HERINNERINGEN AAN HUB VAN SPIJK

Overige

Door Paul van der Sterren

Als ik aan Hub denk dan denk ik op de eerste plaats aan mijn jaren in de Venlose Schaakclub, 1969 tot 1975. Samen met zijn broers Theo en Jo vormde Hub een soort club binnen de club, een instituut bijna: “de gebroeders Van Spijk”, waar je als jonge jongen tegenop keek. Hub en ook Theo (ik meen dat Jo al snel uit beeld verdween omdat hij naar elders vertrok) waren belangrijke mensen op de club. Ze waren al heel lang lid, behoorden tot de beste spelers en bovendien maakte hun drukkerij allerlei dingen die op mij als jeugdig schaakverslaafde grote indruk maakten, zoals boeken, notatieformulieren, de Losbladige Schaakberichten en zelfs het bondsblad van de Nederlandse Schaakbond. Dat al dat moois uit Venlo kwam en gemaakt werd door ‘onze’ gebroeders Van Spijk, daar was ik trots op.

Lees hier verder.

Dit artikel is gepubliceerd in de VSV Vizier van augustus 2021.