SCHAAKTEAM TNT NEDERLAND EUROPEES KAMPIOEN POST EN TELECOM BEDRIJVEN

Overige

In de week van 9 tot en met 16 september 2007 werd in Oporto, Portugal, het 15e Union Scipt Schaakkampioenschap gehouden. Dit is een Europees schaakkampioenschap voor post en telecom bedrijven, dat om de vier jaar gehouden wordt.. Van de Venlose Schaakvereniging nam Henk van Gool deel aan dit toernooi voor team TNT. Het team bestond verder uit Arie Schwartz uit Vianen, René in ’t Veld uit Haarlem en Raymond Liem uit Rijswijk. Dit team werd begeleid door een delegatieleider van de pvtnt: Cees Barentsen, die in noodgeval als reserve opgesteld kon worden.

Het toernooi verliep vanaf het begin uitstekend voor TNT Nederland. Meteen werd de leiding genomen door overwinningen op Portugal Post, Italië Post en het andere Nederlandse team: KPN Telecom. De 3-1 overwinning in de vierde ronde tegen het ijzersterke Poland Post (met een grootmeester in de gelederen) maakte duidelijk dat de TNT ers dit jaar voor goud gingen. Daarna volgde een gelijkspel tegen Hungary Telecom. De draad werd vervolgens weer opgepakt in de wedstrijd tegen Switzerland Post, die een sterke ploeg hadden maar desalniettemin eenvoudig verslagen werden. De laatste echte horde: Norway Post bleek ook al een maatje te klein voor het ontketende TNT Nederland. Op de laatste dag nam TNT genoegen met een 2-2 gelijkspel tegen het laag geklasseerde Poland Telecom en behaalde daarmee de Europese titel!!

Henk van Gool op bord 1

Henk van Gool scoorde op het eerste bord 2,5 uit 8 (vijf remises). De betrekkelijk lage score kwam mede door de zware tegenstand (gemiddelde boven 2200 elo) op het eerste bord. Zijn teamgenoten konden daardoor wel in de luwte op de lagere borden naar hartenlust het ene na het andere punt incasseren. Halverwege het toernooi werden de wedstrijden onderbroken voor een uitstapje met een boot over de Douro rivier. Van dit uitstapje en van enkele andere gelegenheden (waaronder een stadswandeling en de prijsuitreiking) werden door Henk en door de delegatieleider van de TNT foto’s gemaakt. Een selectie hiervan ziet U op de Fotopagina 2007.

De teamuitslagen van TNT:

1.         TNT – Portugal Post              3,5 – 0,5
2.         Italy Post – TNT                    1,5 – 2,5
3.         TNT – KPN Telecom             2,5 – 1,5
4.         Poland Post – TNT                1 – 3
5.         TNT    -vrije ronde
6.         TNT – Hungary Telecom       2 – 2
7.         Switzerland Post – TNT        1,5 – 2,5
8.         TNT – Norway Post               3,5 – 0,5
9.         Poland Telecom – TNT          2 – 2

Einduitslag:

1.         TNT Nederland                      14 – 21,5
2.         Poland Post                            14 – 20
3.         Switzerland Post                    10 – 18,5
4.         KPN Telecom                        8 – 17
5.         Norway Post                          8 – 16,5

6.         Hungary Telecom                   8 – 16
7.         Poland Telecom                     6 – 13
8.         Italy Post                                4 – 14
9.         Portugal Post                          0 – 7,5

Oorspronkelijk door Paul van der Ven geplaatst op de eerste website van de VSV.