VENLO 1 (LiSB) VERSLAAT HEERLEN

Externe Competitie

De uitgestelde wedstrijd Heerlen – Venlo 1 uit de derde ronde in de hoofdklasse van de LiSB-competitie op 10 april 2022 eindigde in een nipte 2,5-3,5 overwinning voor Venlo.

Helaas viel er door afwezigheid van enkele spelers voor beide teams een reglementaire nederlaag te noteren, waardoor slechts vier wedstrijden werkelijk gespeeld konden worden.

De persoonlijke uitslagen:
HEERLEN – VENLO 1 (LiSB)
1. Klaus Haverkamp z – Reiner Montignies w 0-1
2. Paul Hinssen – N.O. 1-0 R
3. Raoul Frijns z – Nico van der Hoogt w 1-0
4. Hans Jürgen Weyer w – Peter Schoeber z 0-1
5. N.O. – Bas van der Grinten 0-1 R
6. Dennis van der Burgt w – Geert Hovens z rem

De wedstrijd vond plaats in de mooie sporthal A Gene Bek ten zuiden van het Heerlense stadscentrum.

Op bord 6 speelden Dennis en Geert (z) een rustige partij (beginnend met 1.Pc3 d5 2.e4 d4) waarin eerst wit wat initiatief op de koningsvleugel en daarna zwart aan de andere kant. Geert kwam even een pion voor maar kon deze niet handhaven. Hierna werd de vrede getekend op de 35e zet.

Tegen Hans Jürgen speelde Peter (z) op bord 4 zijn geliefde Maroczy-variant van het Siciliaans. Ook hier een kalm verloop waarbij zwart op den duur een licht initiatief kreeg.
Toen wit met 31.a4 en 32.Tc4 de beste verdediging miste kon Peter naar winst afwikkelen.

Nico (w) verslikte zich tegen Raoul op bord 3 al vrij snel in de Tarrasch-variant van het Frans. Hij kwam een pion achter die hij niet meer terug zag. Wit zocht naar tegenspel maar Raoul bleef nauwkeurig spelen en behaalde na 41 zetten een verdiende overwinning.

De partij van Rainer (w) en Klaus aan bord 1 begon ook rustig en mondde uit in een Hollandse Stonewall. Gaandeweg kreeg wit wat initiatief.
Maar de pion die hij nam met 21. Dxb7 ? was vergiftigd. Gelukkig voor hem overzag zwart na 21… Lc5+ 22.Kh1 de zet 22… a5 ! waarmee de witte dame ingesloten zou worden. Ook daarna miste zwart nog enkele kansen op groot voordeel.
Na een torenruil op zet 32 kwam een ongeveer gelijkstaand eindspel op het bord.
Met 35… Df5 ? gaf zwart echter een pion weg en kon wit op zet 60 uiteindelijk toch nog een zwaar bevochten punt binnen halen.