Hij vergat helemaal dat zijn paard nog dekking behoeft. Na 22..,Txc3 kon hij Markus dan ook meteen de hand schudden.

Smith – Kooijmans

Thijmen had even tevoren de dame naar c8 gejaagd en dacht nu te oogsten. 21.Dxb5?? waarop het droge 21..,c5! hem ruw wakker schudde. Hij koos ervoor om met 22.Lxe4,cxd4 23.cxd4 de loper te geven maar Jermo had in het vervolg weinig moeite met de technische klus.

Hadden beiden last van een winterslaap? Het werd in elk geval hoog tijd voor Venlo om wat terug te doen. Dat duurde niet lang, omdat Maarten Strijbos na een stukoffer op Dennis Kerstens’ koningsvleugel eindelijk een kans kreeg om de aanval met beslissende kracht voort te zetten.

Kerstens – Strijbos

Dennis had even tevoren nagelaten pion f2 extra te dekken met b.v. De2 en kreeg daarvoor de rekening gepresenteerd. 26..,Dg1+! Die mag niet genomen wegens mat op f2. 27.Ke2,Dxf2+ 28.Kd3,dxe5 Met de koning open en bloot in het veld was er voor Dennis geen houden aan. 29.Dc1,e4+ 30.Txe4,Txf3+ 31.Pxf3,Dxf3+ 32.De3,Pf2+ 33.Kc4,Dxe4+ 34.Dxe4,Pxe4 en
0 – 1.

Vianen bouwde de voorsprong daarop weer uit omdat Dirk Liedtke door een korte combinatie twee pionnen inboette.

Liedtke – Hintze

37.T1c2?,Txc2 38.Txc2,Ta8 39.Tc3,Txa3 40.Txa3,Pxc4+ 41.Ke4,Pxa3 en Dirk geloofde het verder wel.

Op de overige borden zag het er wat beter uit voor Venlo. Cruciaal was de winst die Philipp Welzel boekte op Reiner Odendahl. Reiner had een stuk geofferd om een vrijpion ver in het kamp van de tegenpartij te kunnen handhaven. Hij leefde echter op de 30 seconden tijdstoevoeging en dat bleek doorslaggevend.

Welzel – Odendahl

34..,Ld4? Met meer tijd op de klok had Odendahl misschien gezien dat het nu tijd was voor 34..,a2! Dat had hem verzekerd van gelijkspel. Na 35.Pc3 raakte hij zo in de gauwigheid geen wijs uit de gecompliceerde stelling en liet zijn vlag vallen. Vanwege de driedubbele dreiging Pxe2,Dxa3 en Pb5 staat wit overigens toch al op winst.

Rudi van Gool trok de stand uiteindelijk weer recht door op fraaie wijze het bastion van Ornett Stork te ontmantelen.

Stork – van Gool

19..,e5! De inleiding tot een diepberekende variant. 20.dxe5 (iets beter is eerst 20.Lxe5) 20..,d4 21.Lxc4 met een dergelijk stukoffer moest Rudi rekening houden, omdat wit erg veel pionnen krijgt. Hij slaagde er echter in de witte pionnenformatie uiteen te slaan. 21..,bxc4 22.Pxc4,g5 23.Lc1,d3 24.Tcf2,b5 25.Pd6,Pxe5 26.Pxb5 zie diagram:

26..,Pxf3+! 27.Txf3,d2 28.Pd4,dxc1D 29.Txc1,Pxb2 en zwart bracht zijn materiële plus tot gelding.

Uit de resterende drie partijen moesten toen nog twee punten worden gescoord om de wedstrijd over de streep te trekken. Omdat Joep Nabuurs tegen Luuk Saris op winst stond in een paardeindspel en de partijen van Andrei orlov en Carsten Fehmer op remise aankoersten, leek dat geen probleem. Orlov boette tegen Ulrich Dresen echter ineens een pion in terwijl de tegenstander van Carsten, Toon van Lanen, zijn stelling wist te verbeteren en toen verbeten op winst begon te spelen.

Joep bereikte als volgt een winnende positie:

Nabuurs – Saris

38..,Pd7? 39.Pa5,Tc7 40.Pc6+,Kf6 41.Txa7,Txa7 42.Pxa7 en het paardeindspel met de vrije pluspion was onhoudbaar voor Luuk.
Andrei won onverwacht toch nog van Ulrich omdat die na zijn pionwinst, in zijn poging om ook de partij nog naar zich toe te trekken, te ver ging. Niet alleen moest hij zijn pion weer teruggeven, maar vervolgens ook nog met een veel mindere stelling genoegen nemen. Het breekpunt kwam op zet 65.

Dresen – Orlov

65.Lc3? Het plan om de loper te verbeteren naar veld d4 gaat tactisch de mist in. 65..,g3! Plotseling gaat de vrijpion lopen, terwijl de witte toren nog even pion e3 moet blijven dekken. 66.Ld4,g2 67.Tc3+,Kd5 68.Tc1 zie diagram:

68..,Lxf4! 69.Td1,Lh2 70.Lc5+,Ke6 0 – 1

Het bleek achteraf maar goed ook dat Andrei zijn partij nog won, want Carsten vergat in een dooie remisestelling (zie diagram)

Van Lanen – Fehmer

even de tijd en ging door de vlag. Hij verklaarde achteraf te zijn gestoord door een ongelukkig voorval: een clublid van Vianen was al met opruimen begonnen en liet een heel bord vol speelstukken op de grond kletteren. Het mag natuurlijk niet als enige argument gelden. Carsten had in zo’n eenvoudig remise eindspel best wat meer bedenktijd op de klok kunnen overhouden dan de 30 seconden increment. Dan vermijd je dit soort ongelukkige nederlagen.

Al met al kneep Venlo 1 er met een benauwde 4,5 – 5,5 zege tussenuit. Met zes punten uit zes wedstrijden hebben we weer aansluiting met de middenmoot in KNSB klasse 1B.

Alle individuele uitslagen en de stand staan hier.

Henk van deze wedstrijd een uitgebreide ‘papieren’ verslag gepubliceerd in VSV Vizier, zie hier.