VENLO I (klein) VS VOERENDAAL II

Door Nico van der Hoogt

In alliantie met:

Chat GPT &  Fritz 16

Gloeiend van Venlose trots geachte lezers en -essen heb ik hierbij de eer, daartoe opgeroepen door ploegleider Bas, u met een primeur verslag te mogen doen van de schaakwederwaardigheden van Venlo I klein. Doch als gevorderd pensionadist beginnen de jaren ook bij mij toch eindelijk te knellen. “Dat zou je anders niet zeggen!”, hoor ik nu een tweetal, misschien drie VSV’ers roepen. Ach, goedbedoeld maar zo lopen de dingen des levens… Vandaar dat mijn belangstellende oog onlangs viel op de meest recente ontwikkelingen in de Kunstmatige Intelligentie. Als schakers zijn wij natuurlijk inmiddels vergroeid met de schaakprogramma’s die resoluut hebben afgerekend met alle schaakromantiek. En de spelende mens genadeloos op diens soms stuntelende omgang met het spel dat ons zo dierbaar is (was). Maar nu werd het bestaan onthuld van een K.I. programma[1] dat in staat schijnt te zijn in opdracht van een mens – dat nog net wel – een coherente tekst te produceren rond een thema. Je vraagt de Bot bijv. om een stuk te schrijven over de ideale grassprietlengte van je gazon of de stoelgangrituelen van het Volk der Petomanen. (Het blijft me trouwens een raadsel waarom iemand dat zou willen. Maar ja, de Bot kan (nog) niet weigeren).

Lees hier verder.

Geïnteresseerd in het wedstrijdverslag van Voerendaal II? Een korte impressie van Ruud Lemmers met foto’s staat hier.

Verdere informatie or de wedstrijd, waaronder ratings en stand, staat elders op onze website.

Meerdere vorige verslagen van het op sterkte tweede team van Venlo zijn te vinden in het Archief.

[1] K.I.→ Kunstmatige Intelligentie. Ook wel voor: ‘kunstmatige inseminatie’. Toegepast tot leedwezen van vooral de stiergroep in het rijk der runderen. Ook hengsten beklagen zich vaker in dit opzicht.