Dag: 3 juli 2008

Interne Competitie
MAARTEN STRIJBOS 5e KEER CLUBKAMPIOEN

Dit artikel verscheen eerder in VSV Vizier nr. 6, seizoen 2007-2008 blz. 7.

Maarten Strijbos voor de 5e keer clubkampioen van de Venlose Schaakvereniging

Op donderdag 29 mei vond de beslissing plaats betreffende het lubkampioenschap van de Venlose Schaakvereniging. De regels voor het behalen van deze titel zijn gewijzigd, In het verleden was degene met de meeste wedstrijdpunten van de najaars- en voorjaarscompetitie opgeteld de kampioen. Nu spelen de groepswinnaars, indien uiteraard niet dezelfde persoon, in mei twee wedstrijden van één uur bedenktijd p.p.p.p. Bij gelijke stand volgen er twee “vluggertjes” van vijf minuten. Als het dan nog onbeslist is, volgen er 5-minuten vluggertjes totdat de winnaar bekend is.

Ook deze donderdag konden we gebruik maken van het elektronisch bord. Hiervoor onze hartelijke dank aan de Blerickse Schaakvereniging. Op twee grote breedbeeld schermen, in de speelzaal en in de brasserie, kon het publiek de wedstrijden volgen. Het commentaar werd gedaan door Stephan Thijssen.

De finalisten waren Maarten Strijbos, winnaar najaar, en Henk van Gool, winnaar voorjaar.

In de eerste partij had Maarten wit. Op het prikbord had iemand een prachtige poster opgehangen waarop de elegante Alexandra Kosteniuk het 25 Internationaal Alex Vinken Rapid Schaaktoernooi aanprees (zie www.armati.nl/ksy ). Maarten was hierdoor ZO geïnspireerd dat hij prompt deze opening op het bord bracht. Henk was niet helemaal op de hoogte en verbruikte veel tijd. Op de 15 zet moest hij pion e5 opgeven en het zag er zeer bedenkelijk uit. Echter Henk is een taaie en verdedigde zich uitstekend. Maarten, die af en toe naar buiten ging om een sigaretje te roken, vond geen plan om Henk de doodsteek te geven.

Omdat hij verzuimde om op de 31° zet Pxg5 te spelen, kwam Maarten zelfs iets minder te staan. Het remise-aanbod van Henk die in tijdnood kwam, werd door Maarten geaccepteerd. Na een kwartier pauze begonnen de matadoren aan de tweede partij. Henk speelde verrassend d2-d4.De partij werd door beide solide opgezet, Na een aantal ruilingen kon Henk het zwarte paard op c5 pennen en won daardoor een pion. Ook nu weer had Henk de meeste tijd verbruikt en kon geen directe weg naar de winst vinden. Wederom remise.

Dus moesten de vluggertjes uitsluitsel geven. Daarin was Maarten goed op dreef. Hij won ze beide en werd voor de 5* maal, sinds zijn terugkeer naar Venlo, in successie clubkampioen.

Maarten, van harte gefeliciteerd met het verdiende kampioenschap.

Beide rapidpartijen kunt u naspelen via de website van de LiSB. (niet meer aanwezig)

Piet Thijssen

Meer foto’s staan op de Fotopagina 2008.

Jeugd Overige
TERUGBLIK NK JEUGDSCHAAK DEN HULSTER 25 APRIL – 4 MEI 2008

Dit artikel stond eerder in ons clubblad VSV Vizier nr. 6 (juli), seizoen 2007-2008, blz. 23.

Dit toernooi, dat voor het tweede achtereenvolgende Jaar in Venlo plaatsvond, is inmiddels al weer twee maanden achter de rug. De organisatie verliep weer uitstekend, dit tot tevredenheid van spelers, begeleiders en toeschouwers.
Dit mede dankzij de vele medewerkers van de Venlose Schaakvereniging. Verder kon natuurlijk geput worden uit de ervaringen van vorig jaar.

Er waren ongeveer 120 deelnemers van de partij waarvan de A- en B-groepen in de Aula speelden en de C-groepen in de hal van de oude vleugel. In bijna alle groepen was de strijd om de eerste plaats spannend. Tijdens sfeervolle prijsuitreiking op 4 mei konden de volgende kampioenen worden gehuldigd:

• A-jeugd: Roeland Pruijssers A-meisjes: Martine Middelveld
  • B-jeugd: Robin van Kampen B-meisjes: Marcella Gunther
  • C-jeugd: Benjamin Bok C-meisjes: Lisa Schut

De drie Venlose deelnemers deden het lang niet slecht:

• Willem Suilen behaalde bij de C-jeugd 3,5 uit 9 en werd daarmee 22. Het was voor hem ongetwijfeld een hele nuttige ervaring
  • Thijmen Smith speelde voor het 2 jaar mee bij de B-jeugd en scoorde nu 4,5 uit 9, waarmee hij een mooie 12° plaats bereikte,
  • Mart Nabuurs had het bij de A-jeugd niet altijd makkelijk. Zo moest hij met wit viermaal in dezelfde variant de eer aan zijn tegenstander laten. Niettemin wist hij in deze zeer sterke groep nog 3,5 uit 9 te halen, goed voor een 23° plaats.

Evenals vorig jaar werd het toernooi weer omlijst met diverse nevenactiviteiten zoals het levend schaakspel (ditmaal op het Nolensplein), simultaan op Nolensplein (door Joep Nabuurs). toernooi voor ouders en begeleiders (met vlaaien als prijs) en een vriendschappelijke wedstrijd tegen Krefeld (waarbij veel leden van ons van de partij waren).

De persdienst is nog druk bezig met het toernooiboek dat binnenkort zal verschijnen.

Tot slot dank iedereen van onze club die dit prachtige toernooi heeft ondersteund.

Graag volgend jaar weer !

Bas van der Grinten