ALLE COLUMNS VAN BOEB IN HET ARCHIEF

Omslag van het boek 'Boeb Columns' van Boeb Jacobs uit 2022
Columns

Ons lid Boek Jacobs heeft in totaal 65 columns geschreven en gepubliceerd. De eerste column verdient nauwelijks de naam van column. Het was een ingezonden stukje in het in Dagblad De Limburger van 27 februari 2008. Het gaat over ‘Mooi verliezen’ naar aanleiding van een verloren partij uit het Corustoernooi in Wijk aan Zee.

De eerste echte column verscheen in VSV Vizier, het clubblad van de Venlose Schaakvereniging, van november 2010 en was getiteld ‘Remise!?’ Daarna ging het snel.

Ze gaan altijd over schaken, hoewel dat verband er een enkele keer met de haren wordt bijgesleept. Verder hebben Boebs columns veelal één van drie thema’s: (1) Hoogovens/Corus/Tata Steel toernooi, (2) geliefde sporten zoals tennis en judo, en (3) karaktervolle figuren die hij tijdens het judoën, tennissen en schaken heeft ontmoet.

Zijn columns zijn ter gelegenheid van zijn 89e verjaardag in ons archief opgenomen en hier te lezen.

Boeb heeft in 2022 zijn columns ook gebundeld in een boek, dat hij in eigen beheer heeft uitgegeven (zie de kopfoto).

Ons archief van columns zal te zijner tijd worden uitgebreid met columns van andere schrijvers van de Venlose Schaakvereniging.