UITSLAGEN EN VERSLAG LISB RONDE 1

Externe Competitie

Op zondag 29 oktober 2017 starten drie VSV teams met de LiSB competitie van het seizoen 2016-17.
Venlo 2 en het nieuwe mix team van Venlo en Schaakvelden speelden een thuiswedstrijd. Venlo 3 speelde uit in het ‘verre’ Tegelen.

Ondanks zijn versterkingen startte Venlo 2 slecht. Het verloor met 2,5 – 5,5 van Maastricht 1. Venlo 3 won de uitwedstrijd van Tegelen 2 met 2-4. Tenslotte, Venlo Schaakvelden verloor vrij voorspelbaar van ’t Stokpaardje met 0 – 6.

Als laatste was John de Laat (links) nog bezig zijn tegen Hartmut Anders tot winst te brengen (foto website SV Tegelen)

Hieronder een verslagje van non-playing teamcaptain Marc van der Lee van Venlo 2.

Maastricht 1 kraakt Venlo 2
We moesten direct tegen één van de mogelijke titelkandidaten. Mooi op tijd konden we aan de slag in de kleine zaal maar er was voldoende plaats. Nieuw in het team zijn Joachim Guddat en Rainer Montignies, sterk genoeg om op de eerste 2 borden plaats te nemen. De rest van het team is onveranderd, met uitzondering van Jan op de Laak, die (als reserve) voor team 3 opgesteld staat. Hans van Mulekom en ondergetekende speelde deze ronde niet mee. Hoewel het een flinke tijd gelijk op leek te gaan, kregen we toch billenkoek met 2½-5½.
Een paar schaakfeiten:
Peter (Schoeber) zorgde met wit voor de eerste uitslag, een vol punt, bereikt met actief torenspel via de 4e rij voor de eigen pionnen langs.
Rainer bereikte een stuk voordeel door een zwak offer van zijn tegenstander, die fanatiek aan bleef vallen en wel met enig fortuin met de winst aan de haal kon gaan.
Geert beet zich stuk in een moeilijke partij waar hij nergens een voordeel kon bereiken – sterker nog – hij verloor ook.
Jos liet meteen een goede vorm zien en ving zijn er flink op los offerende bekwaam op. Met een toren voorsprong nam hij de partij over en won dus.
Piet liet met zwart zijn tegenstander in een vroeg stadium onbedoeld een belangrijk veld midden op het bord (e5) domineren en zag zo stilaan zijn eigen kansen in rook op gaan.
Joachim raakte verzeild in een stelling met twee stukken minder maar wél met een toren meer, je raadt het al.. niet zo kansrijk voor een punt, wat dan ook wegbleef.
Nico liet tegen Ashraf, die onderweg hiernaartoe in een file terechtkwam maar wel op tijd was, het beste van het spel zien maar liet hem (misschien wel) wegkomen met remise. Wachten op de analyse dus.
Bas kwam aanvankelijk initiatiefrijk te staan maar zag Philippe met een heuse veni-vidi-vici de punten opstrijken.
Met Voerendaal 3 uit in het vooruitzicht voor de novemberronde – zij wonnen brisant met 8-0 – wacht ons opnieuw een pittige tegenstander. Dus nog steeds alle hens aan dek.

Het volgende bericht komt van de teamcaptain van Venlo 3 Gerard in ’t Veld.

De wedstrijd tegen Tegelen 2 begon slecht. Al na een uur keken we tegen een 1-0 achterstand aan door het verlies van Sjraar op bord 6 (stuk voor en ook weer weggegeven).
Daarna keerde het tij door winst van Karl en Robert. De twee remises van Frank en Gerard zorgden voor de 3-2 voorsprong.
Het was aan John om de zege veilig te stellen op bord 1. Het werd een enerverend eindspel waarbij John terecht aan het langste eind trok.
Een prima 4-2 overwinning, die naar meer smaakt.

Tenslotte de samenvatting van teamcaptain Peter Smith van Venlo(4) Schaakvelden tegen ’t Stokpaardje.

Promoveren is leuk, maar dan moet je ook bereid zijn te accepteren wat er na de promotie gebeurt. De eerste wedstrijd in de hogere klasse ging vrij kansloos verloren met 0-6. De belangstelling ging vooral uit naar de twee nieuwe teamleden (Henk Clevers en Jan Doornenbal). Ik kan zeggen dat ze zich kranig verweerd hebben, met name Jan Doornenbal wist niet van opgeven en was als laatste bezig, maar een rating verschil van enkele honderden punten is moeilijk te overbruggen. De enige die een kans op winst heeft gehad was ik. Maar in het eindspel kostte het pakken van een vergiftigde pion mij de kans op winst en leidde het tot een nederlaag.

Dan nog de individuele resultaten.

Venlo 2 – Maastricht 1: 2,5 – 5,5

Kempen, Jos 1267 – Berden, Wim 1599 0 – 1
Doornenbal, Jan 1299 – Cremers, Ton 1521 0 – 1
Verplakke, Jacqueline 951 – Smeets, Ton 1425 0 – 1

Opmerkelijk was het opstellen van Maarten Strijbos en Dirk Bergmans in Blerick 4, …in de klasse 2A. Zoals was te verwachten wonnen zij hun wedstrijden.

Op het LiSB-deel van Flickr staan twee leuke filmpje van Tegelen 2 tegen Venlo 3. Kijk hier en hier.

Alle resultaten zijn terug te vinden op de site van de LiSB.