LiSB COMPETITIE 17 OKTOBER 2021

Externe Competitie

Op zondag 17 oktober was het dan eindelijk zover dat we in Limburg competitie konden spelen. De Venlose teams konden niet terecht bij de Maagdenberg of de Venlonazaal, maar vonden onderdak in Ontmoetingscentrum de Glazenap. Hier speelden op deze dag in totaal 12 teams met 64 spelers.

Venlo 1 (LiSB) versus Voerendaal 1 : 3-3
Bord 1: Peter Schoeber – Luc Zimmermann 0-1
Bord 2: Frans Mertens –Ruud Lemmers 1-0
Bord 3: Bas van der Grinten – Bart van der Zwet 1-0
Bord 4: Geert Hovens – Ingrid Voigt 0-1
Bord 5: Nico van der Hoogt – Roger Hünen 1-0
Bord 6: Piet Thijssen –John Heuts 0-1

Venlo 1 (LiSB) trof in Voerendaal 1 een tegenstander van formaat. Maar aan alle borden werd gevocht als Leeuwen en werden de Voerendalers stevig aan de tand gevoeld. Bas van der Grinten was als eerste klaar en boekte een fraaie zege met de zwarte stukken. Frans Mertens had een toren tegen loper en paard eindspel met een indrukwekkend pionnencentrum. Als een wals werd de tegenstander overlopen en zo stond Venlo met 2-0 voor. Piet Thijssen stond toen al de hele wedstrijd onder druk en bezweek uiteindelijk. Daarmee was de spanning weer terug in de wedstrijd.
De vooruitzichten waren prima: Peter vocht hard voor remise terwijl Nico een stuk voorstond.
Geert en Ingrid waren in een krankzinnige partij bezig elkaar tot het uiterste te pijnigen. Een diagrammetje heeft u nog tegoed, maar verklappen doe ik alvast dat het mat in twee door Geert niet werd gezien. Hij verkoos de enige voortzetting die verloor. Vrijwel gelijktijdig waren ook de andere partijen beslist. De tegenstander van Nico gaf op en Peter kon de weg naar remise niet vinden.
Er had dus meer ingezeten, maar voor dit resultaat hadden we vooraf wel getekend.

Venlo 2 versus Leudal 1 : 1,5-4,5
Bord 1: Hans Leenders – Jan Broekhuis 0-1
Bord 2: Gerard in ’t Veld – Jan Brandt remise
Bord 3: Frans Hol –Rene Verheesen 1-0
Bord 4: Frank van Overbeek – Arthur Hendrickx 0-1
Bord 5: NO –Ivan Sentjens 0-1r
Bord 6: Bertram Lietz –Coen Oosse 0-1

Venlo 2 moest bij de start van het seizoen twee toppers missen. Op voorhand zou het een zware dobber worden gezien het ratingverschil. Dat bleek ook gaandeweg de doorslag te geven. Ook bleef helaas bord 5 onbezet, waardoor het na een uur spelen al 0-1 stond.
Op bord 1 debuteerde Hans Leenders in Venlo 2. Hij kon dit helaas niet in punten omzetten en moest twee vrijpionnen toestaan die niet meer door zijn loper te stoppen waren. Op bord 2 ontstond een stelling waar beide partijen geen gat meer in zagen en werd tot remise besloten.
Frans Hol bracht op bord 3 de enige overwinning op het scorebord. Hij wikkelde een pionneneindspel vakkundig af naar winst.
Bertram Lietz en Frank van Overbeek moesten het punt aan de tegenstander laten. Bord 5 bleef onbezet en ook daar ging het punt dus naar Leudal 1.

Venlo 3 versus Leudal 2 : 1,5-2,5
Bord 1: Cas de Groot – Han Wismans 0.5-0.5
Bord 2: Peter Timmermans – Henk van Meegen 1-0
Bord 3: Maurice Janssen – Ben Kusters 0-1
Bord 4: Erik van de Hagen – Diana Maas 0-1

Aan beide kanten is hard gestreden, met de langste partij op bord 2 tussen Peter Timmermans en Henk van Meegen. De eerste partij die eindigde was op bord 1, daar is remise gespeeld. Tijdens de partij kon geen van beiden een duidelijke voorsprong pakken, ook al leek dat op bepaalde momenten wel zo. Het eindspel werd gespeeld met 3 pionnen meer voor Han tegen een loper voor Cas. De loper kon de pionnen succesvol blokkeren, en geen van beiden zag meer een mogelijkheid om te winnen. Cas bood remise aan en Han accepteerde deze vrijwel meteen.
Bord 2 was een lange partij. Peter en Henk speelden een complex eindspel met een pion op de 7ste rij voor Peter. Na veel geschuif van de toren en de koning was promotie onvermijdelijk. Peter won dus en aan de gezichten van de spelers was te zien, dat het spel ze de nodige hoofdpijn had opgeleverd.
Bord 3 en 4 zijn allebei gewonnen door Leudal 2, door Ben Kusters en Diana Maas.
Diana stond een aantal pionnen voor, waarvan en eentje promoveerde. Mat was onvermijdelijk met toren en dame achterstand. Op bord 3 was een intensieve partij aan de gang, waarbij Ben de damevleugel binnendrong. Maurice trachtte stand te houden, maar moest uiteindelijk het punt aan de tegenstander laten.
Al met al, een welbevochte 1.5 – 2.5 nederlaag. De spelers kunnen veel leren van deze mooie partijen!