NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP JEUGDSCHAAK 27 APRIL – 5 MEI 2007

Jeugd Overige

Dit artikel van Bas van der Grinten verscheen eerder in VSV Vizier nr. 4 (maart 2007) van seizoen 2006-2007, blz. 4 t/m 6.

Zoals de meesten bekend zal zijn, vindt dit kampioenschap in de hoogste leeftijdsgroepen A (t/m 20 jaar), B (t/m 16 jaar) en C (t/m 14 jaar) plaats in Venlo.
Totaal nemen ongeveer 125 jeugdspelers deel.
Ons lid Thijmen Smith zal in groep B meespelen.

Speeldata zijn vrijdag 27 april t/m zaterdag 5 mei. De wedstrijden vinden plaats in de prachtige nieuwe accommodatie van College Den Hulster aan de Hagerhofweg in Venlo (onderdeel van de “Onderwijsboulevard”). Toeschouwers zijn uiteraard van harte welkom!

Het toernooi heeft een eigen website: www.lisb.nl/NKjeugdschaakindex.htm (Ook via de LiSB-site te bereiken door te klikken op het toernooilogo rechts. Opmerking: niet meer werkend!). Hierop is reeds veel informatie te vinden. Tijdens het toernooi zullen via deze site diverse partijen live te volgen zijn.

De organisatie is officieel voor drie jaar toegewezen aan de LiSB in samenwerking met College Den Hulster.
De voorbereidingen van dit grootse gebeuren zijn uiteraard al tijden in volle gang. Hiervoor is een toernooicommissie samengesteld onder voorzitterschap van Wiep Terpstra uit Sittard. Van onze club maken Piet Thijssen (penningmeester) en Bas van der Grinten (secretaris) hiervan deel uit. Verder zijn nog diverse leden en ouders van onze club hierbij betrokken. Zo zal de persdienst, naast perschef Frank Clevers, bestaan uit Maarten Strijbos, Henk van Gool, Mart Nabuurs en toernooifotograaf Peter Smith.
Daarnaast zijn Berthi en Peter Smith, Jan Nabuurs en Zef Hendriks zeer actief in een speciale commissie voor de nevenactiviteiten.
Bij de sponsorwerving is Theo van Spijk actief betrokken.
Er zullen zeker nog meer medewerkers tijdens het toernooi nodig zijn voor onder meer toezicht in de diverse ruimten, vervoer en klaarzetten van materiaal, invoer van partijen etc. Elke hulp is dus welkom, ook al het maar voor een dag(deel). Daarom verzoeken wij iedereen die zich hiervoor beschikbaar wil stellen contact op te nemen met Bas van der Grinten of Piet Thijssen.

Naast het toernooi zelf worden vele nevenactiviteiten georganiseerd, waarvan enkele hier even genoemd worden:

• Een levend schaakspel op de Markt voor het Stadhuis op woensdag 2 mei van 14.00 tot 15.30. De stukken zijn onder meer jeugdleden van schaakclubs en leerlingen van Den Hulster. Maar we zijn nog op zoek naar kinderen hiervoor (leeftijd 9-15 jaar). Wie kan ons helpen? Aansluitend hieraan is er in de Jorisstraat een simultaan gegeven door Joep Nabuurs.
  • Ons erelid en grootmeester Paul van der Sterren zal op 4 en 5 mei van de partij zijn. Op 4 mei signeert hij op diverse plaatsen (waarschijnlijk boekhandel Koops en Den Hulster) zijn nieuwe openingsboeken en op 5 mei is hij een van de sprekers bij de prijsuitreiking.
  • Diverse winkeletalages in de binnenstad zijn tijdens het toernooi gevuld met schaakattributen.
  • In College Den Hulster hangen tijdens het toernooi allerlei kunstwerken die betrekking hebben op schaken.

Hier staat een overzicht waarin alle activiteiten zijn opgenomen. We hopen zeer veel leden tijdens het toernooi te kunnen begroeten !

Bas van der Grinten